Kan je in Turkije zomaar een moskee bezichtigen buiten gebedstijd ja en ik doe mijn schoenen uit en ben er op gekleed ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je bent bereid om je schoenen uit te doen en je bent erop gekleed. In Turkije kan je dan elk willekeurig moskee zo binnenlopen om te bezichtigen buiten de gebedstijden om, geen enkel probleem. Als de imam of de directeur tijd heeft willen ze jullie ook best een rondleiding geven en/of vragen beantwoorden. Turkse mensen zijn zeer gastvrij en vinden het juist leuk als mensen (toeristen) geïnteresseerd zijn in hun cultuur/geloof. Sterker nog, als je een man bent kan je ook tijdens de gebedstijden naar binnen gaan om rustig vanuit een hoekje naar de mensen te kijken. Je moet dan wel goed opletten dat je niet gaat lopen voor een biddende persoon. Door te lopen voor een biddende persoon verbreek je (symbolische) de verbinding tussen hem en God, wat niet echt op prijs wordt gesteld. Wil je zelf ervaren hoe het is om te bidden zoals moslims dat doen dan kun je dit aan de imam doorgeven en kan dit voor je geregeld worden. Bid je gewoon alkijkend naar de mensen met hun mee. Dit laatste twee geldt alleen als je een man bent, dit omdat vrouwen behalve op de feestdagen thuis bidden. Ik weet niet hoe dit is in alle andere moslimlanden maar in Turkije is dit zeker mogelijk. Fijne vakantie alvast.....

dat kan wel, maar vaak wel zonder toezicht. Dit kan door middel van georganiseerde reizen en bepaalde moskeeen kan je dan bezoeken.

Wel als je een man bent. Maar als vrouw moet je dat eerst navragen, want het mag alleen in sommige moskeeën en dan ook nog onder voorwaarde dat hoofd, schouders en knieën bedekt zijn.

Je mag in Turkije een moskee bezoeken wanneer je je schoenen uit doet,en netjes gekleed bent.Van vrouwen wordt verwacht dat ze hun haar bedekken,en voor zowel mannen als vrouwen geldt dat een korte broek hemdje mini rokje etc. als ongepast wordt beschouwd.

Dat kan buiten gebedstijd zomaar ja. Het gaat er om dat je de gebruiken en zeden respecteert. Vraag voor je bezoek dit nog even na.