zou het niet passender zijn als mensen pas vanaf hun 18e mogen beslissen bij welk geloof ze eventueel zouden willen aansluiten?

Kinderen welke opgroeien met een geloof krijgen vaak nog niet eens de kans om een andere wereld in te zien. Het is voor het kind al beslist welk geloof als waarheid dient. Het kind kan hier uiteindelijk op latere leeftijd wel tegen keren. Maar moeten kinderen niet in bescherming genomen worden? Zijn zij wel verantwoordelijk genoeg om zich bij een religie aan te sluiten? Zodra de ouders het kind voorleggen dat dit de enige manier van leven is, dan zou een wetgeving iedereen goed duidelijk maken dat er altijd nog een vrije keuze in religie is en dat voor de wet geen een van deze religies als absoluut wordt gezien.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Jazeker voornamelijk omdat er ook een paar geloven zijn die direct dwingend zijn; geloof dat het echt is want anders.... Deze geloofsdwang maakt het extra moeilijk te ontsnappen aan dat gedachtegoed.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aan de andere kant krijg je dan direct te maken met de vrijheid van meningsuiting, ik neem aan dat holocaustontkenning overdragen op je kroost ook mag. En daarnaast is enige regelgeving hieromtrent moeilijk controleerbaar. Het zal echter wellicht wel een bepaalde werking hebben op ouders die niet al te streng in de leer zijn, zij zullen dan wellicht eerder af zien van deze praktijken.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Wat een goede vraag +
Ik vind van wel. Maar ik denk dat het niet haalbaar is. De ouders leven volgens een bepaalde overtuiging. Hoe kunnen ze dat "aan de kant leggen" als het kind in de buurt is. Ik vind zelf dat het opvoeden van een kind met welk geloof dan ook een soort van hersenspoelen is. Voorkomen dat het kind zelf faat nadenken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En als de kind niets gelooft? Vanaf mijn 5-6e jaar geloof ik echt niet en ik ben echt happy zonder deze last.
Geloof in mijn zelf en dit is meer dan voldoende.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Interessante vraag. Maar ik stem voluit nee.
Ongetwijfeld komt dit voort uit het feit dat ik zelf religieus (christelijk) ben opgevoed, en dat nog steeds ben. Wellicht daarom begrijp ik de bezwaren tegen een geloof niet, als men stelt dat een kind geïndoctrineerd wordt. Je krijgt inderdaad een pakket normen en waarden mee, maar dat krijgt iedereen; zoals sommigen helaas ook worden gehersenspoeld wat blijkt uit allergisch te reageren tegen alles wat maar enigszins met religie te maken heeft.
Kan ik ècht niet meer zelfstandig nadenken nu ik religieus ben opgevoed? Wat een larie... over vooroordelen gesproken. Daarnaast zijn de meeste geloven ook zo vrij dat ze geloofsafval 'toestaan'. Dat daar dan in religieus opzicht consequenties aan verbonden zijn, staat daar los van; en ook dat het in sociale kring wellicht gevoelig ligt, als je je geloof vaarwel zegt. Maar dat heb je evengoed (wellicht in mindere mate) als je als lid van een geheelonthoudersvereniging bezopen over straat gaat: je voldoet dan niet meer aan de norm die wordt gesteld aan de vereniging waarvan je lid bent.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
++ Plus opgevoed worden met bepaalde waarden en niet meer zelfstandig kunnen denken? Inderdaad larie.
Juist dan kun je kiezen, omdat je weet dát je kunt kiezen.

Antwoorden (5)

Elkeen mag op zijn achttiende zelf beslissen of ze een geloof aanhangen en welk.

Echter de rest van je vraag stuit op grote problemen, er is namelijk nog altijd een godsdienst vrijheid, zou je willen doorvoeren dat ouders een kind niet meer mag inwijden / laten deelnemen aan een geloof beperk je de vrijheid van van godsdienst en de vrijheid van opvoeding. Het onderwijs daarin tegen kan juist in deze een belangrijke rol spelen zonder de vrijheden van de personen aan te tasten.

Daarnaast moeten we niet vergeten dat onze westerse maatschappij is gebaseerd juist op het geloof, de grondbeginselen van de wetgeving zijn ook verankerd in de drie grote geloven (dat de geloven zich er niet aan houden is een ander gegeven).

