Heeft Jezus ooit opgedragen andersdenkenden te vervolgen ?

Jezus is volgens de bijbel het hoofd van zijn volgelingen, de christenen.

Heeft Hij christenen ooit aangespoord niet christenen te vervolgen of ter dood te brengen omdat zij het evangelie niet aanvaarden ?

Heeft Jezus of 1 van zijn apostelen ooit in hun brieven ook maar enig aanleiding gegeven dit ooit in de toekomst te doen ?

Deze vraag naar aanleiding van een eerder gestelde algemene vraag van
MrTomaat.

http://www.goeievraag.nl/maatschappij/religie/vraag/577481/bijbel-opgeroepen-ongelovigen-andersgelovigen-vermoorden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In de reacties op de vraag waarnaar je verwijst kan je lezen dat de woorden van Jezus in Lucas 19: 27 kunnen worden uitgelegd als zo'n oproep, Het zijn woorden uit een gelijkenis die worden gesproken door een man die op reis ging naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en daaruit kan worden opgemaakt dat Jezus hier zichzelf bedoelde.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo MaartenVerrips, je zegt; In de reacties op de vraag waarnaar je verwijst kan je lezen dat de woorden van Jezus in Lucas 19: 27 kunnen worden uitgelegd als zo’n oproep, Het zijn woorden uit een gelijkenis die worden gesproken door een man die op reis ging naar een ver land om het koningschap in ontvangst te nemen en daaruit kan worden opgemaakt dat Jezus hier zichzelf bedoelde. Antw. Jezus praat hier over het TOEKOMSTIGE koninkrijk waarvan hijzelf koning zal zijn.
Hij leerde zijn volgelingenhierom te bidden. mattheus 6. Jezus ZELF zal als koning met zijn myriaden engelen strijden tijdens het laatste oordeel zoals beschreven in openbaringen.
Er zal GEEN oproep gedaan worden aan mensen of volgelingen om samen met HEM ten strijde te trekken. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verder moet je ook rekening houden met de gangbare normen en waarden van de tijd waarin dat boek geschreven is. NEE. Niet op het moment dat mensen claimen dat dit van een alwetende almachtige god zou komen. Als je vind dat deze nu niet kunnen, zijn ze dus nooit goed. Op het moment dat je de bijbel niet als waarheid ziet is het idd geen probleem meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jer zegt; Verder moet je ook rekening houden met de gangbare normen en waarden van de tijd waarin dat boek geschreven is. antw.
volledig mee eens.
vanaf de schepping van de mens op de zesde dag tot de geboorte van jezus zijn er ongeveer 4500 bijbelse geschiedkundige jaren verstreken. Vanaf de vorming van de aarde tot de eerste scheppingsdag kunnen miljoenen tot miljarden jaren zijn verstreken. de bijbel vermeld geen jaren tussen deze twee, maar de mogelijkheden kunnen bestaan. je zegt; NEE. Niet op het moment dat mensen claimen dat dit van een alwetende almachtige god zou komen. Als je vind dat deze nu niet kunnen, zijn ze dus nooit goed. antw. je begrijpt de bijbelse tijd voor christus niet, ook niet de tijd tijdens christus en ook niet de tijd waarin christenen hedentendage leven laat staan de tijd tijden die door profetieën zijn voorzegt. je zegt; Op het moment dat je de bijbel niet als waarheid ziet is het idd geen probleem meer. antw.
inderdaad Mr Tomaat, dit is zo, daarmee zijn al je vragen beantwoord ? Ik heb nog 1 vraag aan jou,
als je een bijbels gefundeerd antwoord in twijfel trekt, geef dan een bijbels gefundeerd antwoord als tegenargument. dit mis ik van jou. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadeus Ik heb geen vragen, ik probeer jou en anderen in te laten zien dat de bijbel een boek is geschreven door mensen zonder inspiratie van god. Dat blijkt voornamelijk uit de gruwelijkheden gepleegd in de bijbel en de aanmoediging van onder andere slavernij. Iets waarvan iedereen tegenwoordig zo'n beetje snapt dat dat niet OK is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen vragen, (althans niet om er een bijbels antwoord op te krijgen, maar een menselijk antwoord).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je zegt; Ik heb geen vragen, (althans niet om er een bijbels antwoord op te krijgen, maar een menselijk antwoord). antw. als je op uw religie vragen geen bijbels antwoord wil krijgen maar wel een menselijke,
stel dan uw vragen in de categorie wetenschap of geschiedenis. Uw mentaliteit is hier in deze categorie niet op zijn plaats.
U hebt in dit geval weinig respect naar christenen toe, althans deze indruk wek je.... groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij stelt hier deze vraag....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik interpreteer dat niet anders. Ik zie dat als problematisch. Je probeert een boek goed te praten met dat boek zelf. Alles heeft een bijbels antwoord natuurlijk, er staan tig "cop outs" in waar je altijd naar kan grijpen. "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk", alles wat god doet is goed. Maar de echte problemen komen pas als je bedenkt, wat vind ik ervan dat mijn god slavernij niet alleen goedkeurt, maar er ook nog (in mijn ogen perverse) regels voor verzint...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Ik ben vroeger bij een organisatie geweest waarvan ik dingen die ze verkeerd deden , steeds goed praatte, tot ik tot besef kwam…. ." Dat doe je nu dus weer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Mr Tomaat,
