Wie is eigenaar van een kerkgebouw?

Er worden regelmatig kerkgebouwen gesloten bij gebrek aan belangstelling. Als het gebouw verkocht wordt, wie krijgt dan het geld. wordt dat onder de laatste leden verdeeld, of is - b.v. bij de RK-kerken - Rome de eigenaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
14.3K
erotisi
7 jaar geleden
Voor eigendom is rechtspersoonlijkheid vereist. Een parochie heeft dat dus kan eigenaar zijn. " De Nederlandse wet hanteert als uitgangspunt dat een organisatie die op grond van de eigen kerkelijke regels erkend is als rechtspersoon, ook erkend wordt als rechtspersoon naar Nederlands recht. Het (geldig) bestaan als kerkelijke rechtspersoon is dus een voorwaarde om erkend te worden naar Nederlands recht.
De parochie, het dekenaat, de priesteropleiding, religieuze instituten en de parochiële caritasinstelling zijn publieke rechtspersonen van de RK Kerk. "
https://www.lucepedia.nl/dossieritem/rechtspersoon-kerkelijke/kerkelijke-rechtspersonen Vaak staat het kerkgebouw op de 'balans' van de parochie.
"In het algemeen zijn kerkgebouwen formeel juridisch eigendom van de plaatselijke kerk, dat is dus de kerkelijke gemeente of de katholieke parochie."
http://www.kerkelijkwaardebeheer.nl/van-wie-de-kerk/
fisbel
7 jaar geleden
http://www.kerkelijkwaardebeheer.nl/van-wie-de-kerk/

Het beste antwoord

Dat hangt van het land af.

Bij de katholieke Kerk zijn de gelovigen eigenaar van het kerkgebouw. Die worden vertegenwoordigd door het kerkbestuur (ook wel parochiebestuur geheten). Het kerkbestuur kan als eigenaar volgens kerkelijk en burgerlijk recht dus bepalen wat er met het kerkgebouw gebeurt maar voor zaken die verder gaan dan het dagelijks beheer is toestemming van het bisdom/de bisschop nodig. Een kerkbestuur moet een parochie besturen volgens een reglement dat voor het hele land hetzelfde is.

Als de kerk mag worden verkocht, is de opbrengst voor de parochie, het geld komt dus in beheer bij het kerkbestuur.

De bisschop kan een besluit nemen tot fusie van parochies (dat is op grote schaal gebeurd). Dan gebeurt er hetzelfde als bij een andere fusie: het vermogen blijft onder beheer van het kerkbestuur alleen wordt dan een groter gebied bestreken.
Computoon
7 jaar geleden
erotisi
7 jaar geleden
Ik denk niet dat het gebouw eigendom is van de gelovigen ten minste niet in juridische zin, kerkrechtelijk of Nederlands staatkundig rechtelijk. Ook is het bestuur niet de eigenaar maar de parochie als zijnde een zelfstandig rechtspersoon. Ik kan het mis hebben, maar heb je ook een bron voor je antwoord?
Computoon
7 jaar geleden
Niet kant en klaar. Ik weet wel dat:
- parochianen bestuursleden mogen voorstellen voor het kerkbestuur. (Praktijk: kerkbestuur zoekt zelf kandidaten uit de parochianen op basis van veronderstelde specifieke deskundigheid van die kandidaten). Bisschop benoemt het kerkbestuur en kan het ook ontslaan als het zich niet houdt aan de regels voor het besturen.
- Het kerkbestuur heeft als taak de instandhouding van het parochieel vermogen en de doelmatige aanwending ervan. De pastoor is altijd voorzitter van dit bestuur. Als een schildersbedrijf bijv. de kerk komt schilderen, wordt de overeenkomst namens de parochie afgesloten door het kerkbestuur. Dat is ook aansprakelijk voor de betaling. De rekening komt op naam van de parochie. Ik stelde dat het gebouw eigendom eigendom is van de gelovigen. Waarom? De gelovigen hebben de middelen bij elkaar gebracht om de kerk te kunnen bouwen. Het kerkbestuur (gekozen uit die gelovigen) vertegenwoordigt die gelovigen in de "zakelijke" kant van alles wat met de parochie van doen heeft, maar op basis van regels van de Nederlandse kerkprovincie. De pastoor is voor alles eindverantwoordelijk en ook het aanspreekpunt voor de bisschop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die grote oude kerken zijn onbetaalbaar dus daar wordt vaak een symbolisch bedrag voor betaald , in veel plaatsen is de kerktoren eigendom van de plaatselijke gemeente en de kerk zelf is in eigendom van het kerkgenootschap . Nieuwe kerken worden door een kerkgenootschap gebouwd , dan is die volledig eigendom van die kerkgenootschap en als de kerk nadien verkocht moet worden zal daar een goede prijs voor betaald moeten worden , want de oude eigenaar(kerkgenootschap heeft tenslotte de kerk zelf laten bouwen en ook geheel zelf bekostigd .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De truc is dus: eerst samenvoegen, dan verkopen.

Andere antwoorden (1)

Voor elke kerk kan de situatie anders zijn. In Nederland zijn de meeste kerken eigendom van de kerkelijke gemeente of parochie die er gebruik van maakt. Zo lang een kerk goed wordt bezocht, wordt deze over het algemeen niet verkocht. Tenzij het gebouw niet meer voldoet en er voor in de plaats een ander kerkgebouw wordt aangekocht. Dan wordt de opbrengst van de verkoop dus ook daarvoor gebruikt.

Heeft een kerk nog maar weinig bezoekers, dan zal vaak de situatie ontstaan dat er jaarlijks meer kosten zijn dan opbrengsten. Er wordt een schuld opgebouwd (in de vorm van een lening). Bij verkoop van het gebouw wordt die lening afgelost.

Soms is er een interkerkelijke stichting of parochie, die in een regio meerdere gebouwen heeft. In zo'n geval gaat bij verkoop de opbrengst naar die stichting, die het geld dan weer kan gebruiken voor onderhoud en behoud van de andere kerkgebouwen.

"Na samenvoeging (fusie) van kerkelijke gemeenten of parochies gaat het eigendom over naar de nieuwe gemeente of parochie. Het is ook deze plaatselijke kerkelijke organisatie die verantwoordelijk is voor het beheer en de instandhouding van gebouwen." (bron)

Als na een fusie tussen 2 kerken 1 van de gebouwen wordt verkocht, zal het geld gebruikt worden voor onderhoud en instandhouding van het andere gebouw. Het geld blijft dan in feite in de kerkelijke gemeente.

"Het kerkgebouw is onroerend goed en dat is een belangrijk vermogensbestanddeel van de kerkelijke organisatie ter plekke. Als het gebouw wordt verkocht krijgt de oorspronkelijke eigenaar de koopsom, tenzij er een hypotheek van moet worden afgelost, of er anderszins leningen zijn die nu moeten worden terugbetaald. Dit is niet anders dan bij particulier woningbezit." (bron)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ de inhoud van de site geldt nog steeds.