Toegevoegd na 38 minuten:
Ben een heel belangrijke vrijheid vergeten:

De vrijheid van onderwijs.

De ouders hebben de vrijheid het kind te laten leren wat zij willen (en het kind aan kan).

Ook de geloofsleer is een vorm van onderwijs.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Elkeen mag op zijn achttiende zelf beslissen of ze een geloof aanhangen en welk. Waar, maar dan moeten gelovig opgevoede kinderen zich dus wel eerst ontworstelen aan indoctrinatie die zo lang loopt als ze zich kunnen herinneren. Praktisch is het idd zo goed als onuitvoerbaar en veelal oncontroleerbaar en gaat het idd tegen een aantal andere rechten in. Idealiter zou het echter wel het beste zijn in mijn ogen. Het is dus eerder een morele vraag, mag je je kinderen dit aandoen? Ik zeg nee.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In hoeverre wil je dit doorvoeren? Veganisten moeten hun kinderen vlees geven? Mensen die tegen het houden van dieren zijn moeten voor het kind een dier aanschaffen? en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik denk dat de vrijheid van het kind boven de vrijheid van godsdienst staat. Als kinderen worden verplicht onderwijs te volgen dan zou dit onderwijs ook totaal onafhankelijk moeten zijn. Het is een achterhaald idee om een christelijke of katholieke school in deze tijd te houden. Het geloofsachtergrond zou niet in een school terug te vinden moeten zijn. Alleen zo kunnen scholen objectieve informatie verschaffen. iedereen mag zelf beslissen maar sommige krijgen daar niet de kans voor. De wet is er onder andere voor om hen te beschermen die dat niet zelf kunnen. Een wet die bepaald dat kinderen vrij van religieuze binding moeten zijn tot ze 18 zijn zou meer de vrijheid vertegenwoordigen dan het vrijheid van geloof tegenspreken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vele zogenaamde katholieke scholen zijn nog enkel katholiek in naam maar de meeste geven geen geloofsonderwijs meer. Daarnaast is er nog ook nog de vrijheid van onderwijs waaronder ook de geloofsleer valt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@theod Als veganisten hun kind niet mishandelen door ondervoeding dan is er niks mis mee. Anders grijpt jeugdzorg in op een gegeven moment. Dus ik denk dat op zekere hoogte het wel mag maar het moet niet het welzijn van het kind negatief beïnvloeden. Het gaat om vrijheid. Dat de ouders geen dood dier op tafel willen hebben is hun keus. Dat hun kind pas op latere leeftijd voor het eerst vlees of niet zal proberen dat is ook de keuze van het kind. Maak je het kind wijs dat de andere mensen die wel vlees eten in de hel zullen verbranden dan ben je niet goed bezig natuurlijk. Dus de kinderen krijgen uiteindelijk een eerlijke kans om een mening te vormen. Lijkt me een redelijk verschil.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan heb je dus nooit aan tafel gezeten bij een veganist. Ook deze preken een vorm van hel en verdoemenis om kind af te laten zien van het gebruik van dieren (veganist wil geen enkel dierlijkproduct gebruiken). In elke vorm van opvoeden zit een vorm van indoctrinatie en is de denkwijze van de ouders lijdend.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En is dus fout/verwerpelijk. Dat is dus waar de vraag om gaat. Je zou dit dus moreel gezien altijd zover mogelijk uit moeten stellen. Het liefst tot je 18de. Maar gelovigen zullen dat niet snel toegeven. Toen ik vega was had ik al bedacht dat ik mijn kind juist vlees zou laten eten als dat verantwoord zou worden geacht door bijvoorbeeld een dokter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gelovigen zullen altijd vrijheid van meningsuiting aanvoeren over de integriteit van hun kind. Dit omdat ze zelf natuurlijk ook bang zijn voor wat hen is aangeleerd over wat het lot is van ongelovigen. In principe dus een zichzelf in stand houdende cyclus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het hele opvoeden is het kind opdringen van normen, waarden en denkwijzes. Of het nu om geloof gaat of het leven in een samenleving, het beïnvloeden van een kind is en zal er altijd blijven. Het is een taak aan het onderwijs en de samenleving duidelijk te maken welke verschillen er nu daadwerkelijk zijn in geloven / denkwijzes. Poetin en Erdogan worden in de westerse wereld met scheve ogen aangekeken en hun acties worden in twijfel getrokken, dit brengen we ook (ongewild) over op onze kinderen, dit terwijl juist de Russen pal achter Poetin staan en de Turken achter Erdogan, die ouders brengen ook ongewild deze mening over op de kinderen. Ook hierin hebben ouders en de overheid de taak de verschillen goed duidelijk te maken ook al past het niet in het straatje van de overheid. Vergeet niet dat het geloof in een godsdienst niet veel anders is dan het geloof in een politieke partij, hoeveel mensen adoreren dhr. Wilders niet? En ook zij brengen hun mening / geloof in hem over op hun kinderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Het hele opvoeden is het kind opdringen van normen, waarden en denkwijzes." Zo zie jij het, ik vind dat dus verwerpelijk, kinderen zouden juist zolang mogelijk en zoveel mogelijk daarvan onthouden moeten worden en juist zo objectief mogelijk moeten worden ingelicht. Dat dat niet altijd gaat in de praktijk is wat anders, en dat de dagelijkse praktijk dus zo is zoals jij beschrijft dat klopt, maar dat is dus in mijn en anderen hun ogen slecht. In plaats van het opdringen van normen en waarden, denkwijzes en religies, zouden we kinderen de handvatten moeten geven om zelf te ontdekken wat waar is of wat zei vinden in plaats van ze zo vroeg als het kan te indoctrineren. "Vergeet niet dat het geloof in een godsdienst niet veel anders is dan het geloof in een politieke partij, hoeveel mensen adoreren dhr. Wilders niet? En ook zij brengen hun mening / geloof in hem over op hun kinderen. Nou precies wat ik bedoel, dat vind je neem ik aan toch ook niets? Datzelfde geldt dus ook voor een specifiek geloof, maar dat is altijd lastig om in te zien voor een gelovige.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist daar heb ik wel begrip voor echter moet er ook een goede reden bij gegeven worden en ook de standpunten van de andere partij moet duidelijk belicht worden. Bijvoorbeeld: Ik heb mijn kinderen katholiek opgevoed, heb ze ook de punten van het joodse en het moslim geloof vertelt, ook over de politiek geef ik zo mijn mening richting mijn kinderen. Wat zij er mee doen moeten ze zelf weten, ze zijn volwassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En waarom je kinderen er dan wel mee lastigvallen als ze niet volwassen zijn? Het had juist veel eerlijker als je het andersom had aangepakt. Nu heb ze een veel beter weerwoord.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zo kom je er dus achter dat het echte probleem het extremisme is. Zodra mensen 100% overtuigd zijn van hun eigen gedachtegang kunnen we denk ik spreken van extremisme. In mijn ogen begint de opvoeding bij het opvoeden van de ouders. Het is inderdaad de taak van de overheid onze kinderen ook wat bij te brengen door middel van scholing. Maar scholing voor de opvoeding wordt totaal genegeerd. Natuurlijk geven ouders hun voorkeuren mee. Ook al doen ze dat niet via verbale communicatie dan kan het alsnog via genen gebeuren. Gelukkig is het mooie van genen dat deze kunnen veranderen. Willen we elkaar meer begrijpen en accepteren zal het extremisme langzaam uitgedoofd moeten worden. Helaas zal ook dit door begrip en acceptatie moeten gebeuren. Hoe meer mensen in zullen zien dat politieke wetten, wetenschappelijk onderzoek en geloofsovertuigingen niet absoluut zijn, hoe makkelijker we de wereld en elkaar zullen begrijpen. Dat lijkt mij het doel van elk geloof; een vreedzame, begripvolle aarde. Dat begint bij opvoeding, gedaan door ouders die groot en deels alleen hun eigen opvoeding als referentie hebben. Dit zorgt er natuurlijk voor dat we niet uit de cirkel komen. 100% geloven is voor veel mensen zeker weten.
Ja dat zou veel passender zijn. Net zoals het ongepast zou zijn voor ouders om hun politieke voorkeur op te dringen aan hun kinderen geldt dat ook voor religie. Laat kinderen dat lekker zelf uitvinden en dring ze niet via kerken en scholen jouw denkbeeld op. Zeker de abrahamistische geloven zijn hier problematisch aangezien deze ook het beeld inbrengen dat ongeloof voor negatieve gevolgen kan zorgen. Net zo goed als we kinderen niet meer bang maken voor boemannen.

