Kan je in Turkije zomaar een moskee bezichtigen buiten gebedstijd ja en ik doe mijn schoenen uit en ben er op gekleed ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

Je bent bereid om je schoenen uit te doen en je bent erop gekleed. In Turkije kan je dan elk willekeurig moskee zo binnenlopen om te bezichtigen buiten de gebedstijden om, geen enkel probleem. Als de imam of de directeur tijd heeft willen ze jullie ook best een rondleiding geven en/of vragen beantwoorden. Turkse mensen zijn zeer gastvrij en vinden het juist leuk als mensen (toeristen) geïnteresseerd zijn in hun cultuur/geloof.

Sterker nog, als je een man bent kan je ook tijdens de gebedstijden naar binnen gaan om rustig vanuit een hoekje naar de mensen te kijken. Je moet dan wel goed opletten dat je niet gaat lopen voor een biddende persoon. Door te lopen voor een biddende persoon verbreek je (symbolische) de verbinding tussen hem en God, wat niet echt op prijs wordt gesteld. Wil je zelf ervaren hoe het is om te bidden zoals moslims dat doen dan kun je dit aan de imam doorgeven en kan dit voor je geregeld worden. Bid je gewoon alkijkend naar de mensen met hun mee. Dit laatste twee geldt alleen als je een man bent, dit omdat vrouwen behalve op de feestdagen thuis bidden.

Ik weet niet hoe dit is in alle andere moslimlanden maar in Turkije is dit zeker mogelijk. Fijne vakantie alvast.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, als vrouw mag je alleen niet de mannengedeelte betreden tijdens de gebedstijden, daarbuiten wel. Elke moskee heeft ook een vrouwen gedeelte waarin vrouwen kunnen bidden. Als vrouw kan je die deel wel binnenlopen tijdens de gebedstijden, alleen zul je niemand aantreffen. Er zijn zelfs moskeeën waarin vrouwen en mannen samen bidden. Vrouwen wel achter mannen. Omdat moslims tijdens hun gebed diepe buigingen maken, is het prettiger voor vrouwen dat zij niet vóór, maar achter de mannen staan. Dus, ook al stellen vrouwen zich bij het bidden achter de mannen op, dat hoeft als zodanig geen teken te zijn van geestelijke achterstelling. Men voelt zich hier dan prettiger bij. Het is dan ook geen verplichting om een scheidingswand tussen de vrouwen en de mannen te doen, omdat hier geen aanwijzingen voor zijn in de Koran. Het is wel aangeraden! En de voorwaarden van de scheidingswand moet zodanig zijn dat de vrouwen de Imam kunnen zien. Het is zelfs van de Sunnah als er een lezing bezig is en een vrouw wil luisteren naar deze lezing en gaat zitten bij dezelfde ruimte als de mannen (op een respectievelijke afstand) maar wel dezelfde ruimte is het toegestaan voor haar om het te doen. Er zijn hiervoor tal van hadiths die Imam Al-Albani naar voren heeft gehaald. Maar feit is wel dat sommig moskeen zodanig gebouwd zijn dat je niet iedereen in de zelfde ruimte kwijt kan (zowel de vrouwen als mannen), maar als er een moskee gebouwd wordt moet men wel zijn beste doen om dit te volbrengen en zoals je tegenwoordig ziet dat ze daar geen rekening mee houden. http://www.cmo.nl/islam-nl/index.php/vrouwen/met-de-koran-in-de-hand/apart-bidden

Andere antwoorden (4)

dat kan wel, maar vaak wel zonder toezicht. Dit kan door middel van georganiseerde reizen en bepaalde moskeeen kan je dan bezoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heb je een 'z' te veel getypt die de hele betekenis van je antwoord omkeert, of zie ik dat fout?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oeps, klopt, moet onder toezicht zijn, foutje
Wel als je een man bent. Maar als vrouw moet je dat eerst navragen, want het mag alleen in sommige moskeeën en dan ook nog onder voorwaarde dat hoofd, schouders en knieën bedekt zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Oh, misschien zit er dan verschil tussen Turkije en Marokko wat die regels betreft? Ik ben in beide landen geweest, maar kan me vooral van Marokko herinneren dat wij daar als vrouwen een moskee niet binnen mochten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Turkije in de Blauwe Moskee was het geen probleem.
Je mag in Turkije een moskee bezoeken wanneer je je schoenen uit doet,en netjes gekleed bent.Van vrouwen wordt verwacht dat ze hun haar bedekken,en voor zowel mannen als vrouwen geldt dat een korte broek hemdje mini rokje etc. als ongepast wordt beschouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan buiten gebedstijd zomaar ja. Het gaat er om dat je de gebruiken en zeden respecteert. Vraag voor je bezoek dit nog even na.