waarom wordt bij veel (de meeste) oorlogen de jood als zondebok gebruikt?

wat is het toch met joden, ze worden in veel oorlogen aangepakt maar waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.3K

Het beste antwoord

De bron van de jodenvervolging en de jodenhaat ligt voornamelijk in de katholieke kerk. Daarvoor had men niets tegen de joden, ook de moslims niet.

De katholieke kerk heeft de jodenvervolging min of meer bevolen en die vervolging gemakkelijker gemaakt door te verplichten dat joden een jodenster moesten dragen( besluit op 4de lateraanse concilie)

Na de opkomst van de RK kerk zijn de joden constant en op grote schaal vervolgt in Europa (relatief op het niveau als Hitler dat deed). Ook de protestanten waren fervente jodenhaters.

Er is zefs een amerikaanse president die een 'haat de joden boek' heeft geschreven en uitgegeven.

Waarom? De reden is dezelfde als waarom Wilders en anderen de Islam haat: domheid, afgunst en angst.

Het valt mij op dat de meeste antwoorden hier volkomen in strijd zijn met de werkelijkheid en tonen, dat men er verdomd weinig van weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In de bijbel heeft gestaan dat de joden het eeuwig vervolgde ras zou zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat dat waar is. In de tweede wereldoorlog wel; Maar andere recente oorlogen, zoals in Congo, Irak, Kuwait, 'war on terror', Joegoslavie afganistan gaat het helemaal niet over Joden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het joodse volk ziet zichzelf als een door god gekozen volk. Je kan als man nooit jood worden als je niet zo geboren bent, volgens de formele regels. Je kan je wel bekeren en het geloof aanhangen. Maar onderdeel van het volk wordt je nooit. Doordat ze dichzelf als gekozen volk zien, zien anderen een goede reden om hun te haten. Dat zou een basis kunnen leveren voor een meer dan gemiddelde interreligieuze haat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volk zonder land. Israel is na de tweede wereldoorlog onder bescherming van de engels door de joden bezet.
Vanaf die tijd is het oorlog met de onderdrukt en bezetten bevolking
13 jaar geleden
Je zou bijna zeggen dat het traditie is. Volgens de bijbel zorgeden zij dat Jezus aan het kruis belandde, waardoor generaties daarna de Joden nog argwanend bekeken werden. En dit collectief geheugen wordt/werd nog altijd ingezet als een of andere dictator het recht aan zijn kant wil hebben
Toen eeuwen later de joden de geldschieters van de koningen werden, was dat voor diezelfde koningen een reden om ze te vervolgen: geen Joden, geen schulden (want die waren zo hoog opgelopen dat ze onbetaalbaar werden.
13 jaar geleden
Je hoort vaak zeggen dat het zou komen omdat van oudsher veel joden in de handel zitten, daardoor soms rijker werden dan hun omgeving en zo jaloezie over zich afriepen.
Of dat idee klopt weet ik niet, omdat je je ook kunt afvragen waarom ze in de handel zaten - in het huidige Nederland zie je veel Marokkanen en Turken eigen zaken beginnen omdat dat soms minder moeilijk is dan een 'gewone' baan (niet dat een eigen zaak niet moeilijk zou zijn, maar een Marokkaan die de taal niet zo goed beheerst kan misschien wel een uitstekende winkelier zijn - en zo kan hij een nadeel op de reguliere arbeidsmarkt omzeilen).
Dus deze verklaring kan een kip-ei-verhaal zijn.

Vermoedelijk is het ook zo dat het voor bepaalde mensen makkelijk was om joden te blijven bestempelen tot zondebok: het joodse volk is wijdverspreid, dus een kwaadwillend persoon kan in vrijwel elk land met de vinger wijzen en zeggen: 'Zij hebben het gedaan! Tis hun schuld!'.
In slechte tijden hebben mensen graag een duidelijk omschreven "vijand", en bepaalde Joodse culturen leven vrij geïsoleerd van hun omgeving, dat wijst ook weer wat makkelijker.