Ik probeer niet een boek goed te praten, dit boek is het fundament van mijn geloof in een schepper
de Gd Y-H-W-H die de mens heeft geschapen. Hierin zit ons fundamenteel verschil.
Jij gelooft dat de mens een god heeft geschapen. Verder gaat mijn vraag niet over slavernij maar wel over het feit of Jezus ooit andersdenkenden heeft opgedragen te vervolgen. Groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik probeer niet een boek goed te praten, Klopt, je vindt het in principe goed ongeacht wat. Het meest verschrikkelijke kan erin gezegd worden, jij blijft er in geloven. Dat is eng. Zo ook deze vraag. Totaal irrelevant, maar dat geef je niet toe. Wat maakt het uit of 1 persoon in de bijbel iets wel of niet gezegd heeft? Het zou toch alleen uit moeten maken dat het nergens in de bijbel zou staan. Op deze manier lijk je af te willen leiden van de veel prangendere vraag die ik stelde. Of kan je uitleggen wat het doel is van deze vraag, als dat niet je bedoeling was.... Als Jezus het niet gezegd heeft, dan is al het andere wat erover gezegd is niet meer relevant?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*Het zou toch alleen uit moeten maken dat het nergens in de bijbel zou staan. Of ergens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
je zegt; Op deze manier lijk je af te willen leiden van de veel prangendere vraag die ik stelde. Of kan je uitleggen wat het doel is van deze vraag, als dat niet je bedoeling was…. Als Jezus het niet gezegd heeft, dan is al het andere wat erover gezegd is niet meer relevant? Antw. Nogmaals om bij de kern te blijven.
Jou vraag. "Wordt er in de bijbel opgeroepen ongelovigen (of andersgelovigen) te vermoorden? " Antw.
Gd trok met zijn volk ten strijde tegen andersgelovigen.
Er brak een tijd aan waarin Gd niet meer onder zijn volk zou verblijven, hij had zoals voorzegt zijn volk verlaten. Jeremia. Een nieuw verbond werd aangekondigd.
Dit verbond werd ingesteld met Jezus dood.
Er wordt ook gesproken over de Wet van christus onder zijn apostelen. Daarom mijn bovenstaande vraag... . Het antwoord op jou vraag of de bijbel oproept om andersgelovigen te vermoorden is het antwoord neen.
De reden hiervoor is dat Y-H-W-H niet meer bij zijn volk woont. Daarom als reactie mijn vraag. of Jezus aanzet om andersdenkenden te vermoorden is NEEN. De bijbel leert duidelijk dat JEZUS ZELF het komende oordeel zal voltrekken.
Dit is niet de taak van de gelovigen. Dus het antwoord of de bijbel joodse gelovigen of christenen aanspoort om andersdenkenden te vermoorden is op alle vlakken NEEN Jou vraag over slavernij is niet relevant aan deze vraag. Gds volk heeft altijd slavernij gekend en Y-H-W-H heeft zelfs in zijn WETTEN RICHTLIJNEN gegeven hoe slaven te behandelen. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, Jezus heeft zelfs toen Petrus het oor afsloeg bij Malchus , Petrus er direct op aangesproken en hem direct bevolen zijn zwaard in de schede te steken en hem vermaant men deze woorden ¨ Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan. Dus Jezus beval om niet ten strijde te trekken (Matth. 26 : 52 ) uitleg voor de woorden : nemen, zullen
Dit betekent : Namelijk zonder wettelijk beroep of last daartoe te hebben. En de woorden , ¨door het zwaard vergaan¨ Betekent : Namelijk door bevel der overheid, welke tot dat einde het zwaard gegeven is, om de doodslager met den dood te straffen (Gen. 9:6; en in Rom. 13:4.) Dus hiermee is het heel duidelijk dat Jezus of de discipelen nooit is aangezet tot geweld wat tot de dood kan leiden , alleen de overheid is gemachtigd op bijbelse gronden (Gen. 9:6; en in Rom. 13:4.) het zwaard te dragen en te
gebruiken
In Gen. 9 : 6 staat :
Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden; want God heeft den mens naar Zijn beeld gemaakt. En de woorden ¨door de mens ¨ betekent hier dat het ambt der overheid wordt bevestigd, en het zwaard haar gegeven is tot straf der boosdoeners,
Kristal
8 jaar geleden
Waarom vraag je dit eigenlijk Amadeus, als je het antwoord zelf denkt te weten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
boeiende vraag +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En verwarring houd je bezig, blijkbaar...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"" Waarom vraag je dit eigenlijk Amadeus, als je het antwoord zelf denkt te weten? "" Waarom ik deze vraag stel staat in de toelichting. Vragen stellen waarop jezelf waarschijnlijk het antw. weet, is net tegen de regels van GV. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
is niet tegen de regels .....
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aimeetje heeft wat fjrenke wilde zeggen beter geformuleerd, dat is wel een logische en valide constructie. Jantje heeft nooit gezegd dat 2x2=5 WANT iemand in zijn klas heeft een keer gezegd 2x2=4.
(fjrenke) vs. Jantje heeft nooit gezegd dat 2x2=5. Integendeel hij heeft wel een keer gezegd 2x2=4.
(aimeetje) Misschien snap je het zo, dus dat het even puur om de constructie gaat, waar ik ook weinig heb met het antwoord van aimeetje is het iig logisch opgebouwd. Niet zoals het antwoord wat fjrenke geeft.

Het beste antwoord

Jezus heeft nooit zoiets geboden.
Integendeel!

