Waarom wordt de sabbat niet gehouden op de zaterdag door de meeste christenen?

Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt [Exodus 20:8] (4e gebod)

De zevende dag is de sabbat van de HERE, een rustdag. Op die dag mag u niet werken. En dat geldt ook voor uw zonen, dochters, slaven (man of vrouw), vee en gasten. [Exodus 20:10]

Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard. [Exodus 20:8-11]

Het is een sabbat van volledige rust, die in ingetogenheid moet worden doorgebracht. Dit is een altijd geldende wet.
[Leviticus 16:31]

(Volgens de christelijke kalender valt zaterdag op de zevende dag van de week)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.2K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Op zondag vierden de Romeinen de dag van Jupiter. Zondag was een vrije dag.
In die tijd werden Christenen meedogenloos vervolgd. Een paus kan regels veranderen en een paus (ik weet even niet welke) heeft toen de sjabbat naar de zondag verplaatst zodat de Christenen minder op zouden vallen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Hmmm... wanneer ik het antwoord van fremar zo lees heb ik de klok wel horen luiden, maar was het toch nét effe een andere klepel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewoze,
Je schrijft: een paus kan regels veranderen.
Het lijkt mij dat ook een paus niets kan bepalen dat in strijd is met de Tora.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hangt ervan af hoe je alles verpakt en verkoopt rekening houdende met degeschiedkundige tijd waarin dit werdt gedaan. groet amadeus

Antwoorden (2)

De invoering van de zondag als rustdag in plaats van de zaterdag vond plaats onder de Romeinse keizer Constantijn de Grote (Constantinus). Door Constantijn werd in een edict in 321 n. Chr. zowel aan zijn heidense als aan zijn christelijke onderdanen de zondag aanbevolen als de ’eerbiedwaardige dag voor de verering van de Zon. Het was zijn manier om de tegenstrijdige religies van het Rijk samen te brengen door iets gemeenschappelijks onder hen in te stellen. Het christendom werd overigens pas decennia later verplicht dan wel staatsgodsdienst. De zondag in plaats van de zaterdag was een van de zaken waarin het christendom zich duidelijker ging afscheiden van het jodendom.
fremar
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het waren eigenlijk geen christelijk onderdanen te noemen maar onderdanen van de RKK die uiteindelijk een verknipte christelijke leer volgde. Degenen die werkelijk de bijbel volgde en werkelijke christenen te noemen waren, werden aanzien als ketters en werden nog altijd vervolgd ook al werd het christendom gebombardeerd als staatsgodsdienst.
Het christendom dat werd gebombardeerd als staatsgodsdienst, was niets minder dat de voortzetting van de mithrascultus. Jammergenoeg ondervinden nog verschillende christelijke stromingen invloeden van de RKK ook al zijn zij honderden jaren geleden afgesplinterd van deze kerk. Hedentendage zien vele christenen in dat de zondagviering eigenlijk niet overeenstemt met de eerste eeuwse christelijke gebruiken. Zij gaan ook beseffen dat christus niet is opgestaan op de eerste dag, de zondag zoals de RKK maar al te graag leert. Maar dat christus werd afgesneden op de eerste helft van de week, dus op woensdag, de kruisdood.
En werdt opgewekt na drie dagen, dus op zaterdag, de sabbatdag. In het jaar dat Jezus werdt gekruisigd waren er 2 sabatten. De sabbetweek, in die week werd Jezus gekruisigd en werdt ook het laatste avondmaal ingesteld, 14 nissan. Jezus stond uit de dood op op de sabbatdag, voor zonsondergang, zaterdag, de zevende dag en niet de eerste dag de zogenaamde zondag wat de RKK al te graag leert om de Mithras cultus in ere te houden. Waarom wordt / werdt de zogenaamde geboortedag van christus gelijkgesteld met de geboortedag van Mithras. ? Mithras was de voornaamste god van de romeinen ten tijde van de christenen. Waarom stelt een romeinse keizer het christendom in als staatsgodsdienst ?. Waarom zijn er hedentendage nog steeds invloeden merkbaar van deze romeinse goden. ? Het werkelijke christendom is de vervulling van het OT. Joden die dit niet aanvaarden hebben een probleem.
Christenen hoeven zich hiervoor niet te verontschuldigen. groet amadeus
dit komt omdat wij nu leven in een tijd waarvan de mensen zeggen dat de week begint bij maandag en eindigt bij de zondag. in de bijbel staat dat je de rustdag moest houden op de 7e en dus de laatste dag van de week. In andere delen van de wereld zien mensen deze week indeling anders en dus hebben die de sabbat op zaterdag.