welke dingen weten we eigenlijk over Jezus die normaal niet ter sprake komen? was hij bijvoorbeeld verliefd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je slaat de spijker op zijn kop (al is dat een raar gezegd als je het over Jezus hebt) met je opmerking "Was hij verliefd?". Dat is precies iets wat normaal gesproken niet ter sprake komt in de kerk en in de bijbel. Hoe komt men aan die informatie? De verhalen van Jezus zijn door meer mensen geschreven en vele jaren (ik meen ongeveer 50 -70 jaar) ná zijn dood. Ze zijn geromantiseerd en dienden ter ondersteuning van de christelijke gemeenschappen die ontstonden (volgelingen van Jezus). In 1945 zijn in Egypte nieuwe documenten gevonden (Nag Hammadi-geschriften), waarin o.a. het evangelie van Thomas en andere verhalen. Deze noemen we de apocriefe boeken. Ze hebben de bijbel niet gehaald, al worden de meeste verhalen wel als bijlage opgenomen. Uit deze verhalen komt een andere Maria Magdalena naar voren dan de prostituee uit de bijbel. Dan Brown zorgde daarom voor veel opschudding door niet alleen te beweren (en niet als enigste) dat Maria Magdalena zijn vrouw en geliefde was, maar dat er ook nageslacht was. In het boek "De vrouw die Jezus liefhad | Maria Magdalena: het ontkende mysterie, Jacob Slavenburg, 2006) beschrijft Slvenburg de mogelijke verhouding tussen Jezus en Maria Magdalena. Recensent Martha Catania-Peters zegt hierover: "Maar eigenlijk is de vraag of Jezus getrouwd was niet zo interessant. De daar achterliggende problematiek van de seksuele moraal van de kerk en de houding van de kerk ten opzichte van de vrouw en het vrouwelijke, is natuurlijk wel van het allergrootste belang. En daar gaat het de schrijver ook om, zo blijkt uit deze en volgende hoofdstukken." En dit is ook wel de kern. Het instituut kerk heeft zijn eigen moraal rondom seksuele ethiek en selecteert en citeert zorgvuldig uit bronnen die deze moraal ondersteunen. Een Jezus van vlees en bloed met seksuele verlangens en lusten (een normaal mens dus) pastte niet in dat plaatje. Een celabitair levende Jezus vonden ze beter passen. Veel oude geschriften en evangelien zijn in opdracht van de kerk vernietigd, omdat de inhoud de eerste pausen niet aanstond. Ook zijn er nogal wat tekstwijzigingen doorgevoerd in de teksten die nu tezamen het Nieuwe Testament vormen. Maria Magdalena is zodoende bijna uit de bijbel geschreven. Uit de Nag Hammadigeschriften blijkt dat Maria Magdalena veel belangrijker was dan de kerk ons voorspiegelt. Ik hoop dat dit antwoord geeft op je vraag. Ik zal wat bronnen geven waarin je wat kunt nalezen.

Bronnen:
http://historischhuis.nl/recensiebank/revi...
http://www.da-vinci-code.nl/codex3.html
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/arti...

Alles wat we weten staat in de Bijbel. Indien er verhalen bestaan welke hier van afwijken lijkt het me niet waar.

We weten eigenlijk weinig over het leven van Jezus voordat hij begon te preken en volgelingen kreeg. Vaak wordt ook gesteld dat de verhalen rond zijn geboorte er later bij verzonnen zijn. Er zijn wel wat apocriefe verhalen waarin gesteld wordt dat hij getrouwd was met Maria Magdalena en een aantal kinderen had. 'Bewijs' daarvoor zou dan zijn dat hij aangesproken wordt met 'Rabbi' en dat die titel voorbehouden is aan gehuwde mannen. Zijn vermeende nakomelingen zouden later over heel Europa uitgezwermd zijn om zijn woord te prediken.

Mijn mening :We weten alleen wat er in de bijbel staat en als je gelovig bent is dat natuurlijk ook joun waarheid, maar in principe zouden we allemaal wat kunnen bedenken en voor waar verkopen, want er zijn geen bronnen die kunnen erkennen noch ontkennen. maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_(historisch-kritisch) staan wel veel dingen te vinden Toegevoegd na 6 minuten: ik bedoel buiten de bijbel om he, ik wil hier absoluut geen kwaad woord over uitspreken....wat ik bedoel staat helemaal los van de bijbel.

In de tijd van Jezus, konden de mensen al eeuwen goed lezen en schrijven. Als Jezus zijn boodschap had willen kenbaar maken, zou hij dat beslist ook schriftelijk gedaan hebben. Er is echter helemaal geen historisch materiaal van hem, en ook niet van tijdgenoten over hem. De conclusie is, dat Jezus er later (enkele eeuwen later) bij verzonnen is, toen het Christendom op papier werd gezet. In een verhaal is het nu eenmaal handig, als er een hoofdpersoon is. Hetzelfde geldt voor Mohammed van de moslims. Ook deze figuur heeft nooit bestaan; er is helemaal niets van hem of over hem uit zijn tijd nagelaten. Ook bij hem pas vele eeuwen later.

Ik ben Christen,en zeer gelovig,maar ik denk nu gewoon over bepaalde zaken anders,als alleen wat bv de Kerk ons wil vertellen,want men kan bv ook geloven, en denken,en bidden naar God,zonder bv iedere zondag naar de mis te gaan,terwijl ik bv heel veel wel ga, en zeker met en bij speciale dagen, Maar Ja waarom zou Jezus bv niet verliefd kunnen geweest zijn,hij was ook maar een mens,maar natuurlijk de zoon van God,en idd Maria Magdalene is altijd als een slechte vrouw beschreven,maar ze was wel altijd aan Jezus zijde,en heel zeker heeft Jezus ook sex gehad met haar,daar ben ik van overtuigd,maar met liefde, zo vind ik bv ook,dat ze moesten bv Priesters,laten trouwen,het zou al zeker veel sexuele delicten op lossen in de Christelijke gemeenschap van Priesters. En Maria is ooit aan mijn zijde geweest naar het schijnt, net zoals Jezus hebben ze mij verteld, en net zoals de steun die ik krijg in vanalles door de engelen,dus denk ik niet dat ik slecht bezig ben in mijn geloof,terwijl ik er vroeger bv geen of weinig aandacht aan schonk. Aan iedereen,veel licht en liefde. groeten

Als je de evangeliën en het boek Handelingen in de Bijbel leest, dan kom je heel veel te weten over Jezus. Als je goed leest zie je, dat er dingen in de Bijbel staan die zelden 'ter sprake komen'. Er zijn een paar historische stukken uit de Romeinse tijd waarin Jezus (kort) genoemd wordt, maar die voegen niets toe aan wat in de Bijbel staat. Ze kunnen wel gebruikt worden om aan te tonen dat Jezus werkelijk heeft bestaan. Als er in andere boeken iets over Jezus wordt verteld dat niet ook zo in de Bijbel staat, dan bestaat er grote kans, dat het een verzinsel is. De evangeliën zijn geschreven door mensen die Jezus persoonlijk hebben gekend (Mattheüs en Johannes) of die het uit de eerste hand van ooggetuigen gehoord hebben(Markus en Lukas). Je kunt er dus wel van uitgaan, dat wat daar in staat juist is.