In zijn Bergrede zei hij: ‘Gij hebt gehoord dat er werd gezegd: “Gij moet uw naaste liefhebben en uw vijand haten.” Ik zeg u echter: Blijft uw vijanden liefhebben en blijft bidden voor hen die u vervolgen, opdat gij er blijk van moogt geven zonen te zijn van uw Vader, die in de hemelen is, want hij laat zijn zon opgaan over goddelozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen’ (Matth. 5:43-45).
Als aanbidders van Jehovah moeten we leren ‘onze vijanden lief te hebben’, hoe ze ons ook behandelen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Eindelijk het antwoord dat ik wou hebben.
Het spreekt voor zich..... Jezus zei... Blijf uw vijanden liefhebben en blijf voor hen bidden....
De wet van Mozes,... vernieuwd in de wet van christus of het nieuwe verbond genoemd. Er mag geen letter aan veranderd worden. Als je de bergrede goed bestudeerd merk je dat Jezus er een veel verdere betekenis aan geeft. Beste antwoord. Bedankt.

Andere antwoorden (5)

nee dat heeft hij nooit gedaan want in de bijbel staat ook heb u vijanden lief
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een rare gevolgtrekking. Het is een drogargument. Een "non sequitur"
https://nl.wikipedia.org/wiki/Non_sequitur Omdat in de bijbel staat "hebt u vijanden lief" is er niet een reden dat jezus iets anders gezegd kan hebben. Misschien bedoel je gewoon,: "Er staat iig niets van in de bijbel".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Er staat iig niets van in de bijbel. dat Jezus dat gezegd zou hebben".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
antw. om de puntjes op de i te zetten, Jezus zei;
heb uw naaste lief als uzelf….
maar dit ter zijde. Ja, maar dat zegt dus niks. Je kan namelijk A zeggen en B zeggen terwijl A exact het omgekeerde is van B. Dus als iemand zegt hij heeft A gezegd dus kan hij nooit B hebben gezegd is dat een drogredenering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn probleem met dit antwoord is niet of het juist of onjuist is. Ik zeg ook niet dat het juist of onjuist is, ik zeg dat het een antwoord is in onwenselijke vorm. Vandaar de min. Een antwoord uit een drogreden is altijd minwaardig in mijn ogen, ongeacht of het uiteindelijke antwoord klopt of niet. Een antwoord uit een drogreden kan soms ook nog een juiste conclusie hebben. Dit omdat het een bepaalde onjuiste manier van denken bevorderd. Hoeveel
3 tot de macht 2? Antwoord
2x2x2=9
Dus 9 Dat antwoord verdient ook een min dat was mijn punt wat niet over schijnt te konen. En wat ik met 3 voorbeelden (1 verwijderd het "rockmuziek" voorbeeld ik weet niet of je mails ontvangt van GV maar dan kan je hem wellicht terugvinden) Als de antwoorder het door mijn aangedragen alternatief had gegeven: Nee, Er staat iig niets van in de bijbel (dat deze dat direct gezegd zou hebben). Is het een beter antwoord. Ik zou zelfs zeggen een correct antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo MrTomaat,
Je zegt.....Een antwoord uit een drogreden..... Antw.
Een drogreden is een redenering die juist LIJKT maar niet is . Jij gaat er vanuit dat Gd niet bestaat.
Daarom is dit voor jou een drogreden. Als jij gelooft dat Gd niet bestaat, lever mij dan het bewijs dat het leven is ontstaan uit het niets.
Dan hebben we een gemeenschappelijke basis. U verwart bewijs VAN afwezigheid MET bewijs van afwezigheid.
Het is niet omdat iets voor jou nog niet is bewezen, dat het niet bestaat. Voor gelovigen is dit een correct antwoord op de vraag en zeker geen drogreden. 1 Jezus heeft idd nooit opgedragen andersdenkenden te vervolgen, dit kan men niet vinden in de bijbe dat Jezus dit ooit heeft opgedragen l, en..... 2 Jezus heeft TEGENGESTELDEN beweerd zoals
in het antw. op de vraag staat; Jezus heeft gezegd, heb uw vijanden lief. Daarentegen heeft Jezus nog meer dingen GEDAAN en onderwezen aan zijn volgelingen die het tegengestelde aantonen. En het is makkelijk enkele teksten uit de bijbel bijeen te sprokkelen waarvan men denkt dat Jezus zijn volgelingen aanzet tot het vervolgen van andersdenkenden en dit vanuit een denkwijze dat Gd niet bestaat en bovendien niet in de juiste context geplaatst zoals de bijbel het weergeeft. Gd bestaat niet, dus de bijbel kan nooit van Gd afkomstig zijn want de bijbel is door mensen geschreven. Jezus heeft nooit bestaan, want er is nooit bewijs gevonden dat hij bestaan heeft.
Dus heeft hij de beweringen die in de bijbel staan nooit gezegd.
Dit is een cirkelredenering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vervolg; Nogmaals.
Het is niet omdat iets voor jou nog niet is bewezen, dat het niet bestaat. Volgens de bijbel heeft Gd het leven geschapen. Bewijs jij dan maar eens dat het leven uit het niets is ontstaan.
Daarmee kun je dus eigen drogreden weerleggen. Onderstaande bron zegt het volgende; Het bestaan van een abstracte God is ook niet falsifieerbaar. Van zodra die God zich echter met de wereld gaat bezighouden, zoals bijvoorbeeld de God uit de bijbel of de koran, dan is hij wel falsifieerbaar omdat je zijn interactie met de mens of de wereld kan testen. http://www.kritischdenken.info/drogreden/ betekenis interactie;
