Waarom schrijven mensen die niet in god geloven god toch met een hoofdletter?

Ik doe het namelijk expres niet. En niet om iemand op zijn of haar tenen te trappen. Maar gewoon omdat ik geen reden zie god met een hoofdletter te schrijven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het gaat er niet om dat 'God' (voor deze éne keer met een hoofdletter) een eigennaam zou zijn, dan zouden mensen niet ook 'U', 'Hij', 'Hem', 'Zijn' etc. schrijven. Het gaat hier om een aparte 'regel' (met 'regel' tussen aanhalingstekens omdat de Nederlandse taal helemaal niet zo extreem geregeld is als veel mensen denken) voor het aanduiden van een opperwezen. Als je - zoals ik - het niet letterlijk over een bestaand opperwezen hebt, dan is er geen reden om die 'regel' (eigenlijk een taaladvies) over het aanduiden van een opperwezen met een hoofdletter te volgen. Overigens denk ik niet dat er zoveel ongelovigen zijn die 'god' met een hoofdletter schrijven vanwege een obscuur taaladvies. Dat lijkt me typisch een rationalisatie achteraf. Volgens mij heeft het een hele andere reden. Gelovigen gebruiken een hoofdletter voor 'god', en veel ongelovigen hebben het idee dat religies een soort speciaal respect moeten hebben. Dus gebruiken ze de hoofdletter waarmee gelovigen de grootsheid van hun god aanduiden, zelfs al geloven ze niet eens in het bestaat van die god, laat staan dat ze die god groots vinden.

Spelling :)

Het is een regel van de Nederlandse taal. Je mag weigeren hoor, maar feitelijk schrijf je het dan niet correct. het zij je vergeven:P

Eigen naam misschien..

Zeus is een god. Ook Allah is een god, en God is een god. De christelijke god is een god die God heet. Vandaar de hoofdletter. Bij mij is het soms de macht der gewoonte, het herhalen van het vertrouwde woordbeeld. Dan schrijf ik ook dat Hij iets deed, als het over God over over Jezus gaat.

Volgens mij hoort dat gewoon bij de spelregels van onze taal. In dan verband heb je het ook over Hem. Toegevoegd op 18-06-2009 23:48:12 in dat verband

omdat de spellingcontrole zegt dat ik het woord fout schrijf als ik het niet met een G doe.

Een naam schrijf je met een hoofdletter. Dus God word met een hoofdletter geschreven. Mijn mening is dat ik een naam van (een) God uit respect met een hoofdletter schrijf.

De schrijfwijze van G0D, is bij mij dus: Hoofdletter g nul hoofdletter d.

Eerlijk gezegd gewoon omdat het 'volgens Van Dale' (met hoofdletters - ook niet altijd een onfeilbaar instituut trouwens) nog zo moet (dus God, maar ook Hij, Hem en Bijbel), en dat is gewoon een soort automatisme geworden. Met respect of gebrek daaraan heeft dat in elk geval voor mij niks te maken. Meer hetzelfde automatisme dat ik gebruik om Nederlands en Belg en Griekse en Karel met een hoofdletter te schrijven. Maar het is niet zo dat als ik het een keer verkeerd doe ik daar bewust een statement mee heb ofzo.

Omdat god zonder hoofdletter staat voor een willekeurige god. God met een hoofdletter staat voor de schepper volgens de bijbel. Los van het feit of je erin gelooft. Iets met een kleine letter schrijven als je ergens niet in gelooft is een niet-bestaande taalkundige regel die jij zelf bedacht hebt. Toegevoegd op 19-06-2009 17:08:17 Toevoeging: Je hebt dus verschillende goden (kleine letter). Bijvoorbeeld de volgende goden: - god van de eeuwige liefde: deze god heet Eros - god van de zee: deze god heet Neptunus - god van de oorlog: deze god heet Ares Ook al geloof je niet in Eros, in Neptunus of in Ares, je schrijft hun namen met een hoofdletter. Zo heb je ook een god die het opperwezen van het christelijk geloof is, de schepper uit de bijbel: deze god heet God. (Zie ook mijn vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/opperwezen-christelijk-geloof-gewoon-god.10258 ) Ook hier geldt: Ook al geloof je niet in God, je schrijft zijn naam met een hoofdletter.

