Wat hebben oorlogen tussen moslims onderling te maken met de Islam?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vrijwel alle oorlogen worden gevoerd om macht en de daaruit voortvloeiende geldelijk gewin; godsdienst dient alleen als reden...of smoes...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gewin hoeft niet geldelijk te zijn, maar verder heb je gelijk!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het gaat inderdaad alleen om macht, maar zoiets zeg je natuurlijk niet, dat is niet "comme il faut" . Macht is een vies woord.
Als je oorlog voert met de godsdienst achter de hand, kun je tijdens het leven al heilig worden verklaard.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovenstaande reacties geven heel duidelijk aan dat het gaat om macht en niet om de godsdienst. Je hoort nogal een de opmerking dat alle oorlogen en geweld door de godsdiensten ontstaan. Dat standpunt is onhoudbaar. De grootste moordpartijen in de moderne geschiedenis zijn gepleegd door twee atheïstische systemen; het nazidom van Adolf Hitler en het communisme van Jozef Stalin.

Antwoorden (1)

Een van de oorzaken van de spanningen tussen moslims onderling is ongetwijfeld het onderscheid tussen soennieten en sjiïeten. In de meeste gevallen leven soennieten en sjiieten in harmonie met elkaar samen. De toenemende instabiliteit in het Midden-Oosten zet de twee groepen echter steeds vaker tegen elkaar op, waardoor de spanning soms in geweld omslaat.
Toch ziet hij nog een andere reden in ‘de niet te onderdrukken stammenvijandigheid':
‘Waar stammenculturen heersen, zullen de vechters doorgaan tot het bittere einde. Na de ineenstorting van het Ottomaanse kalifaat in 1924 kan de islam als collectiverend waardestelsel de oude stammenvijandigheid niet meer onderdrukken. Alle vechtende partijen beroepen zich op de islam terwijl zij gedreven worden door tribale en/of sektarische haat – iedereen kan de ander een ongelovige noemen en in heilige teksten de rechtvaardiging van geweld vinden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Soennieten hechten veel meer belang aan de ‘soenna’, de overleveringen van het leven van Mohammed. Sjiieten beschuldigen hen daarom van dogmatisme en menen dat dit leidt tot extremistische sektes zoals het wahabisme.
Sjiieten zien hun ayatollahs als reflecties van god op aarde. Voor sommige soennieten is dit regelrechte ketterij.
De meeste sjiieten geloven dat op een dag de twaalfde imam (de Mehdi) zal verschijnen om het goddelijke plan te volbrengen. Ook herdenken ze jaarlijks de Asjoera – de dood van Hussein bij Karbala.
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat de onrust in het midden oosten veroorzaakt wordt door intolerantie en religieuze arrogantie. De intolerantie is dan de oude stammen strijd en de religieuze arrogantie is de strijd tussen de verschillende strominge. Ik vond dat wel een mooie samenvatting. Wat volgens mij ook een oorzaak zou kunnen zijn is dar de islam geen scheiding van de machten toestaat.