Interactie is een wisselwerking, een wederzijdse actie tussen mensen, dieren of dingen. https://www.ensie.nl/redactie-ensie/interactie Gelovigen die door Jezus zijn uitgekozen voelen deze interactie met Jezus.
Jezus beloofde de HG volgens het nieuwe verbond zoals ik meerdere keren heb aangehaald in verschillende antwoorden en reacties.
Jezus begon met deze interactie met Pinksteren, de 120. handelingen.
Hij stortte zijn HG uit op zijn discipelen. https://www.ensie.nl/redactie-ensie/interactie In een eerdere reactie haalde je enkele argumenten aan van wolfijntje die de Gd van het OT niet accepteerd.
Ik ge hier niet te fel op ingaan, wolfijntje heeft een bredere kennis dan de doorsnee christen van BOVENMENSELIJKE WEZENS OF KRACHTEN die invloed hebben op ons AARDSE MENSELIJKE bestaan. Christenen over het algemeen beperken zich alleen tot de bijbel die niet echt vele details geeft over bovennatuurlijke invloeden op mensen. Bovendien is de bijbel samengesteld onder invloed van het ROMEINSE RIJK die het christendom tot staatsreligie heeft gemaakt.
hieruit is DE RKK ontstaan. Verwar de RKK niet met de discipelen die zijn uitgekozen door Jezus volgens het Nieuwe verbond. Er zijn andere bronnen die meer vertellen over bovenmenselijke goden waarvan de bijbel in het OT slecht eens sluier oplicht. Wolfijntje heeft meer kennis van deze bronnen
en deze bronnen zijn zeker de moeite waard om te onderzoeken. Ik ben dan ook benieuwd of je wolfijntje zijn zienswijze over deze bovenmenselijke invloeden ook gaat accepteren. Of ga je alleen zijn kritiek over de god jehovah van het oude testament aanvaarden. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als jij gelooft dat Gd niet bestaat, lever mij dan het bewijs dat het leven is ontstaan uit het niets.
Dan hebben we een gemeenschappelijke basis. Waarom? Ik geloof niet dat er een god bestaat omdat er geen goede reden is om aan te nemen dat er een bestaat. Ik geloof specifiek niet in de bijbel omdat wat er in staat verzonnen is door mensen wat duidelijk blijkt uit de bijbel zelf. "Het is niet omdat iets voor jou nog niet is bewezen, dat het niet bestaat." Klopt, waar zeg ik het omgedraaide? "Voor gelovigen is dit een correct antwoord op de vraag en zeker geen drogreden."
"Jij gaat er vanuit dat Gd niet bestaat.
Daarom is dit voor jou een drogreden." Nee, dat is het probleem, dit is voor iedereen een problematisch antwoord. Ik heb dat echt op alle mogelijke manieren proberen uit te leggen waarom. Dat is toch niet zo heel moeilijk te begrijpen? Ten eerste zegt de antwoorder; "want in de bijbel staat ook heb u vijanden lief" Handiger was al als deze aangegeven had dat dit specifiek van Jezus kwam. Maar dan nog kan iemand twee blijkbaar tegenovergestelde dingen zeggen. Ik zeg niet dat dat in dit geval door Jezus gedaan zou zijn, echter dat maakt niet uit met een cirkelredenering, hij kan toevallig goed zijn. Mijn objectie zit dus vooral in het woord "want". Je zegt: (dat ik zou zeggen?)
Gd bestaat niet, dus de bijbel kan nooit van Gd afkomstig zijn want de bijbel is door mensen geschreven Dat zeg ik niet. De bijbel laat duidelijk zien dat het mensenwerk is niet van een god afkomstig is. Ik geloof niet dat er een god bestaat. En al zeker niet een die beschreven is in de bijbel. En dan:
"Jezus heeft nooit bestaan, want er is nooit bewijs gevonden dat hij bestaan heeft.
Dus heeft hij de beweringen die in de bijbel staan nooit gezegd." Misschien is het makkelijk om dingen te nemen die ik ook daadwerkelijk gezegd heb?! Zoals ik bij dit antwoord heb gedaan. Of Jezus heeft bestaan of niet weet ik niet, is lastig te achterhalen. Nogmaals.
Het is niet omdat iets voor jou nog niet is bewezen, dat het niet bestaat. 1. Het is niet omdat jij het geloofd dat het daarom waar is.
2. Ik ben het voor de rest eens met die zin, maar dat had ik de vorige keer al gezegd. Bewijs jij dan maar eens dat het leven uit het niets is ontstaan. Dat is echt puur de verkeerd om redenatie. Als jij beweert dat jouw god bestaat, zal jij dat moeten bewijzen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
wolfijntje heeft een bredere kennis dan de doorsnee christen van BOVENMENSELIJKE WEZENS OF KRACHTEN die invloed hebben op ons AARDSE MENSELIJKE bestaan. En hoe gaan we dit testen? Ben je het eens met uitleg van wolfijntje dan? Ik ben dan ook benieuwd of je wolfijntje zijn zienswijze over deze bovenmenselijke invloeden ook gaat accepteren. Als er bewijs voor is direct.
Niet direct, maar Jezus heeft aangegeven dat de wet in het oude testament aangehouden moet worden en daar staat het wel in.

Toegevoegd na 4 minuten:
Daarnaast is het lot van ongelovigen nog veel erger dan dood gaan volgens Jezus. Niet geloven zou namelijk eeuwig branden in de hel betekenen.

