waarom wordt bij veel (de meeste) oorlogen de jood als zondebok gebruikt?

wat is het toch met joden, ze worden in veel oorlogen aangepakt maar waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De bron van de jodenvervolging en de jodenhaat ligt voornamelijk in de katholieke kerk. Daarvoor had men niets tegen de joden, ook de moslims niet. De katholieke kerk heeft de jodenvervolging min of meer bevolen en die vervolging gemakkelijker gemaakt door te verplichten dat joden een jodenster moesten dragen( besluit op 4de lateraanse concilie) Na de opkomst van de RK kerk zijn de joden constant en op grote schaal vervolgt in Europa (relatief op het niveau als Hitler dat deed). Ook de protestanten waren fervente jodenhaters. Er is zefs een amerikaanse president die een 'haat de joden boek' heeft geschreven en uitgegeven. Waarom? De reden is dezelfde als waarom Wilders en anderen de Islam haat: domheid, afgunst en angst. Het valt mij op dat de meeste antwoorden hier volkomen in strijd zijn met de werkelijkheid en tonen, dat men er verdomd weinig van weet.

In de bijbel heeft gestaan dat de joden het eeuwig vervolgde ras zou zijn..

Ik geloof niet dat dat waar is. In de tweede wereldoorlog wel; Maar andere recente oorlogen, zoals in Congo, Irak, Kuwait, 'war on terror', Joegoslavie afganistan gaat het helemaal niet over Joden. Toegevoegd na 5 minuten: Het joodse volk ziet zichzelf als een door god gekozen volk. Je kan als man nooit jood worden als je niet zo geboren bent, volgens de formele regels. Je kan je wel bekeren en het geloof aanhangen. Maar onderdeel van het volk wordt je nooit. Doordat ze dichzelf als gekozen volk zien, zien anderen een goede reden om hun te haten. Dat zou een basis kunnen leveren voor een meer dan gemiddelde interreligieuze haat.

Het volk zonder land. Israel is na de tweede wereldoorlog onder bescherming van de engels door de joden bezet. Vanaf die tijd is het oorlog met de onderdrukt en bezetten bevolking

Je zou bijna zeggen dat het traditie is. Volgens de bijbel zorgeden zij dat Jezus aan het kruis belandde, waardoor generaties daarna de Joden nog argwanend bekeken werden. En dit collectief geheugen wordt/werd nog altijd ingezet als een of andere dictator het recht aan zijn kant wil hebben Toen eeuwen later de joden de geldschieters van de koningen werden, was dat voor diezelfde koningen een reden om ze te vervolgen: geen Joden, geen schulden (want die waren zo hoog opgelopen dat ze onbetaalbaar werden.

Je hoort vaak zeggen dat het zou komen omdat van oudsher veel joden in de handel zitten, daardoor soms rijker werden dan hun omgeving en zo jaloezie over zich afriepen. Of dat idee klopt weet ik niet, omdat je je ook kunt afvragen waarom ze in de handel zaten - in het huidige Nederland zie je veel Marokkanen en Turken eigen zaken beginnen omdat dat soms minder moeilijk is dan een 'gewone' baan (niet dat een eigen zaak niet moeilijk zou zijn, maar een Marokkaan die de taal niet zo goed beheerst kan misschien wel een uitstekende winkelier zijn - en zo kan hij een nadeel op de reguliere arbeidsmarkt omzeilen). Dus deze verklaring kan een kip-ei-verhaal zijn. Vermoedelijk is het ook zo dat het voor bepaalde mensen makkelijk was om joden te blijven bestempelen tot zondebok: het joodse volk is wijdverspreid, dus een kwaadwillend persoon kan in vrijwel elk land met de vinger wijzen en zeggen: 'Zij hebben het gedaan! Tis hun schuld!'. In slechte tijden hebben mensen graag een duidelijk omschreven "vijand", en bepaalde Joodse culturen leven vrij geïsoleerd van hun omgeving, dat wijst ook weer wat makkelijker. Nogmaals: ik ben geen wetenschapper, dus ik formuleer wat ik er zoal over denk. Hoe geldig die gedachtes zijn, weet ik niet.

Als je ziet hoe zij hun moderne sterke militaire macht uitoefenen aan onbeschermd en onschuldig volk die probeerd gewoon te overleven in hun eigen land afgelopen 60 jaar, hoe zij dus met die mensen omgaan, ik denk dat daar ligt het link die ook nog overeen komt met het geschiedenis waar annaliez het over heeft, en niet te vergeten dat hun wrede politiek(in israel) globaal een ketting reactie oorzaakt in hedendagse conflicten, volgens mij daarom werden zij als zondebok gebruikt.

Zie hier de open brief van Rabbi Meir Kahane 'Beste wereld, (volg de link) Oordeel zelf.

Bronnen:
http://www.hetvrijevolk.com/?pagina=7657

Het Joods-Palestijnse vraagstuk is te herleiden naar Adolf Hitler die de Joden min of meer heeft gedwongen hun eigen stuk land voorgoed in te nemen om veilig te zijn tegen anti semitisme. Hitler heeft de ergste jodenhaat aangewakkerd maar antisemitisme bestaat al duizenden jaren omdat men door de jaren jaloers was op de rijkdom waarin veel Joden leefden. Dit wekte ergernis. Tevens werd het verraden van Jezus door Judas in de Bijbel door veel Christenen aangewend als rechtvaardiging voor Jodenhaat. Er zijn meer religies vervolgd, bijvoorbeeld de Hugenoten die door de Franse koning werden uitgenodigd voor een feest maar op dat feest in de nacht van 23 op 24 augustus 1572 werden ze allemaal afgeslacht. (Bartholomeüs Nacht)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100