Waarom dragen de vrouwen en meisjes in strenge kerken meestal een hoed?

Ik neem aan dat het iets met 'haar verbergen' te maken heeft, maar waarom doen ze dat dan alleen in de kerk en (zover ik weet) niet in het openbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
15.5K

Het beste antwoord

Het dragen van een hoofdbedekking in de christelijke gemeente houdt verband met gezag als hoofd en onderworpenheid.

De apostel Paulus zet uiteen wat in de christelijke gemeente het gezagsbeginsel is door te zeggen dat "het hoofd van iedere man de Christus is; de man is op zijn beurt het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus”
zie 1Kor 11:3.

Paulus vestigt er de aandacht op dat wanneer een vrouw in de gemeente bidt of profeteert, zij een hoofdbedekking moet dragen als "een teken van gezag”, waardoor zij de positie van de man als hoofd erkent en zich aan deze regeling onderwerpt. zie 1Kor 11:4- 10.
Omgekeerd laat de apostel zien dat de man geen hoofdbedekking dient te dragen wanneer hij de gemeente bijvoorbeeld bij het bidden of het profeteren voorgaat.

In Gods regeling is dit de normale positie die hij inneemt.
Zou de man in deze gevallen een hoofdbedekking dragen, dan zou hij zijn eigen hoofd te schande maken.
Het zou bovendien van gebrek aan respect getuigen voor Jezus Christus, maar ook voor het hoofd van Christus, God.

Hoezeer deze raad voor de gemeente in het oude Korinthe nodig was, wordt beter begrepen wanneer wij beseffen dat het destijds voor vrouwen algemeen gebruikelijk was zich in het openbaar altijd te sluieren.

Alleen vrouwen van losse zeden gingen ongesluierd.
En de priesteressen in de tempels van Artemis volgden blijkbaar het gebruik om hun sluier af te doen en het haar los te laten hangen wanneer zij beweerden onder goddelijke inspiratie te spreken.
Een dergelijk gebruik in de christelijke gemeente zou schandelijk zijn.

Indien iemand ten gunste van een ander dan het door Paulus uiteengezette gebruik zou redetwisten, de gemeente toch de raad van de apostel over het dragen van een hoofdbedekking zou moeten opvolgen.

Derhalve kan deze instructie te allen tijde en overal in de christelijke gemeente toegepast worden. — 1Kor 11:16.

Kort samengevat begrijp ik hieruit dat een vrouw in de christelijke gemeente een hoofdbedekking zal dragen wanneer zij bidt of profeteerd, maar ook wanneer de omstandigheden zich voordoen als een man niet de leiding kan nemen in een christelijke gemeente en de vrouw de gemeente voorgaat.

Er zijn kerken die deze regeling toepassen, en kerken die een andere zienswijze hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat het niet gaat om je onbedekte hoofd niet aan mannen te laten zien, maar juist om niet blootshoofds voor God te verschijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller zij niks over haar bedekken voor mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zei*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee klopt, maar bijvoorbeeld in de Islam is het juist wel zo dat vrouwen buitenshuis vaak hun hoofd bedekt houden om hun schoonheid te verbergen voor mannen. In streng gereformeerde kerken is daar geen sprake van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zy ;)
Er staat geschreven in 1 Korinthe 11 dat een vrouw haar hoofd moet bedekken als ze bid of profeteert. Als ze dat niet doen, onteren ze hun eigen hoofd staat er in de bijbel. Sommige kerken denken dat dit meer tegen de mensen van toen was gericht, en er zijn mensen die er zich tot de dag van vandaag aan houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In a nutshell...
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat wil dat 'onteren' zeggen? Het lijkt mij, dat zo'n waardeoordeel ergens op is gebaseerd. Weet je dat misschien?
1 Korintiërs 11

1 Dus volg mij na, zoals ik Christus navolg.

2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.

Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.

7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.

16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen.

kijk vooral naar vers vijf, daar wordt dit op gebaseerd, trouwens als je wilt weten hoe dit uitgelegd kan worden, kijk hier even:

http://www.goeievraag.nl/vraag/kerk-regels-bepalingen-kerk-hoed.312316

Toegevoegd na 4 minuten:
voor de duidelijkheid: dit heb ik NIET overgeschreven van de overigens zeer Bijbelkundige Lies12, kijk maar naar mijn (simpele) antwoord in die vraag ;)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord, en ik verbaas mij over de vreselijke vooringenomenheid van de schrijver van die tekst. Hij appeleert aan zijn cultuur, en staat daar totaal niet boven.