Wie staat er aan het hooft van de prootestantse kerk ?

R.K Hebben de paus

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.1K

Het beste antwoord

Er staat niemand aan het hoofd. Het hoogste besluitvormende orgaan is de Generale Synode.
Daar houdt het mee op...

Toegevoegd na 1 minuut:
Sommige protestantse kerken kennen verschillende niveaus van synodes. Op landelijk niveau heeft men dan een generale synode, en op regionaal (bijvoorbeeld provinciaal) niveau zogenaamde particuliere synodes. In de Nederlandse Hervormde Kerk (die in 2004 is opgegaan in de PKN), werden deze regionale synodes provinciale kerkvergaderingen genoemd. Voorts kan het gebied van een particuliere synode nog onderverdeeld zijn in meerdere classes (enkelvoud: classis).

Toegevoegd na 7 uur:
Binnen de rooms-katholieke kerkstructuur bestaat een hiërarchie met priesters, bisschoppen en de paus (episcopale structuur), het protestantisme heeft een democratische kerkstructuur met door kerkleden (trapsgewijs) gekozen synodes.
Protestanten hebben dus veel meer invloed op het beleid dan katholieken.
SimonV
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen echt hoofd bij de Protestantse Kerk. Er is wel de Wereldraad van Kerken.
Bij deze raad zijn omstreeks 340 kerkgenootschappen aangesloten. De Wereldraad van Kerken houdt als regel om de zeven jaar een algemene vergadering, de Assemblée genaamd. Aan het hoofd staat de secretaris-generaal. De eerste was de bekende Willem Visser 't Hooft die 20 jaar secretaris-generaal is geweest. De huidige secretaris-generaal is Olav Fykse Tveit.

De wereldraad is een van de belangrijkste internationale christelijk-oecumenische organisaties. De Wereldraad van Kerken werd gesticht op 23 augustus 1948 en is gevestigd in Genève, Zwitserland. De leden hebben samen zo'n 500 miljoen leden in meer dan 110 landen. Binnen de Wereldraad van Kerken is vrijwel iedere christelijke stroming vertegenwoordigd.
Het grootste kerkgenootschap ter wereld, de Rooms-katholieke Kerk, is geen lid van de Wereldraad van Kerken, maar werkt wel samen met deze organisatie.