wanneer zijn joden, christenen en moslims gebroeieerd geraakt?

In vroeger eeuwen leefden mensen van deze geloven gebroederlijk samen omdat ze in dezelfde god geloofden.
Er is dus iets gebeurd waardoor ze uit elkaar gedreven zijn.

Toegevoegd na 6 uur:
In het ottomaanse rijk werden christenen en joden door de moslims geaccepteerd omdat zij in dezelfde god geloofden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.1K
erotisi
8 jaar geleden
In welke eeuw leefde ze gebroederlijk naast elkaar? Nu misschien nog, in Jerusalem wonen joden christenen en moslims naast elkaar vaak in vrede alleen de confrontaties vallen op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou ook graag willen weten wanneer die gebroederlijke eeuwen waren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ooit van de kruistochten gehoord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of de enigszins in het Osmaanse Rijk bestaande tolerantie tegenover Christenen en Joden maar met beperkingen en de verplichting een speciale belasting te betalen.
tinus1969
8 jaar geleden
@TJwav; het is een bekend misverstand dat joden, christenen en moslims in het Ottomaanse rijk gebroederlijk samenleefden. Er was sprake van een keiharde vorm van apartheid waarbij moslims de bovenlaag vormden met alle rechten, en christenen en joden tweederangs burgers waren met minder rechten.

Antwoorden (4)

Voor de Joden is dat eenvoudig aan te wijzen. De eerste pogrom (gewelddadige aanval) werd tijdens de Babylonische Ballingschap uitgevoerd, in de 6e eeuw voor christus. Daarna is er een uitgebreide lijst van pogroms, zie de "Pogrom" link, die daar doorloopt tot 1954 (en deze lijst is zeker niet uitputtend!)

De eerste schermutselingen met de moslims begonnen nog tijdens Mohammeds leven en culmineerden in kruistochten van de christenen en veroveringen door de moslims. Het is een lange geschiedenis van onderlinge gevechten en gevechten tegen elkaar.

Je zou kunnen zeggen dat op het moment dat een godsdienst ontstaat hij gebrouilleerd raakte met de rest van de wereld. Voor de Joden kun je hier misschien de Babylonische Ballingschap aanhouden, voor het christendom de kruisiging van Jezus en voor de islam het ontstaan van deze religie met Mohammed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, je komt ook aardig in de buurt met de laatste alinea.
Zelfs de aanhangers van het pastafarianisme roeren zich al.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De pogrom had niets met het christendom en de islam te maken want die bestonden nog niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Tjwav - helemaal mee eens. Mullogs antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jullie hebben gelijk dat pogroms begonnen zijn voordat de drie godsdiensten samen bestonden. Maar het toont wel aan dat er geweld was tegen een godsdienst zodra deze ontstaat. Feitelij begint de vraag pas vanaf de zevende eeuw want toen had je de drie religies. En gebrouilleerd zijn ze altijd geweest en zullen ze altijd zijn. Iemand kan in een religie nooit toegeven dat de ander gelijk heeft zonder zich gelijk te moeten bekeren.
Wetende dat de islam en het christendom pas na het leven van Jezus ontstonden, kan deze brouillering nooit hebben plaatsgevonden voor het jaar 0.

Wat betreft de brouillering van moslims met christenen en Joden, begon dit inderdaad al tijdens het leven van Mohammed (rond de 7e eeuw), maar de eerste kalief (opvolger van Mohammed) begon al met het uitbannen van Joden en christenen van het Arabische schiereiland.

Wat betreft de brouillering van Joden met christenen, ligt dat punt veel eerder in de geschiedenis. In eerste instantie werden Jezus en Zijn volgelingen vreemd aangekeken. De toen gevestigde orde (farizeeën en schriftgeleerden) waren het oneens met enkele van Jezus' ideeën, maar er gebeurde verder nog weinig op grote schaal. Pas na Jezus' dood (+ opstanding en hemelvaart) beginnen de eerste zogenaamde christenvervolgingen. Van Paulus (toen nog Saulus) wordt dit bijvoorbeeld beschreven in de Bijbel. Dat is allemaal in de 1e eeuw.

