Waar zijn alle evangeliën die niet in de bijbel staan?

Ik heb hier gister al een vraag gesteld en het antwoord op die vraag was dat er 24 evangeliën zijn ongeveer waarvan er 4 in de bijbel zitten maar waar is de rest dan

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
4.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het boek 'de apocriefen van het nieuwe testament' van Klijn is een boek waar er veel in staan.

Antwoorden (3)

Je kunt een bijbel kopen met apocriefe boeken, ook wel deuteokanonieke boeken genoemd, daarin staan er meer.

Toegevoegd na 37 seconden:
Deuterokanonieke
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat niet om 24 evangelien, maar wel om enkele tientallen geschriften die voor de eerste kerkgemeenschappen gezaghebbend waren. En soms nog zijn voor bepaalde groepringen. Er is door de eeuwen heen discussie geweest of sommige boeken wel of niet tot de Bijbel )de Canon) moesten behoren. Door de Katholieken en later door de Protestanten is daar een keuze in genaakt. Zie voor het hele verhaal de links hieronder.
Het Boek van Mormon (dat voor de Mormonen evenveel gezag heeft als de Bijbel) hoort daar overigens niet bij. Dat is pas later in Amerika ontstaan.
En waar ze zijn? Je kunt ze gewoon kopen in de boekhandel. Of even zoeken op internet, zie bijvoorbeeld de derde link hieronder.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog en link toegevoegd met veel relevante informatie.
.....Nou, dat gaat dus niet, dus dan maar hier.

http://www.bijbelengeloof.com/index.php?option=com_content&view=article&id=68:de-apocriefe-boeken&catid=142:oorsprong-van-de-vertalingen&Itemid=77
10 jaar geleden
De esoterische en gnostische evangeliën behoren tot de vroegchristelijke boeken die in de vorige eeuw op verschillende plaatsen in Egypte teruggevonden zijn. Hierin staan de opvattingen van niet-orthodoxe vroegchristelijke groeperingen. Deze groeperingen, hun ideeën en hun teksten zijn in de tweede tot vijfde eeuw bestreden door de geestelijke leiders van de in die tijd opkomende kerkelijke hoofdstroming. Mede als gevolg daarvan waren vrijwel alle esoterische en gnostische geschriften verloren gegaan, totdat een groot aantal oude boeken met “ketterse” teksten werd teruggevonden in het droge zand van de Egyptische woestijn.

Het evangelie van Thomas presenteert Judas Thomas als de tweelingbroer van Jezus, en als de enige leerling die de “verborgen” leer van Jezus werkelijk heeft begrepen. Het Evangelie van Maria Magdalena beschrijft onder meer een conflict tussen Petrus en Maria: Petrus zou het niet hebben kunnen verdragen dat Maria meer wist van Jezus’ leer dan hij en de andere leerlingen. In het pas in 2005 bekend geworden Evangelie van Judas is te lezen dat de apostelen in een andere God geloofden dan de Vader van Jezus. Het in vier oude handschriften bewaard gebleven Geheime Boek van Johannes helpt om de inhoud van het ernstig beschadigde enige exemplaar van het Evangelie van Judas te reconstrueren.

Meer over het evangelie van Thomas is hier te lezen: http://www.thomasevangelie.info/
De volledige tekst van het Judasevangelie is in diverse talen beschikbaar, waaronder het Nederlands (vertaald door Jacques van der Vliet, uitgeverij Servire 2006).

Aan te bevelen als je er meer over wilt weten is het boek "De gnostische evangeliën" van Elaine Pagels. De Amerikaanse godsdienstwetenschapper laat hierin overtuigend zien dat de gnostiek veel meer was dan een protestbeweging binnen het vroege christendom. Het gaat daarbij juist om een fundamenteel religieus perspectief, waarin het religieuze heil niet zozeer wordt gezien als een verlossing van buitenaf, maar als een verlichting van binnenuit. Er bestaat dan ook veel verwantschap tussen de gnostiek en moderne vormen van spirituele psychotherapie.
Amadea