Ik noem deze god (zie geen hoofdletter) waar mensen in geloven ook met gewoon zelfstandig naamwoord, om direct duidelijk te maken dat ik eerbied heb voor de persoon die er in gelooft, maar dat ik deze entiteit niet onderken als 'personificatie'. Net als ik een fictieve persoon in een boek niet 'Hoofdrolspeler' noem. Immers, de gelovigen zelf noemen hun god slechts met naam God, ter bevestiging dat je hem onderkent. Als ik hem met een hoofdletter zou schrijven, onderken ik hem en dat kan ik niet. Daarom zal ik ook altijd duiden op deze entiteit als een zelfstandig naamwoord: een god, je god, deze god. Dit is niet om af te doen aan de mensen die er wel in geloven, maar om duidelijk te maken dat ik dit niet doe en dus ook niet op de lijst sta om 'bekeerd' te worden. Veel mensen zeggen al gauw: Ik geloof niet in Hem. Tja, in wie ook al weer niet? Nou die heer in de hemel die alles bepaalt. Dit zijn de mensen die uiteindelijk a moment suprême toch zullen gaan bidden. Met andere woorden, ze zeggen niet te geloven, maar geloven wel in het bestaan van de entiteit.

omdat de woord God ook zn naam is en namen schrijf je met een hoofdletter Toegevoegd op 19-06-2009 09:14:28 en het heeft trouwens niets mee te maken met geloof alleen binnen de kader van je kromme visie

Om de simpele reden dat je namen met hoofdletters schrijft. Jan, Piet, Truus, dus ook God, Jezus en Mohammed.

Dat doen ze toch uit Respect...

Er wordt hier gezegd dat het correct Nederlands is om het met een hoofdletter te schrijven. Maar als er over god gesproken wordt en hij wordt met "hij" en "hem" aangeduid, dan wordt dat ook met een hoofdletter geschreven, wat naar mijn idee niet correct Nederlands is. En ik vind het zelf ook nergens opslaan om het met een hoofdletter te schrijven. Ik doe dat dan ook meestal niet. Best wel erg dat het er toch zit ingebakken in deze samenleving.

Omdat mensen die niet in God geloven respect hebben voor mensen die dat wel doen.

De Joden zijn er mee begonnen hun god (JWHH) niet bij zijn naam te noemen en de christenen en de moslims hebben dat gebruik overgenomen (Allah = God). Zo is God dus een eigennaam geworden en dient als zodanig met een hoofdletter te worden geschreven.

Eigenlijk omdat het een naam is, maar ik heb er wel moeite mee omdat het een naam is voor iets dat niet bestaat.

Goeie vraag! Ik schrijf god ook altijd doelbewust zonder hoofdletter. Ik zie god niet als persoon, dus vind ik het ook geen eigennaam. Ik zie god meer als een fenomeen, een hersenspinsel, en dat schrijft men zonder hoofdletter. Waarom andere ongelovigen dat doen? Kunnen allerlei redenen zijn natuurlijk. Waarschijnlijk zijn ze er gewoon niet zo bewust mee bezig als wij.

de Taalunie ziet het graag, god of God ... maar mijn spell-check keurt toch beiden goed, zie ik....

Ik geloof niet en schrijf het ook niet met een hoofdletter. een andere reden om het wel met een hoofdletter te schrijven zou misschien kunnen zijn dat god een 'naam' is.

God is een naam, net als Jezus. Dan is het een hoofdletter. Ik vergeet het geregeld.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100