Andersom hadden christenen niet zo'n hekel aan Joden, aanvankelijk. Toen het aantal christenen echter toenam en de Joden een minderheid werden, veranderde dit. In de tweede eeuw begint Marcion, een christelijke scheepseigenaar uit de regio van de Zwarte Zee, al met het stigmatiseren van Joden en roept op om hen te verwijderen uit de plaatselijke gemeenten. Daarna neemt de hekel aan Joden langzaam maar zeker steeds meer toe. Ignatius van Antiochië noemt Joden bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het doden van Jezus en keizer Constantijn (in 315 na Christus) verbood bijvoorbeeld om nog toe te kunnen treden tot het jodendom. Christen-Joden moesten van Constantijn hun banden met het jodendom uiteindelijk helemaal opgeven, op straffe van de dood. Het verdrijven van Joden door christenen op grote schaal begon pas echt op gang te komen in 1492 in het huidige Spanje, tijdens het vedrijvingsedict van Ferdinand II. Maar natuurlijk gebeurde dit al veel langer op kleinere schaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Christen vervolging was vooral een Romeinse aangelegenheid in het begin. En die waren zeker niet Joods.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paulus is toch een Jood? ;) Wat ik bedoel te zeggen is dat de Joodse farizeeën en schriftgeleerden de eerste christenen niet uit konden staan. Ze werkten er daarom maar wat graag aan mee om hen te vervolgen. Daar is de bakermat van de eeuwenlange vete al gelegd dus. Dat was toch de oorspronkelijke vraag?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Paulus was zowel Jood als Romein. ;-)
Maar inderdaad bestond zijn voornaamste motief voor de christenvervolging dat hij toentertijd een vurige Farizeeër was en dus puur Joodse opvattingen had.
Met name het boek Handelingen meldt op meerdere plaatsen dat, waar Paulus preekte, het veelal de Joden waren die onrust zaaiden n.a.v. deze prediking.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Uiteindelijk richt de strijd van de niet-uitverkorenen zich op het uitverkoren geslacht; daarbij zijn de uitverkorenen qua aantal altijd in de minderheid.
Dat is bijna altijd de rode draad die je kunt ontdekken bij het lezen van de Bijbel. Ik probeer in mijn antwoord en reacties er op te wijzen dat de kiem van die onderlinge haat al in een vroegtijdig stadium van de mensheidsgeschiedenis gelegd is en zich heeft voortgezet en uitgebreid tot vandaag aan de dag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ah!!!! En Paulus was de enige Romein, toevallig van Joodse afkomst, die christenen vervolgde!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gast, wees eens even niet zo rigide en lees bijvoorbeeld ook eens Handelingen 6 en 7. Dan lees je dat er heel veel andere Joden waren die de christen Stefanus dood wilden, wat uiteindelijk ook gebeurde (door steniging). https://www.bijbelgenootschap.nl/nbv/handelingen/6/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meestal zijn de gelovigen nogal rigide. Ik geloof niet dat de Joden het Romeinse circus vulden. Daarnaast is de bijbel als historische bron, en dit is een historische vraag, niet echt betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij vindt de Bijbel misschien onbetrouwbaar, maar als het gaat om plaatsen en personen is ze buitengewoon precies. Ik heb het hier niet over wonderen of zo. We weten vanuit onder andere de werken van geschiedschrijvers als Josephus en Tacitus (geen christenen) dat veel plaatsen, perioden en personen overeenkomen. Waarom zouden ze daar ook over liegen? En als jij 'gelooft' dat de Joden het Romeinse circus niet vulden, heeft dat weinig met feiten te maken. Het geeft alleen aan dat je niet open staat voor enkele feiten uit de geschiedenis en liever je eigen verhaal volgt. Ik kan er ook niks aan doen dat de geschiedenis zo is gelopen. Ik noemde deze vervolging ook niet als het hoogtepunt van het schisma, maar als een aanzwellende aanleiding, die uiteindelijk uitmondde in een eeuwenlange haat tussen Joden en christenen onderling. Dat was de vraag ten slotte ook: Wanneer het begonnen was. De laatste decennia zien we weer wat herstel gelukkig, maar zelfs Luther heeft nog opdracht gegeven om synagogen in de fik te steken. Persoonlijk denk ik dat je baalt dat je over die totaal niet-relevante (en in deze context zelfs foutieve) pogroms bent begonnen en nu alsnog je gram wilt halen. Dat noem ik rigide. Ik ben er daarom nu ook wel klaar mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoezo zien we herstel? Minder dan een eeuw geleden waren de christenen in staat om een holocaust te organiseren. Als dat een vorm van herstel is. Uit schuld gevoel doen diezelfde christenen nu net of Israel zich niet nisdraagt tegenover de islamitische bevolking. Feit is dat geen enkele religie een andere religie naast zich kan dulden. Feit is ook dat het lijstje pogroms begint bij de BB maar dat het overgrote deel van dat lijstje in de juiste periode bevindt. En dat jij dat negeert. En iemand aanduiddn met "gast", alleen de bijbel als bron gebruiken maar voor mij wel duidelijk waarom je er mee klaar bent.
Om de haat tussen beide geloofsrichtingen (de gevolgen) te begrijpen zal je terug moeten gaan naar de bron, als oorzaak.