Toegevoegd na 1 dag:
https://youtu.be/oy_u4U7-cn8?t=33m29s
https://www.youtube.com/watch?v=uYtYQ0a7btQ

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens geldt dit dus niet exclusief voor religie/geloof, het geldt voor allerlei zaken waar je een kind natuurlijk vanaf jongs af aan makkelijk mee kan beïnvloeden.

In de praktijk zal wat ik vind in deze natuurlijk slecht reguleerbaar zijn (dat is echter geen argument in de meningszaak) o.a. door vrijheid van meningsuiting/geloof en de oncontroleerbaarheid op zich of de problematiek die het controleren weer met zich mee zou brengen (privacy etc.). De mensen die dat dus als antwoord geven snappen de vraag in mijn ogen dus niet, het is niet de vraag wat is of wat kan, maar wat het prettigst aan zou voelen. Uiteindelijk kan dat dus alleen als ouders zelf zich daarin zouden reguleren en zien dat het niet passend is je kind van af zo jong met jouw ideeën te indoctrineren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De ouders geven weldegelijk een politieke voorkeur mee aan de kinderen door te pas en te onpas hun mening te geven over de politiek ook in het gezin, jer kunt ze niet verplichten om hun mening niet te mogen geven in de buurt van de kinderen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een voorkeur uitspreken is ook geen probleem, zo mogen ouders ook best laten merken dat ze van een bepaald geloof zijn. Echter ze dopen, naar een kerk trekken en naar een school sturen met een en dezelfde leer is niet moreel verantwoord in mijn ogen.
Erna55
7 jaar geleden
Er wordt gevraagd naar een mening.
Dit antwoord is een mening.
Ik begrijp vervolgens niet dat een mening een min kan krijgen.
Plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zolang maar iemand die min verdedigt vind ik het geen probleem. Op zich krijg je zo een mooie graadmeter of je mening gedeeld wordt of niet.
Ieder echtpaar voedt zijn kinderen op met de waarden die het zelf belangrijk vindt. Dat geldt als het goed is voor alles. Eten met mes en vork, beleefd zijn tegen andere, oudere mensen, goed je best doen op school. Dat ligt in hetzelfde straatje als geloven. Als een echtpaar de waarde van het belijden van een bepaald geloof een aanvulling vindt voor waardevol leven, zal ook dat een onderdeel zijn van de opvoeding, en terecht.

Naarmate het kind ouder wordt zal het zich tegen een aantal zaken gaan verzetten. Het is duidelijk dat het kind op veel vlakken een keuze gaat maken. Op dat moment kan je nog wel met je kind praten over de waarde die jij aan bepaalde zaken hecht, maar je kunt het niet meer dwingen jouw denkbeelden blijvend te aanvaarden.

Op dat moment is het voor ouders zaak je kind de kans te geven te kiezen en dat niet te blokkeren omdat je halsstarrig bent. Op zekere leeftijd moeten kinderen de kans krijgen uit alles wat ze hebben meegekregen een keus te maken. Dat is voor ouders niet altijd makkelijk, maar wel heel belangrijk. Dat geldt dus ook voor het geloof.