Toegevoegd na 1 dag:
Over wat de profeten zeiden:

http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/handelingen/3/

23 En het zal zo zijn dat al wie niet geluisterd zal hebben naar deze Profeet, uit het volk uitgeroeid zal worden.

of 1 van zijn apostelen ooit in hun brieven ook maar enig aanleiding gegeven dit ooit in de toekomst te doen ?

Dus daarop zou ik zeggen "Ja".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Eeuwig branden in de hel is beter dan in de hemel, volgens de scheikundejongens. ----Daarom kunnen wij concluderen dat de temperatuur van de Hemel 525°C is, welke hoger is dan de temperatuur van de Hel, 445°C. De Hemel is warmer dan de Hel. ------- See more at: http://scheikundejongens.nl/2010/03/temperatuur-van-de-hemel-en-hel/#sthash.7s6YG9hO.dpuf
erotisi
8 jaar geleden
Kun je mij een vers van Jezus geven waarin staat dat een wet van het oude testament, mbt het vervolgen, aangehouden moet worden. Ik kan wel een oud testamentisch zegswijze/gebod noemen dat jezus juist wel verandert heeft en dat is 'oog om oog tand om tand'. Waarschijnlijk doel je op zijn uitspraak “Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn” (Matteüs 5:17-18)."? Een ding is misschien wat dat betreft inderdaad wel onduidelijk. Als een overspelige vrouw dreigt te worden gestenigd, zegt hij niet dat dat niet mag, maar....
Nu is die overspelige vrouw geen andersdenkende wat geloof betreft zoals de vraag bedoelt. Nu zijn er ook heel wat gedragingen van de oude joden die ook wel, in onze ogen, echt gruwelijk zijn. Maar of je die als wet kan zien is maar de vraag en ook dus of jezus dit accepteerde of indirect opdroeg als hij zegt dat elke jota van de wet van kracht blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Ik zeg nergens mbt specifiek dat, maar in het algemeen: Matheus 5:17 17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Ah precies dat zeg je zelf ook al, dus Jezus heeft dit gezegd over het hele OT of iig de wetten daarvan... Dus je Jezus sprak niet alleen over dat. "Ik kan wel een oud testamentisch zegswijze/gebod noemen dat jezus juist wel verandert heeft en dat is ‘oog om oog tand om tand’." Waar dan? Als Jezus het OT niet accepteert dan klopt er iets helemaal niet (en dat doet het ook niet, vandaar dat ik de bijbel als geheel verwerp, het staat vol dingen die niet kloppen).
erotisi
8 jaar geleden
(Mattheus 5:38-41) Gij hebt gehoord, dat gezegd is: Oog om oog, en tand om tand. Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel; En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen. Maar vergeet niet dat Jezus er was om de wet te vervullen.
En misschien was zijn kruisdood wel voor de zonden begaan door zijn volk van het OT? En misschien kun je het NT ook wel beschouwen als een voortschrijdend inzicht tov het OT, even modern uitgesproken.
tinus1969
8 jaar geleden
Het NT, en ihb het gedrag/uitspraken van Jezus, is niet bijzonder consistent; het ene moment is hij tamelijk vredelievend, het volgende moment bestormt hij de tempel of gefet het advies een zwaard te kopen (Lukas 22:36); of Mattheus 10:34 'Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.' Marvin Harris verklaart dit door aan te nemen dat Jezus zelf niet vredelievend was, maar dat zijn meest agressieve uitspraken later verdoezeld/verzacht zijn:
http://monoskop.org/File:Harris_Marvin_Cows_Pigs_Wars_and_Witches_The_Riddles_of_Culture_1974.pdf
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Sowieso is altijd wat Jezus wel of niet gezegd zou hebben in twijfel te trekken. Geen van de gospels is geschreven in zijn tijd en ze verschillen allemaal van elkaar. @erotisi
Het lijkt soms of je het niet geloofd maar wel probeert te verdedigen, wat is precies je insteek? Het debateert zo onhandig, op deze manier "En misschien kun je het NT ook wel beschouwen als een voortschrijdend inzicht tov het OT, even modern uitgesproken." Dat is juist mijn hele probleem het christelijke geloof. Dat komt nu helemaal tot uiting. Op dit moment worden ook alles rondom slavernij afgekeurd door de meest christenen, ook zoals beschreven in de bijbel. Maar dan wordt dus de alles of niets vraag: Waar komt moraliteit vandaan volgens een christen? Blijkbaar niet uit het OT, maar ook al niet meer uit het NT. Of als je zegt dat je dat wat in OT gebeurde wel moraal vind, dan zijn we helemaal gelijk klaar. Natuurlijk verandert ons inzicht in wat moraal is, daarom slaat de bijbel nergens op. Het claimt moraal te zijn, maar is het verre van. Het is eerder een van de meest immorele boeken ooit (naast de koran).
erotisi
8 jaar geleden
@MrTomaat Kun je je eerste alinea wat nader uitleggen. Ik begrijp niet wat of waar je op doelt?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En waarover ben je exact kritisch als ik mag vragen? Of waarover twijfel je en waarom?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Mr Tomaat,
U haalt losse teksten aan uit de bijbel totaal ongefundeerd, kan U deze meer toelichten ? groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik haal maar een tekst aan. Namelijk dat Jezus er niet is om de wet uit het OT te veranderen, waar ik uit haal dat dingen in het OT nog steeds geldig zouden moeten zijn voor diegene die de bijbel als waarheid zien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe dieper je in die boeken duikt hoe minder touwen er aan vast te knopen zijn. Het zijn geschriften die achteraf zijn geschreven over gebeurtenissen die al dan niet hebben plaatsgevonden en waar door mensen een vanuit hun tijdsbeeld en met de zeer beperkte kennis die men toen had een kleur aan is gegeven. Waardevol cultureel erfgoed maar dat mensen nu nog steeds hun leven op schriften van meer dan een millennium oud inrichten is voor mij volstrekt onbegrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo MrTomaat, je haalt volgene tekst aan. 23 En het zal zo zijn dat al wie niet geluisterd zal hebben naar deze Profeet, uit het volk uitgeroeid zal worden - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/handelingen/3/#sthash.gVG9EPDY.dpuf Antw. Twee verzen ervoor staat dit.
