Als mensen zeggen ik geloof dat er "meer" is of in "iets" is dat dan niet gewoon hetzelfde als geloven in God?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
2K

Antwoorden (16)

Niet noodzakelijk.

God is een almachtig wezen dat ons (aldus de kerk in elk geval) bewust heeft geschapen om redenen die ik niet ken.

"meer" kan ook wijzen op spiritualiteit, eventueel een veelheid van goden zoals de grieken hadden, of bewustzijn van de aarde en andere planeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel, al is het misschien onbewust.

Ik geloof dus dat een ieder mens een ingeschapen Godskennis heeft, en dat dat dan ook gelijk de reden is dat er zo ontzettend VEEL mensen op de wereld wel in "iets"geloven!
Maakt in dit geval niet uit in wie of wat, want ze GELOVEN.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deels heb je gelijk. Daarom zeg ik altijd dat als je in jezus en god gelooft, dat je je niet christelijk moet noemen. Als je de belijdenis aflegt, dan ben je christelijk. Dat zegt nog niet zoveel, omdat het christelijke geloof uiterst dogmatisch is. Het gevolg hiervan is, dat de christelijke groepering de andere voor rotte vis uitscheld, dat de christenen ieder andere christen beschouwd als ketter.
Als jij vraag of 'meer' niet hetzelfde is als 'geloven', dan is dat deïsme en mag je ja zeggen, als je dat dan maar niet verder gelijk gaat stellen aan de islam, christendom of jodendom.
Daarin zit ook het bezwaar van velen tegen de drie genoemde godsdiensten, terwijl weinig mensen zich actief verzetten tegen het boeddhisme, met al zijn stromingen, waaronder stromingen die even fascistisch zijn als groepen die wij kennen uit WO II.
Terwijl wij weer even veel weerstand voelen tegen die 'hate religions' in de USA, die nog dogmatischer zijn.

Godsdienst is opium voor het volk, en leidt linea recta tot de ondergang van het indvividu
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat gaat te ver. Mensen willen - voor alle veiligheid - wel geloven in iets. Maar erkennen dat dat iets misschien toch wel God zou zijn, heeft misschien toch wel consequenties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik geloof dat er meer is, alleen niet op mijn bankrekening.... En god brengt daar geen verandering in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neeeeeeeee ,want je moet altijd in jezelf blijven geloven,dat is dat meer en iets!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet iedereen zal in God kunnen en willen geloven. Maar zij voelen wel aan dat er iets moet zijn van waaruit het leven is ontstaan.
In principe is dat toch ook een groot goed en staat gelijk aan in God geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeft niet. Je kunt geloven in een leven na de dood, reÏncarnatie, de hemel en/ of de hel, geesten, noem maar op. Dat je kunt geloven dat er meer is, dat hoef niet te zeggen dat je in God geloofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is zondermeer waar. Alleen weten die mensen dat zelf nog niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de twijfelaars die nog net niet de knoop durven doorhakken met een geloof.Die als ze in de pinaire zitten oh mijn god roepen.Terwijl je net zo goed jeetje mina kunnen zeggen.Vol blijven houden dat er meer is tussen hemel en aarde terwijl ze toch duidelijk hebben geleerd dat het lucht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JA precies hetzelfde... Geloven is altijd hetzelfde...

Er moet aan een paar voorwaarden voldaan zijn, wil je kunnen geloven...

1) je moet het niet weten...
2) je moet het niet kunnen bewijzen...
3) je moet het eerst van een ander leren...
4) je moet net doen alsof het waar is...
5) je moet nooit echt gaan onderzoeken...

Als aan die 5 voorwaarden voldaan is, dan geloof je echt... en of het nu God is of een perituurska, dat maakt niet uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dat hoeft per definititie niet de God te zijn die in de bijbel wordt genoemd, als je gelooft dat er meer is of iets is, dan kan God eventueel ook het hele universum zijn, of de natuur.. die alles heeft doen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan bedoeld hij te zeggen dat hij gelooft dat het leven niet ophoud voorbij de aarde.
Het betreft die zaken waar een ieder zijn ervaring en beleving mee heeft en dit een ander niet kan uitleggen. Dat laatste moet je ook niet willen.

Ieder zal zijn 'iets' of 'meer' zelf moeten ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is meer een soort van veiligheidsriem.
Lekker makkelijk en vrijblijvend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, je hoeft niet in God te geloven om ietsist te zijn. Ik ben zelf in mijn jeugd ook een tijdje ietsist geweest en toen geloofde ik Holistisch, dus alleen maar dat het geheel meer was dan de som van de delen, dus zo'n beetje dat de aarde als geheel 'n eigen bezieling had, samengesteld uit de bezieling van alle onderdelen maar meer dan dat. Toch niet echt god-achtig, he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die wie in de toekomst geen naam meer hoeft te hebben.
Geloven is een oud principe wat op zichzelf alweer een principe is.
Iedereen heeft gelijk, het hoort allemaal bijelkaar.
Veel mensen zullen het niet eens zijn met de naam God, sterker nog veel mensen "denken" dat wij er iets anders mee bedoelen dat dat zij bedoelen.
Thou shalt not kill!
Probeer niet iets te begrijpen wat je nog niet kunt begrijpen. Ik zie het als een puzzel die binnenkort inelkaar gaat passen voor heel veel mensen die "geloven", "Faith" hebben, denken dat er meer is.
Iedereen die "voelt" dat er meer is, gelooft. Doe er wat mee.