Is het Boeddhisme de enige religie waarbij er geen vaste dag bestaat voor tempelbezoek?

De katholieken gaan op zondag naar de kerk.
De Moslims op vrijdag naar de moskee. En ga zo door.

Boeddhisten daarentegen gaan naar de tempel wanneer ze daar zelf behoefte aan hebben. Er is geen vaste dag in de week en de tempels zijn altijd open voor bezoekers.

Is dit uniek? Of zijn er nog andere geloven waarbij dit het geval is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De katholieken gaan op zondag naar de kerk.
De Moslims op vrijdag naar de moskee. En ga zo door." lol
en ga zo door, zegt ie
alleen om zo door te gaan om hier op GV elke religie door de wereld heen op te noemen is je hele leven niet genoeg :D laat maar zeggen dagen voor tempel bezoek

Het beste antwoord

Het Christendom, de islam en het judaisme hebben alle drie dezelfde oorsprong. De sabbath eren stond in de tien geboden en daar houden deze drie religies zich aan. Een vaste weekdag is dus eerder een uitzondering dan een regel. Er bestaan namelijk wel duizenden religies. De meeste religies die los van deze zogenaamde abrahamitische religies zijn onstaan kennen dit gebruik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bij Hindoeisme gaan ze ook naar hun tempel wanneer ze dat zelf willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Ik weet niet waarom. Is het trouwens niet zo dat Boeddhisme geen religie maar een levensovertuiging -wijze is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook geen vaste tempeldagen bij:
hindoes, bön-po, bahai, shinto, winti, voodoo, meeste stamreligies (eskimo's, indianen papoea's), wodan-aanhanger, soefi's, zoroaster etc. etc.
Let wel, veel religies kennen wel (vaste) feestdagen, die vaak samenhangen met de maankalender.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De religie Wicca of te wel de oude religie heeft een vaste dagen om naar een tempel kerk of iets dergelijks.

Wat is wicca? http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca