Is het wetenschappelijk gezien mogelijk dat er een hemel en hel is?

Ik geloof er zelf niet in, maar het lijkt mij wel duidelijk dat het niet kan. Of zit ik fout?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De hemel en hel zijn geestelijke zaken, geen fysieke plaatsen. Daardoor zal de wetenschap (in de zin van: exacte wetenschap) nooit in staat zijn te bewijzen dat ze bestaan of juist dat ze niet bestaan. Wil dat zeggen dat er dan geen hemel of hel is? Geenszins. De bijbel (en niet alleen de bijbel) is er duidelijk genoeg over; hemel en hel zijn geestelijke realiteiten. Nu zijn er, met name in 'ons deel' van de wereld, veel mensen die niet in God geloven, niet in de hemel geloven, noch in de hel. Maar als de gelovigen het bij het rechte eind hebben, dan zitten zij die niet in het bestaan van hemel of hel geloven ernaast. Geestelijke realiteiten zijn ook realiteiten en niet geloven in het bestaan ervan verandert niets aan het bestaan ervan. Maar het bestaan van geestelijke realiteiten kan nooit bewezen worden met instrumentarium dat daar niet voor geschikt is ('het gereedschap van de wetenschap'). Zo kan diezelfde wetenschap ook nooit bewijzen dat ze niet bestaan. Als iemand zou stellen: "Ik geloof er niet in want ik kan niet zintuiglijk waarnemen dat ze bestaan" is dat wat kortzichtig. Want dan gaat zo iemand van de veronderstelling uit dat alleen datgene wat we kunnen waarnemen daadwerkelijk bestaat. De wetenschap kan niet bewijzen dat een bepaald 'iets'aan- of afwezig is als ze niet beschikt over de middelen om dit te kunnen vaststellen. Toegevoegd na 1 minuut: De verwachte minnen zie ik graag tegemoet :-)

Wetenschap gaat uit van bewijzen… Wetenschappelijk is nooit bewezen dat er wél een hemel of een hel is én er is nooit bewezen dat die er niet zijn. Omdat beide opties nog open staan is het wetenschappelijk (!) gezien mógelijk (maar niet waarschijnlijk)

Afhankelijk van hoe je het zou zien. Als je de beeldcorming van wolkes en engeltjes vs. vuur en duivels weglaat, dan is er wel een hemel, en er zijn ook zwarte gaten.