Nogmaals: ik ben geen wetenschapper, dus ik formuleer wat ik er zoal over denk. Hoe geldig die gedachtes zijn, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goeie antwoord vind ik. +
Als je ziet hoe zij hun moderne sterke militaire macht uitoefenen aan onbeschermd en onschuldig volk die probeerd gewoon te overleven in hun eigen land afgelopen 60 jaar, hoe zij dus met die mensen omgaan, ik denk dat daar ligt het link die ook nog overeen komt met het geschiedenis waar annaliez het over heeft, en niet te vergeten dat hun wrede politiek(in israel) globaal een ketting reactie oorzaakt in hedendagse conflicten, volgens mij daarom werden zij als zondebok gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het joodse volk" is niet hetzelfde als de staat Israel.
En die jodenvervolging is al heel veel langer dan die staat bestaat, dus je argumentatie klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een totale kul. Je oppervlakkig verhaaltje komt zo uit de koker van herr von bommel von der sozialistische partei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is puur mijn eigen mening. En geen een of ander partij. Heb respect voor die ander als je respect wil ontvangen. Help die ander in nood net als de hele wereld incl arabieren, jullie geholpen had tegen nazi's. En hou op met dat onzin ik ik ik heb gelijk, ik ben het beste een geschreuw hoe joden worden bedreigd door palestijnse kinderen en vrouwen. Want de meeste mannen zitten of in gevangenis of zijn verminkt en vermoord. Denk in plaats van hoe slecht je had, een keer hoe goed je hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch klopt je antwoord niet, zie mijn eerste reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tommax, beheers je; je laat je gaan op basis van korte termijn emoties. Hippo heeft gelijk. Natuurlijk is Israel verkeerd bezig, maar wat voor keus hebben ze?
Dat is nu juist de problematiek. Iran met een kernreactor en lange afstands raketten, de vijand rondom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke actie noodzaakt en reactie. Ik zou me niet verbazen als israel voelt een keer een echte macht tegen. Ook servie voerde zo'n irrationele viese oorlog en politiek. Omdat ze macht haden tegen eigen mede mensen. En waar zijn ze nu.. Hippo miss als je tussen de regels leest je zult merken dat mijn argumenten (heel mischien kunnen) kloppen. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@tommax, je hebt wel gelijk, maar de jodenhaat op zich ligt een stuk dieper en eerder. En in hoever het gedrag van de Zionisten deze haat tegenwoordig oproepen, daar wil ik niet op ingaan. Als staat hebben ze mijn sympathie in ieder geval niet. Vooral niet, omdat ze zo stijfkoppig en principieel zijn waardoor er geen oplossing mogelijk is. Geen groots gebaar, bijv. 'ok palestijnen Jeruzalem is voor jullie' Jeruzalem is even heilig voor de joden als voor de Palestijnen. Het afstaan zou wel vrede kunnen brengen in het midden oosten. Het is een slangenkuil, dat is zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jsp, een dikke +. Daar heb ik het over. Stijfkoppig en arrogant zijn ze, en hebben geen respect voor wie dan ook, behalve voor hun rot mythe's dat slaat nergens op. Logisch dan dat haat met zich meebrengt. Ze leven in verleden. Elke minuut dat je in verleden besteedt, het gaat van je toekomst af. Zo simpel is dat. En daarom wordt dat probleem nooit opgelost, tot zij volwassen worden. Groetjes 8)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jsp, een dikke +. Daar heb ik het over. Stijfkoppig en arrogant zijn ze, en hebben geen respect voor wie dan ook, behalve voor hun rot mythe's dat slaat nergens op. Logisch dan dat haat met zich meebrengt. Ze leven in verleden. Elke minuut dat je in verleden besteedt, het gaat van je toekomst af. Zo simpel is dat. En daarom wordt dat probleem nooit opgelost, tot zij volwassen worden. Groetjes 8)
Zie hier de open brief van Rabbi Meir Kahane

'Beste wereld, (volg de link)

Oordeel zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al die punten dat deze meneer vast legt, het komt niet eens in de buurt tegen wreedheden dat mensen zoals hij hebben begaan afg 60jaar. En zeker het rechtwaardigd de daden niet.
Het Joods-Palestijnse vraagstuk is te herleiden naar Adolf Hitler die de Joden min of meer heeft gedwongen hun eigen stuk land voorgoed in te nemen om veilig te zijn tegen anti semitisme. Hitler heeft de ergste jodenhaat aangewakkerd maar antisemitisme bestaat al duizenden jaren omdat men door de jaren jaloers was op de rijkdom waarin veel Joden leefden. Dit wekte ergernis. Tevens werd het verraden van Jezus door Judas in de Bijbel door veel Christenen aangewend als rechtvaardiging voor Jodenhaat. Er zijn meer religies vervolgd, bijvoorbeeld de Hugenoten die door de Franse koning werden uitgenodigd voor een feest maar op dat feest in de nacht van 23 op 24 augustus 1572 werden ze allemaal afgeslacht. (Bartholomeüs Nacht)