21 Hem moet de hemel ontvangen tot de tijden waarin alle dingen worden hersteld, waarover God gesproken heeft bij monde van al Zijn heilige profeten door de eeuwen heen. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/teksten/handelingen/3/#sthash.gVG9EPDY.dpuf Het gaat over de wederkomst van Jezus.
Jezus was pas gekruisigd. Openbaringen leert ons dat JEZUS ZELFmet zijn myriaden engelen zal strijden tegen duistere machten en al degenen die HEM niet aanvaarden.
Dit alles zal gebeuren TIJDENS HET LAATSTE OORDEEL. Jezus heeft tijdens zijn 3.5 jarige prediking nooit
aanleiding gegeven anderen te vervolgen.
Integendeel. Na Jezus dood heeft geen enkele apostel aanleiding gegeven tot geweld. Als u teksten aanhaald, plaats ze dan in de context en in de tijd waarvoor ze bedoeld zijn. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan allemaal zijn, maar uiteindelijk schapen ze daarmee een precedent om ongelovigen te minachten. Een aanleiding dus voor sommigen om ongelovigen te vervolgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo MrTomaat, Jezus heeft nooit ongelovigen geminacht of daartoe aanleiding gegeven. Jezus is voor ieder mens gekruisigd en opgestaan uit de dood en heeft daarmee de poort geopend van het eeuwige leven. Eeuwig leven voor zowel de gelovige als de ongelovige in deze tijd. Ik zeg U voor de ongelovige in deze tijd want Jezus heeft ipv aan zijn gelovigen de opdracht te geven gelovigen te minachten, de reddinggevende boodschap te verkondigen, namelijk dat Jezus de enige weg is tot REDDING van het komende oordeel. Wat ik net hierboven heb neergeschreven zal IEDER christen van eender welke stroming onderschrijven. Geen enkele gelovige in JEZUS CHRISTUS zal
Jezus onderwijs opvatten als minachting naar ongelovigen toe laat staan om ongelovigen te vervolgen. groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen enkele gelovige in JEZUS CHRISTUS zal
Jezus onderwijs opvatten als minachting naar ongelovigen toe laat staan om ongelovigen te vervolgen. Die uitspraak is onbestaanbaar. Ten eerste kan je nooit weten hoe " gelovigen in JEZUS CHRISTUS" iets opvatten, ten tweede is het vrij bekend dat je bijvoorbeeld in gelovige delen van Amerika beter niet kan zeggen dat je atheïst bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=cZojkNsQy8c
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ten tweede is het vrij bekend dat je Excuus, ik realiseer me opeens dat dit natuurlijk juist niet zo bekend is onder Europeanen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.google.nl/search?q=atheist+receiving+threats&gws_rd=ssl
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste MrTomaat, er zijn altijd uitzonderingen in de regel, Althans dit leerden wij in de lager school. Deze uitspreek wil zeggen dat er in alle FACTOREN of element dat bepalend is uitzonderingen bestaan of zijn. Zo ook in religie of het christendom. Iemand als jij zou dit moeten weten of begrijpen veronderstel ik toch. Wat je aanhaalt in je voorbeeld is zeer betreurenswaardig en is niet in overeenstemming volgens Jezus leert aan zijn volgelingen. Misschien moet je meer moeite doen om je tijd te spenderen in het bestuderen van de werkelijke waarden die Jezus meegaf aan zijn volgelingen dan zomaar losse teksten aan te halen uit de bijbel gefundeerd door atheïstische bronnen. Individuele gevallen van zogenaamde christelijke
voorbeelden die tot schandelijke ver beeltenis spreken zijn jammer genoeg realiteit en genieten de afgunst van ieder christen. Atheïsten maken hier gretig gebruik van voor hun
ANTI RELIGI PROPAGANDANDA. E groet amadeus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er zijn altijd uitzonderingen in de regel, Precies, daarom is je uitspraak: "Geen enkele....."onbestaanbaar.
Jij zou dus moeten weten dat je zelden een zin kan beginnen met alle/geen enkele. Dat zal altijd een uitlokking zijn om een uitzondering weer te geven. (Alle "echte" christenen zou het probleem geven wat bekend staat als: All true scotsmen) Maar of dit een uitzondering is, daar ben ik niet zo zeker van, zie de andere link met veel meer van dit soort voovallen. Als je om zo iets pietluttigs al politie escorte moet aanvragen..... En je politieke representator je "an evil little thing" noemt en je uitlacht op de radio terwijl je dus bedreigd wordt, en dat was nog wel een democraat. En ja dat mag inderdaad even de aandacht krijgen. Gelukkig waren er ook religieuze groepen die hier fel op reageerden (die dus vonden dat de vele bedreigingen niet door de beugel konden). Misschien moet je meer moeite je tijd te spenderen om er achter te komen dat de bijbel waar je in gelooft een constructie is van mensen niet geïnspireerd door een god. Geschreven waarschijnlijk rond 700 vChr, waarvan de eerste delen sowieso nooit hebben plaats gevonden, en andere delen aangedikt zijn. https://www.youtube.com/watch?v=O5RfScpEcZ8 Dat Jezus een heel stuk vredelievender was dan wat er in het OT wordt verkondigd is me wel bekend. Voor mij zijn die twee dan ook zo onverenigbaar, en alsnog mis ik dingen als het afschaffen van slavernij, het goedkeuren van homoseksualiteit. Maar dat zou dan het contrast alleen nog maar groter en vreemder maken. En je zou dan nog meer mensen zien zoals wolfijntje die bijzondere spagaat maakt om de OT god niet te accepteren en de NT god wel (of Jezus). Daarnaast houden christenen zelf nu een veel betere moraal aan dan hun beschreven god, althans de meesten vinden slavernij onbespreekbaar, in welke tijd dan ook.
Nee, geen enkele profeet heeft ooit de opdracht gegeven andersdenkenden kwaad te doen, laat staan vervolgen.