Maar een kind die in zijn jeugd met geen enkel geloof is groot gebracht, zal maar zelden de waarde daarvan leren kennen in het latere leven. Dat vind ik ook een gemis.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een kind dat in zijn jeugd met 1 enkel geloof is groot gebracht zal maar zelden de waarde van anders denken leren kennen in het latere leven, denk ik dan maar weer. Ik ben zonder geloofsovertuiging groot gebracht. Ik ben wel geïnformeerd door mijn ouders over veel geloven en zat zelf op christelijke scholen. Om mij heen zijn altijd gelovige mensen geweest. Ik denk niet dat met of zonder geloof beter is. Ik denk wel dat geloof voor een oneerlijke start zorgt in het vrije denken van een mens.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nogmaals: Hier ligt een taak voor het onderwijs, zonder de denk- en opvoedwijze van de ouders aan te tasten kunnen die de kinderen de andere geloven bij brengen. Overigens lopen de katholiekekerken niet voor niets leeg, juist daar heeft de omzwaai al in de jaren zestig plaatsgevonden en geloven ze niet alles meer wat er op de preekstoel vertelt wordt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja en naar welk onderwijs worden kinderen van protestantse, moslim of joodse ouders het liefst gestuurd door die ouders? Juist naar de respectievelijke onderwijsinstellingen die vast lichtjes zullen raken dat er ook iets anders bestaat dan hun geloof, maar toch vooral iets mee zullen proberen te geven van het eigen geloof. Ik ben dus ook voor het afschaffen van speciaal onderwijs.
Ivana
7 jaar geleden
Binnen het godsdienstonderwijs op HAVO en VWO wordt ook kennis genomen van andere godsdiensten. Herinner me alle uitgebreide werkstukken over diverse godsdiensten, overeenkomsten en verschillen, die door mijn 5 kinderen daar zijn gemaakt en waar thuis over is gesproken. Heel interessant.
Computoon
7 jaar geleden
Mr Tomaat: je bedoelt niet het speciaal onderwijs maar het bijzonder onderwijs. (Speciaal onderwijs is voor kinderen met een lichamelijke of geestelijke beperking). Als dat afgeschaft zou worden, zou de klok zeer ver worden teruggezet. Dan blijft alleen het openbaar onderwijs over en daarmee heeft de overheid het monopolie om haar eigen normen en waarden aan alle kinderen als waarheid op te leggen. Dat zie je ook in landen die wij niet graag als voorbeeld nemen.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Goede vraag Computoon, ik wilde dat ook vragen. Ik ben ook voor het afschaffen van onderwijs in de vorm van welke godsdienst dan ook. Maar het speciale onderwijs voor kinderen met een beperking afschaffen van ik tegen 100% Ik zat op een openbare basisschool daar kon ik in groep 7 en 8 kiezen voor Godsdienst of Levensbeschouwelijke oriëntatie. Mijn moeder zei dat ik zelf mocht kiezen maar ze had er de voorkeur voor dat ik Godsdienst zou kiezen. Wij zijn thuis helemaal niet godsdienstelijk. En ik kwam nooit in een kerk. Wij geloven helemaal nergens in. Maar mijn moeder vond het wel een goed idee als ik godsdienst zou volgen. Zodat ik zou weten waar mensen het over hebben als ze spreken over "zonde" "vergeving" "paasen" of ik het al dan niet zou geloven is een tweede. En eerlijk is eerlijk daar ben ik het wel mee eens met mijn moeder. In groep 7 heb ik dus godsdienst gevolgd. En ik groep 8 levo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah inderdaad bijzonder onderwijs. In mijn ogen zou dat dus vooruitgang zijn. Immers de meeste religies zijn gebaseerd op eeuwen oude normen. Was er ooit een tijd in nl dat onderwijs niet religieus beïnvloed werd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op Havo/VWO dan heb je kinderen dus al jaren kunnen indoctrineren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Maar een kind die in zijn jeugd met geen enkel geloof is groot gebracht, zal maar zelden de waarde daarvan leren kennen in het latere leven. Dat vind ik ook een gemis." Ik ben met een geloof groot gebracht en zie er voornamelijk een negatieve waarde in.
dit is op zich een goede oplossing, maar het probleem hiermee is dat het christendom gelooft in een opname die binnenkort komt en daarom een kind niet graag 18 jaar laat wachten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antwoord op je vraag is ideaal gezien ja.
Maar wanneer je het boek "Invloed" (Cialdini) leest. Dan besef je dat dit onmogelijk is. De sociale bewijslast is enorm en ook de wederkerigheid richting ouders en omgeving is gewoon te groot. Natuurlijk kunnen mensen later altijd zelf hun eigen pad kiezen. Maar onderschat de invloed van de omgeving niet.