We komen dan uit bij het Boek Genesis, hfdst 25. Kortheidshalve citeer ik kleine stukjes daaruit: “Hier volgt de geschiedenis van Isaak, de zoon van Abraham. Toen Isaak veertig jaar was, trouwde hij met Rebekka. . . .Rebekka werd zwanger. In haar schoot verdrongen haar kinderen elkaar . . . en de Heer zei tegen haar: ‘Twee volken zijn er in je schoot, vanaf de geboorte zullen hun wegen uiteengaan. Het ene volk (de afstammelingen van Jakob – de Joden) zal sterker zijn dan het andere (de afstammelingen van Ezau), het grootste (de moslims) zal aan het kleinste (de Joden en christenen) onderworpen zijn.’
Joden en christenen noem ik vanwege het feit dat Jezus een Jood was en de christenen na Hem kwamen)

Lezen we verder in het Boek over de ontwikkeling tussen deze beide broers, dan komt deze tot een climax, of beter gezegd ‘dieptepunt’ na de zegening van hun vader Isaak in hfdst 27: “ Ezau zon op wraak omdat Jakob door zijn vader gezegend was. Hij nam zich voor zijn broer te doden zodra zijn vader gestorven zou zijn.”

Als je verder leest in de navolgende hoofdstukken, dan zul je jouw vraag beantwoord zien. Trouwens jouw opmerking is, in weerwil van vele christenen, terecht, dat moslims en Joden in dezelfde God geloven.

Dat er tijden zijn geweest dat zij “gebroederlijk samen leefden” zal het meer in de sfeer zijn van “in tolerantie samen leefden” zoals Joden en Palestijnen nu in Jeruzalem ook “gebroederlijk samen leven” . . . .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat het woord gebroederlijk in de laatste zin cynisch bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
goed opgemerkt, mullog :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat een onzinverhaal wolfkonijntje. Islamieten stammen helemaal niet af van Esau. Een andere naam voor Esau is Edom, een koninkrijk wat ooit helemaal vernietigd is en wat in het huidige Jordanië ligt. Islamieten noemen zichzelf eerder afstammelingen van Ismaël, een andere zoon van Abraham (de opa van Esau). Met hem is volgens de moslims het verbond gesloten. Bronnen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Isma%C3%ABl http://www.opc.org/qa.html?question_id=230
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kornikov. Klopt helemaal. Nog een stapje verder terug dus: te lezen vanaf het Boek Genesis hfdst 16. De vader van zowel Isaak als Ismaël is Abraham. Isaak, waar uiteindelijk de Joden van afstammen en Ismaël, de stamvader van de moslims hebben dezelfde God. Ook hier lees je dat de afstammelingen van Isaac tot het uitverkoren geslacht gaat behoren en Ismael, de woestijn in werd gestuurd met de zegen, dat hij tot een groot volk gesteld zal worden. En dat is tot heden toe goed waarneembaar; de moslims zijn in aantal groter dan de Joden. . . . . en nog bedankt voor de correctie
Jezus kwam om de religie van zijn voorganger mozes te voltooien door 1 god te aanbidden. Een deel van de joden toendertijd accepteerden de religiewijziging niet en wilde hem doden (John 10:30) . Dit is ze niet gelukt. Jezus werd beschermd door zijn god en is opgehezen en zal op de laatste dag terugkeren met rechtvaardigheid. De moslims hebben hebben als taak en verantwoordelijkheid de Islam onder de aandacht te brengen bij de mensen in de hoop uit vrijwillige basis deze religie te omarmen en het paradijs binnen te treden. De oorlogen die door de eeuwen heen zijn gevoerd hadden als doel de Islam te stoppen en te bestrijden. De moslims zijn er in geslaagd zich te verdedigen met dank aan hun Heer en aan hun standvastigheid aan hun geloof. De joden hebben altijd bescherming genoten onder de moslims (lees de geschiedenis van Palestina en de Tijdperk voor de Spaanse burgeroorlog). Als de moslims nog zouden regeren in spanje en een deel van Europa dan werd de 2e wereldoorlog nooit gevoerd of er zouden in iedergeval veel en veel minder slachtoffers vallen.