Vooral in het oude testament en koran zien we terug dat we elkaar lief moeten hebben. Wat er wel in staat is dat 'mensen van het boek' het meest vredelievend zijn tegenover gelovigen. Dus mensen die een religie hebben en dit ook praktiseren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"geen enkele profeet heeft ooit de opdracht gegeven andersdenkenden kwaad te doen" Interessante uitspraak, "Vooral in het oude testament en koran"
........ Misschien handig om even door te nemen: http://www.evilbible.com/evil-bible-home-page/murder-in-the-bible/ http://www.thereligionofpeace.com/pages/quran/violence.aspx Vooral het doden van andersgelovigen is een steeds terugkerend thema.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zijn bronnen die enkel teksten aanhalen uit passages in de bijbel zonder onderbouwing vanuit de bijbel.
Teksten volledig UIT hun context toegelicht. Lizio heeft gelijk, er is GEEN ENKELE profeet in de bijbel die ooit opdracht heeft gegeven om te doden. Zoals al eerder aangehaald trok de GD Y-H-W-H
samen te strijde met zijn volk ISRAEL tegen andere volkeren.
Zij streden nooit alleen, zij konde geen enkele overwinning behalen zonder Y-H-W-H. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja vast, maar als je niet gelooft dat er een god bestaat komt het dus gewoon van mensen handen en zijn het dus profeten die dat gezegd zouden hebben (als die al weer bestaan zouden hebben). Er wordt gedaan alsof het van een god komt. Er komt een opdracht volgens jou van een god volgens mij van een soms fictief persoon in de bijbel om een groep mensen af te gaan slachten omdat ze wat anders geloven dan de joden. Ik dacht eerst dat dit antwoord een grap was, maar er wordt dus echt zo over gedacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je nou gelooft of Gd bestaat of niet. Verzen in de bijbel dienen steeds uitgelegd te worden in de context waarin zij zijn geschreven of
in de profetische tijd waarvoor ze zijn bedoeld. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Vooral in het oude testament en koran zien we terug dat we elkaar lief moeten hebben." Als god dan (of een zin de bijbel) opdracht geeft een persoon of volk uit te moorden en de hoofden van kinderen op rotsen kapot te slaan en de buiken van vrouwen opengesneden moeten worden, heel raar, maar dan komt "elkaar liefhebben" niet echt bovendrijven bij mij. Dat komt bij het NT wat beter naar voren, dus dat de antwoorder juist OT noemt vind ik nog steeds spectaculair interessant. Als je niet gelooft in god is de bijbel een ernstig verknipt boek, neem dat nou maar van mij aan.
Het laat dan een god zien met een moraal die nergens over gaat. De uitleg is niet eens meer zo interessant dan aangezien die komt van het punt van iets waar een niet gelovig niet in gelooft. Gedachtenexperiment:
Neem het meest verachtelijke in je hoofd wat je kan bedenken. Ja? Nou mijn "god" keurt dat goed, en/of heeft dat gedaan, moet ik je nog uitleggen welke context erachter schuilt? Nee dat neem ik niet aan. Wat je wel zal doen aan een ander is uitleggen waarom je de god van MrTomaat niet accepteert. Ook zal je neem ik aan mij ervan proberen te overtuigen dat de god die ik verzonnen heb nooit echt kan zijn, aangezien een god nooit zoiets slechts zou doen, althans dat zou je hopen. In die situatie zitten we nu
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of een andere goede reden, zoals dat er geen bewijs is voor mijn god of mijn heilige boek.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zegt; Als god dan (of een zin de bijbel) opdracht geeft een persoon of volk uit te moorden en de hoofden van kinderen op rotsen kapot te slaan en de buiken van vrouwen opengesneden moeten worden, heel raar, maar dan komt "elkaar liefhebben" niet echt bovendrijven bij mij. antw.
Misschien kun je de bijhorende passage erbij vermelden ? Je zegt;
Dat komt bij het NT wat beter naar voren, dus dat de antwoorder juist OT noemt vind ik nog steeds spectaculair interessant antw.
verklaar wat je wil bedoelen want ik volg je totaal niet. je zegt; Als je niet gelooft in god is de bijbel een ernstig verknipt boek, neem dat nou maar van mij aan.
Het laat dan een god zien met een moraal die nergens over gaat. De uitleg is niet eens meer zo interessant dan aangezien die komt van het punt van iets waar een niet gelovig niet in gelooft. Antw. Als je teksten in de bijbel niet plaatst in zijn geschiedkundige , textuele en sommige teksten in zijn profetische context, zul je de bijbel nooit begrijpen.
Dit vergt tientallen jaren studie.
Een atheist die op enkele uren tijd zomaar op internet enkele losse Bijbelteksten samenraapt en bijeenbrengt in een bepaald onderwerp, die mist de essentie van de bijbel. groet amadeus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh excuus Hosea 13 16 (of 14 1, ligt aan de bijbel die je neemt) Dit vergt tientallen jaren studie. Dat is het hele probleem van de bijbel, het zou in 1x duidelijk moeten zijn dat dat het woord zou zijn van een god. Sommige mensen hebben geen tientallen jaren de tijd omdat te gaan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is toch echt de "goede" bijbel die ongelovigen bedreigt met de hel en marteling.
Neen de essentie van het fenomeen Jezus heeft nooit opgedragen om andersdenkenden te vervolgen, nooit.

