Om heilig te kunnen worden verklaard, is het binnen de rooms-katholieke Kerk noodzakelijk om postuum twee wonderen te hebben verricht, die door de kerk als zodanig erkend zijn. Bij een erkend wonder kan iemand zalig worden verklaard: dit is vaak een opstap naar een heiligverklaring. Een heiligverklaring kan tegenwoordig alleen door de paus worden uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor een zaligverklaring hoeft slechts 1 wonder verzonnen/gecreeerd te worden en bij een heiligverklaring moet dat 2 keer gebeuren. Vroeger, toen de mogelijkheid om zogenaamde wonderen onafhankelijk te toetsen ontbrak werden er aan de lopende band 'wonderen' geclaimd. Die waren toen ook veel spectaculairder. Helaas hebben we de afgelopen 1900 jaar ofzo niet echt meer een leuk wonder gehad zoals over water lopen, zeeen splijten, brood en vis vermenigvuldigen enz.

Inmiddels is het niet kunnen vinden van een andere verklaring voor de genezing van een non dan de aanwezigheid van de paus het enige waar de RK-kerk nog mee weg komt als het om wonderen gaat. Benieuwd hoe lang het duurt voordat ze wonder nummer 2 hebben bedacht, want ze willen hem ook nog graag heilig verklaard hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zalig verklaring is voor een bepaalde regio/ bisdom terwijl heilig verklaring is door de paus en voor de gehele wereldkerk.