Is Jeshua/Jezus echt in een stal geboren?

In de Bijbel lees ik wel dat Hij in een kribbe werd gelegd, maar over de stal, de os en de ezel lees ik niets. Verder vraag ik me af of de tekst "omdat er geen plaats was in de herberg" letterlijk is vertaald. Zou het ook kunnen zijn dat bedoeld wordt "omdat een herberg geen plaats is voor een bevalling. Een kribbe kan overal staan. (Wie beheerst het oude Grieks voldoende?) Ook in het woonhuis, de privé vertrekken van de waard. Men moest immers elk jaar met Pesach enkele dagen een lam in huis houden. Ik vraag het vooral omdat er later nergens op een geboorte in een stal wordt teruggegrepen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
3.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is maar een verhaal hè? En dat verhaal is keer op keer op keer op keer vertaald... 母牛 <- betekent koe/rund in het Chinees.. maar ook schoonmoeder en olifant, het hangt er maar vanaf aan welke chinees je het vraagt, en dat gaat ook een beetje op voor het bijbel-verhaal... lees het bijbel verhaal nog eens lekker door tijdens de kerst, en geniet van het verhaal, maar pin niemand vast op details want het is niet op
werkelijke feiten gebaseerd....
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Jezus is inderdaad niet in een stal geboren. Het wordt interessant als je ontdekt dat Jezus ook niet in december maar rond september geboren is. Het was namelijk tijdens het loofhuttenfeest ik wil iedereen uitdagen zelf hier onderzoek naar te doen in de beste bron aller tijden: de bijbel zelf.
Als je je hierin verdiept is het aannemelijker dat Jezus in zo een loofhut geboren is, die een ieder maakte tijdens dit feest om te herdenken hoe ze in de woestijn rondtrokken.
Inderdaad haalden ze Hem in hun diepste en binnenste plaats, waar ze zelf tijdens dit feest verbleven en haalden ze Hem zo binnen als het Lam.
Ook is kribbe een broodbak, Jezus werd in doeken gewikkeld, net als brood om het goed te houden, en werd als het brood des levens in deze broodbak gelegd.
Het is echt prachtig om te zien hoe God alles van te voren als zo bedoeld en uitgestippeld had!
(ook leuk om op te zoeken wat de naam Bethlehem betekend... ;p) Heel veel zegen gewenst door de liefde van onze Here Jezus Christus!

Antwoorden (2)

Nee, hij is niet in een stal geboren.

In de tijd van Jezus hadden huizen in het Midden-Oosten meestal twee of drie kamers. Eén was speciaal voor gasten, vaak aan het huis vast of op het dak. In de andere kamer sliep, kookte en leefde de hele familie. In een kleine, lagere kamer aan het huis vast, werden 's nachts de dieren gestald. Op die manier werd de warmte in de koude winternachten zo goed mogelijk benut – de warmte van de dieren trok naar de hogere familiekamer – en konden de dieren niet gestolen worden. Voor Jozef en Maria was er geen plaats meer in het gastenverblijf, daarom konden zij in het familievertrek blijven, vlak bij de dieren.
Als de wijzen later op bezoek komen, staat er dat zij "het huis binnengingen, waar zij het kind met Maria vonden" (Matthëus 2). Jezus werd dus niet in een stal, maar in de familiekamer van een huis geboren, omdat er geen plek meer was in het gastenverblijf.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sterker nog: er bestonden toen helemaal geen stallen in dat gebied...
SimonV
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er staat dat er geen plaats was in het gastenverblijf.
Verder vermeld de bijbel niets. Dat Jezus in de familiekamer van, Het Huis waar ze binnengingen werd geboren , is 1 van de veronderstellingen. groet amadeus.
jezus is in een stal geboren en daar in een kribbe gelegd waar moeder Maria liefdevol haar geboren kind ln haar armen nam en ook vader Jozef hem met liefde in zijn armen nam op dat moment was Maria op de vlucht omdat een engel de boodschap had door gegeven dat ze meteen weg moest gaan .

Ze reisde maar toen de weeen kwamen was er geen huis beschikbaar maar een stal werd de geboorte plek van het kindeke jezus .

De os de ezel waren er ook en JA jezus is en een stal geboren en daar in een kribbe gelegd

Amen