Is er tegenwoordig nog veel merkbaar van het antisemitisme?

Hoe graag we het ook willen ik denk niet dat het antisemitisme helemaal van de aardbodem verdwenen is, ondanks de Tweede Wereldoorlog en het feit dat het tegenwoordig strafbaar is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

Ja, antisemitisme is nog merkbaar, heb een filmpje gevonden wat dat duidelijk maakt.

Nou kan je je afvragen of elk hakenkruis wat op een muur gekalkt wordt, ook daadwerkelijk antisemitistisch bedoelt is, of dat het door jongeren getekend is die niet weten wàt ze tekenen.
Hetzelfde geldt voor vernielde graven, er zijn veel Joodse begraafplaatsen, omdat Joodse graven niet geruimd mogen worden.

Maar ondanks dat geeft het filmpje toch een schokkend beeld van de Joden haat wereldwijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kom en dat vind ik oprecht jammer, het hier en daar nog wel eens tegen bij vooral oudere katholieke mensen,die dat bij hun godsdienstles vroeger met de paplepel ingegoten kregen.
Dat alles onder het motto: De Joden hebben onze Lieve Heer vermoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antisemitisme is vreemd hardnekkig, ook in Europa waar men toch beter kan weten. Blijkbaar is het een algemeen mechanisme om de minderheid die op de een of andere manier opvalt te willen pakken, vooral in tijden waarin het slecht gaat (vergelijk de heksenvervolgingen in de Middeleeuwen). Het botte en grove optreden van de staat Israël tegenover Palestijnen vormt ook vaak genoeg een excuus - alsof het gedrag van die staat kan worden toegerekend aan alle Joden, ook als ze helemaal niet in Israël wonen.
In veel Arabische landen is het antisemitisme veel erger dan in Europa. Daar is het besef van de holocaust veel minder sterk en is antisemitisme een handige manier om politiek verzet vanwege de sociale problemen of de onvrijheid van de bevolking af te wentelen op Israël en de Joden. En de radicaler varianten van de Islam neigen ook vaak naar antisemitisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zegt het zelf al, in veel landen is dit tegenwoordig strafbaar en zal dit dan ook niet zo snel naar buiten worden gebracht als je dit bent. Maar toch bestaan er wereldwijd heel wat partijen waarin dit nog duidelijk zichtbaar is waaronder Combat 18, Blood and Honour en stormfront. Bij deze partijen is het antisemitisme heel duidelijk te zien en dit zijn dan ook wel de extrema vorm daarvan.

Je moet ook nog maar het verschil kunnen zien tussen mensen die dit beschouwen als een fase van hun leven of mensen die er ook echt in geloven en hun leven er ook echt voor zullen geven. Zoals ik al in eerdere antwoorden zag werd vroeger bij oudere mensen verteld dat de joden jezus hebben vermoord. Maar dit kun je eigenlijk niet echt onder het antisemitisme zien. Deze mensen hebben geen echte jodenhaat en zullen ook gewoon met joden omgaan enzo.

Neonazi daarentegen geloven in de oog beschouwingen van Adolf Hitler, ze kijken dus ook op dezelfde manier tegen deze wereld aankijken als hij dat deed en hebben dus ook een duidelijke haat tegen joden. Ze laten dit ook duidelijk blijken ookal is dit strafbaar.

Maar er is wel een zichtbare afname zichtbaar in Nederland. Waarbij er in 2009 nog 258 uitingen van strafbaar kenmerken waren is dat in de eerste helft van 2010 nog 98. Dit is dus een licht daling als je het gaat vergelijken.

P.S. sorry maar kon geen recentere cijfers vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je antisemitisme vanuit een staat/overheid: in dat geval dan is het vooral merkbaar in landen met een islamitische overheid. Er zijn zelfs overheden openlijk uit op het uitroeien van de joden (bijv. Iran en de palestijnen).

bedoel je antisemitisme vanuit burgers: in dat geval hoef je niet zo ver te reizen. Ga eens een dagje in Amsterdam met een joodse man (met duidelijk joods uiterlijk) op stap. De kans is groot dat je iedere dag kunt merken dat deze joodse man met woord en daad wordt lastiggevallen (veelal ook door personen met een islamitische achtergrond).