Profeet Mohammed werd geboren in het jaar 571 in de stad Mekka.
Hij werd door zijn grootvader opgevoed en na diens dood, nam zijn oom hem onder zijn hoede.
Hij groeide op als goedhartig, eerlijk en een verstandig persoon.
Al op jonge leeftijd viel hij op door zijn zuiver en onbesproken gedrag, en kreeg de bijnaam Al-amien (de betrouwbare).
Zijn gedrag en zijn gevoel voor moraal, maakten hem toen al bijzonder.
Hij trouwde uiteindelijk een vrouw, genaamd Khadija. Hij was 40 jaar, toen Allah, de Alomvattende, de eerste verzen van de Koran aan hem openbaarde:

"Lees, in de naam van uw Heer, de Schepper. Die de mens uit geronnen bloed schiep. Lees, want uw heer is de Meest Eerbiedwaardige, die de mens door middel van de pen onderwees. Hij onderwees de mens datgene wat hij niet kende".
(Koran 96: 1-5)

Zodra de profeet de Islam begon te verkondigen, werden hij en zijn volgelingen vervolgd.
Op zijn missie ontmoette hij medestanders en tegenstanders, zoals al zijn voorgangers.
Zijn tegenstanders schuwden geen middel om een einde te maken aan zijn missie en maakten de situatie voor de bekeerlingen ondraaglijk. Mohammeds volgelingen werden mishandeld en soms zelfs gedood.

Door de gevestigde orde (hoge priesters en clanleiders) werden de moslims schuldig geacht aan het verwerpen van hun afgoden. De Moslims geloofden slechts in Eén God, trachtten onrecht en onderdrukking te bestrijden en erkenden het profeetschap van Mohammed.

De eerste 13 jaar van zijn profeetschap, had Mohammed in Mekka doorgebracht.
In Medina, waarheen hij op Gods gebod naartoe was gevlucht, stichtte hij een Islamitische staat
In Medina openbaarde God aan hem wetten voor het sociaal en maatschappelijk leven, het strafrecht, zedenwet e.d.
De profeet werkte 10 jaar lang onafgebroken in Medina aan de verspreiding van Allah's boodschap.
Onderdrukking, onwetendheid, onrecht, racisme e.d. werden door hem verfoeid en uitgebannen.
De gehele openbaring van de Koran heeft in totaal 23 jaar geduurd.

De Profeet liet geen rijkdommen of bezittingen na, het enige wat hij naliet was zijn voortreffelijk en perfect voorbeeld voor de mensheid, en een nog steeds groeiende Islamitische gemeenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De islam is ontstaan in de 7e eeuw in Arabië, vanwaar het zich over de wereld verspreidde.

Door handelscontacten met andere volken, zoals de joden, de Byzantijnse en Abessijnse christenen en de Perzische zoroastristen, hadden de Arabieren reeds kennis van verschillende monotheïstische godsdiensten. Zelf waren de Arabieren in Mekka henotheïstisch, dat wil zeggen dat ze meerdere goden aanbaden, waarvan er een als 'oppergod' werd beschouwd.

Hoewel het Geboortejaar van Mohammed niet met zekerheid kan worden beantwoord, gaat men er van uit dat de islam is ontstaan rond 571-632 na Christus. Op veertigjarige leeftijd verklaart Mohammed openbaringen te ontvangen en bracht deze over aan zijn vrienden en familie. De boodschappen die hij in veel verschillende sessies zou hebben ontvangen en die later zijn opgetekend in de Koran, had hij volgens de overlevering rechtstreeks van God gekregen via de engel Gabriël.