Dat is niet waar het fenomeen Jezus voor stond of staat.

Niet in woord en niet in daad.
Of Jezus zelf kon lezen of schrijven?
Dat betwijfel ik ten zeerste.

Wat er later na het overlijden van Jezus gebeurd is laat zich raden.
Wij kunnen ons enkel baseren op hetgeen ons ter ore of ogen kwam.

Indien Jezus naar oudere bestaande leringen zou hebben verwezen, en indien er zich in die leringen meldingen of aanmoedigingen zouden bevinden om andersdenkenden te vervolgen dan heeft Jezus daar geen weet van gehad.
Jezus was geen theoreticus die zich met boeken of geschriften bezig hield.

Jezus leefde en leerde in Liefdevolle overgave vanuit de praktijk, met door en tussen het volk.

Het staat iedereen vrij om hier anders over te denken of te schrijven.

Uiteindelijk moeten wijzelf en enkel wijzelf in het reine zien te komen met de wijze waarop wij omgaan met hetgeen op ons pad komt.

Wie de essentie van het fenomeen Jezus kan/wil/durft zien als een zuiver Liefdevol iemand en wie vervolgens zelf kan/wil/durft te leven naar dat voorbeeld die twijfelt geen seconde aan zijn integriteit.

Wie dermate zuiver Liefdevol leeft voelt geen enkele behoefte om andersdenkenden anders te behandelen dan gelijkgestemden.
Wie zuiver Liefdevol leeft zoals het fenomeen Jezus die hoeft anderen niet te vervolgen of te bekeren...
die bekeert zichzelf en heeft daaraan genoeg om anderen te overtuigen dat er maar één lonende levenswijze bestaat.

Met name:
Heb jezelf zuiver Lief en behandel dan je naaste zoals jezelf!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zeker niet want degene die anders denken zal hij niet vervolgen maar proberen ook tot geloof te brengen want zo groot was zijn liefde want hij had de macht wel om het te doen maar degene waar hij had gevraagt om ook tot geloof te komen maar bij wetensheid het tegenovergestelde deden zullen dan al een straf krijgen na de dood
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@GmariaX, Helemaal top!
Ik ben persoonlijk overtuigd van niet, en wat ik je kan aanbieden zijn indicaties gebaseerd op Jezus' handelen die anders of zelfs het tegenovergestelde suggereren.

Jezus predikte liefde, en stond woord na daad klaar: om andere te genezen, andere met liefde te beantwoorden. Ik denk dat de menselijke perceptie van zulks geaardheid zelfs in de moderne tijd als destijds iets is om jaloers op te zijn, en zelfs wantrouwig op te worden. Bovendien ik denk dat mensen de persoonlijkheid van Jezus niet zo goed kunnen begrijpen door alleen aan het Woord van de Bijbel vast te houden, het is om die reden dat ik geen verzen citeer. We missen nu ook een hoop van Jezus leven en leringen die we gewoonweg niet met overdenkingen kunnen naspeuren. Probeer even in ogenschouw te nemen, wat de zending van de Geest der Waarheid wel niet geopenbaard zou kunnen hebben aan zijn discipelen, maar ik denk dat de uitnodiging nog steeds geldt, zonder voorwaardelijke religieuze ceremoniën of welk ander geheiligd ritueel dan ook.

Jezus dronk en at met prostituees, zeloten, armen, ging om met rijke en welgestelde (o.a Lazarus, centurion, Nikodemus ), dus ik denk werkelijk niet dat hij mensen onderscheid in klasse, of het gemunt zou hebben op andersdenkenden, die klassenverschillen zou immers getuige van verscheidene opvattingen.

Al heel vroeg in de kerkelijke geschiedenis werd de goddelijkheid betwist en anderzijds de menselijkheid van Jezus. Maar ik denk dat de mens altijd bereid moet zijn om zijn eigen beeld van goddelijkheid te verheffen om daarnaartoe te streven. “Wees volmaakt, zoals je Vader volmaakt is”. Jezus is niet alleen van de christenen, en al helemaal niet de stichter van het Christendom. Jezus zei nooit dat hij zich moest offeren voor de mensheid, maar hij liet wel alles zijn menselijke beloop gaan, en zoals vele werken op naam van een bekend en geliefd figuur is geschreven, is dat Jezus ook overkomen.

Wat meer moet ik er nog over zeggen, dan je eigenlijk zelfstandig zou moeten onderzoeken?