De oorsprong is Jezus Christus en de prediking en doping door zijn Apostelen.
7 jaar geleden
kierkegaard47
7 jaar geleden
Je zou kunnen zeggen dat dat niet alleen de oorsprong is van de katholieke kerk, maar van alle beweging die zich christelijk noemen. Ja, 'katholieke kerk' kan ook vertaald worden als 'algemene kerk', maar als er hier specifiek de rooms-katholieke kerk mee bedoeld wordt, dan kan ik hieraan nog toevoegen dat dit instituut natuurlijk niet in één keer zo ontstaan is in de vorm waarin wij het nu kennen (compleet met hiërarchie van paus, curie, Vaticaan, bisschoppen, enz), maar in de loop van verscheidene eeuwen vorm heeft gekregen.
erotisi
7 jaar geleden
Dat klopt in zekere zin, maar als je vraagt wat is de oorsprong van het protestantisme is er al veel eerder de neiging om luther en calvijn aan te wijzen.
kierkegaard47
7 jaar geleden
Omdat er denk ik de neiging is naar het laatste afsplitspunt te kijken, datgene dat een groep specifiek die groep maakt- en geen ander. Zou ik vragen 'wat is de oorsprong van de mens in het kader van de evolutietheorie', dan zouden de meeste antwoorden waarschijnlijk over mensapen gaan. Terwijl het eerste leven, de eerste eukarioot, de eerste gewervelde, het eerste zoogdier ook allemaal met 'de oorsprong van de mens' te maken hebben in die context. In feite deed ik hetzelfde in mijn reactie.
erotisi
7 jaar geleden
Dat is dan de 'katholieke' opvatting betreffende de evolutie van de mens.