mogen moslims acteurs worden?

Hoi. ik ben zelf een moslim en ik wil graag een actrice worden. mag dat ik de islam, ik weet van me zelf wel dat het niet verstandig is om bijvoorbeeld een rare rol te nemen. Maar het is wel mijn droom om actrice te worden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
10.7K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet of het verboden is, maar in principe moet je als acteur zijnde alles kunnen. Hoe wil je het doen als je een 'kus scene' hebt of iets anders? Zo kan je niet zomaar een scene weigeren wat al geschreven staat. Je tekent immens een contract. Ik zou -als ik jou was- daar wel bewust van zijn dat je soms ook dingen moet doen, die misschien tegen jouw geloofsprincipes in gaan.
tinus1969
6 jaar geleden
Dat hangt neem ik aan van de variant van de islam af. En dus van wat jij zelf gelooft.

Antwoorden (2)

Er worden in Iran films gemaakt. Dus denk ik niet dat het verboden is, want daar zijn ze nogal streng in dat soort zaken.

Toegevoegd na 17 uur:
Ik had het wel gecontroleerd maar vergeten te melden, er spelen ook actrices in die films.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In 2011 won de islamitische acteur Nasrdin Dchar een Gouden Kalf voor Beste Acteur voor zijn rol in de film Rabat:

Van die avond een deel van het verslag van deze website https://www.volkskrant.nl/film/-ik-ben-een-moslim-en-ik-heb-een-fucking-gouden-kalf-in-mijn-hand~a2938400/ :

"21.33 uur: Nasrdin Dchar wint een Gouden Kalf voor Beste Acteur, voor zijn rol in Rabat.

21.36 uur: Uitzinnig van vreugde is Nasrdin Dchar. ‘Tegen minister Verhagen zou ik willen zeggen, en tegen Wilders en al die anderen: Ik ben een Nederlander. Ik ben trots op mijn Marokkaans bloed. Ik ben een moslim en ik sta hier met een fucking Gouden Kalf in mijn hand.’ Dchar maakt zijn dankwoord langer dan de bedoeling is, maar het wordt hem gegund."

Dus ja, het mag. Er zijn ook andere islamitische acteurs zoals bijvoorbeeld Maryam Hassouni.

In films als bijvoorbeeld Shouf Shouf Habibi!, Het schnitzelparadijs en Rabat spelen vast meer moslimacteurs en -actrices.

Toegevoegd na 2 uur:
In de islam zijn er zoals in iedere religie verschillende stromingen, strenge en minder strenge. In de praktijk is waarschijnlijk vooral van belang wat de moslims in jouw directe omgeving van de keus vinden. Ook jouw eigen houding is belangrijk. Sommige rollen kan je weigeren als jou dat de beste keus lijkt.

Kritiek van strenge(re) moslims zal je waarschijnlijk altijd krijgen, met name (anoniem) op internet. Of jij je daar iets van aantrekt is ook een keus die je zal moeten maken. Je kan er -om kritiek te voorkomen- bijvoorbeeld voor kiezen om niet in publieksfilms te spelen, maar alleen in bedrijfsfilms, dus voor een klein publiek. Een beroemd actrice word je dan niet, maar je bent wel actrice.

Er zijn dus verschillende moslimacteurs maar die zullen ieder voor zich hebben bepaald hoe ze bij de uitoefening van hun beroep omgaan met de -soms beperkte- mogelijkheden die hun religie hun biedt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In eerste instantie dacht ik ook aan Nederlandse acteurs, maar je weet niet of ze misschien regels overtreden. Dus daarom dacht ik als er in Iran films worden gemaakt weet je zeker dat het ook mag in de Islam. En omdat er inderdaad films gemaaakt worden, waar ook vrouwen in meespelen, is mijn conclusie dat het geoorloofd is voor een moslims om actrice/acteur te zijn
Antoni
6 jaar geleden
Ja, dat is ook een goede redenering. Ik ben zelf uitgegaan van de Nederlandse situatie omdat de vraagsteller Nederlands is.