Is het moslima's toegestaan om pruiken te dagen in het openbaar?

Als een moslima een pruik draagt zie je haar haar niet.

Toegevoegd na 8 minuten:
Zou de pruik de hoofddoek dan overbodig kunnen maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.3K

Het beste antwoord

Nee, een pruik is niet toegestaan.

Een moslima moet haar haar bedekken. Een goede pruik (op een redelijk kort kapsel) doet dat weliswaar ook. Dat lijkt dus in orde te zijn, zoals je zelf aangeeft.

Echter: je voldoet dan wel aan de letter van de wet, maar niet aan de geest van de wet.

De *reden* van het gebod je haren te bedekken is namelijk, dat je geen mannen in verleiding mag brengen. Daarom mag alleen je eigen man je haren zien. Mannen in verleiding brengen is fout, het is zondig.

Gebruik je een pruik, dan is het net of je je haren laat zien. Je brengt dus nog altijd mannen in verleiding, ook al zien ze je echte haren niet. Daarom is het dragen van een pruik niet toegestaan - tenzij je je pruik bedekt met een hoofddoek natuurlijk.

Toegevoegd na 53 seconden:
Opmerking:
Het bovenstaande is niet mijn mening. Het is slechts de mening van een deel der moslims. Sterker nog, het is slechts mijn interpretatie van de mening van een deel der moslims.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (7)

Denk het wel, maar wat voor zin heeft een pruik als er toch een burka omheen zit? Beetje dubbelzinnig lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je moet je haar bedekken en een pruik is net echt haar, dus dat is niet toegestaan. Bij de Joden doet men dat juist weer wel. Hoofd kaal scheren en pruik op doen.......snap jij het nog??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel probleem net als dat het niet dragen van een hoofddoek een probleem is. De Koran verbied het niet, alleen die jaloerse moslimkereltjes hebben er moeite mee en verbieden het hun vrouw of vriendin. Er is trouwens tegenwoordig een groep moslimvrouwen actief die aan andere moslimvrouwen die teksten uit de koran onderwijst waarin staat dat de vrouw niet onderdanig is aan de man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dragen van een pruik is de ""oplossing"" voor het "niet mogen tonen van het eigen haar"" geweest bij orthodoxe Joden in de tijd voor de Tweede Wereldoorlog.
Ik las ooit over Joodse vrouwen die pruiken lieten maken voor dit doel. Het speelde in Antwerpen.

Als men het Oude Testament n.l. totaal letterlijk neemt dan speelt de bedekking van het hoofd of het niet tonen van de haren eveneens een rol.
Die pruiken waren in feite een schijnaanpassing aan de wereld waarin die vrouwen leefden. Niemand kon zien dat ze hun eigen haren niet toonden.

Wie weet komen de Moslimvrouwen ooit ook met een dergelijke ""oplossing"".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee een hoofddoek kun je niet vervangen voor een pruik. De reden dat moslima's hoofddoeken dragen is dat mannen niet door hun aangetrokken worden. Zowel met een pruik als ''echt haar'' kunnen mannen sneller tot een vrouw aangetrokken worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ze nergens binnen worden gelaten met hoofddoek, dan mogen ze een pruik dragen.
Hierbij moet je natuurlijk niet denken aan uitgaan ofzo, maar denk aan universiteiten in andere landen zoals een tijd geleden in Frankrijk(geloof ik) moesten ze de hoofddoeken af doen, dan maar met een pruik...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totaal geen probleem, zolang je over de pruik maar een hoofddoek of boerka draagt.
Ga maar eens naar een lingerie winkel. De moslima's kopen het mooiste en duurste lingerie. Jammer dat we daar niet allemaal van mogen genieten. Wat is de wereld tocht onrechtmatig.