Volgensmij niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God is geen naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wezen kan je geen jongen of meisje noemen. De naam van de Allerhoogste representeert zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen. Hij is Vader en Zoon, maar Zij is ook Geest en Moeder van de aarde.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
god staat hier geschreven met een kleine letter. Dus het zou net zo goed kunnen gaan om Zeus of Brahma, in plaats van de Joods/Christelijk/Islamitische god waar jij nu vanuit gaat.
Amadea
12 jaar geleden
In de eerste zin heb ik het over een wezen. Daarna over de naam van het wezen dat de naam God draagt. Net zoals de naam van elk mensenkind wordt die naam met een hoofdletter geschreven. Dat is normaal taalgebruik.
God is geen naam zoals 'Kees' en 'Jan' dat zijn.
God is een aanduiding voor een hogere macht, iets dat Goddelijk is.

In geloven waarin je meerdere goden hebt, zoals bij de oude Grieken en Romeinen, worden vrouwen wel godin genoemd. In zoverre is God mannelijk, ja. Maar er zijn ook geloven die God niet als een menselijk iets, dus als man (of vrouw) zien, maar als een soort energie of iets waar wij ons geen voorstelling van weten, en die duiden dat dan nog als God, zonder daar een man bij te bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God is geen naam maar een titel.

De vier Hebreeuwse medeklinkers, die het Tetragrammaton worden genoemd, worden gewoonlijk getranscribeerd als JHWH of JHVH. Deze hebben de betekenis van „Hij veroorzaakt te worden”.

Daaruit zou je kunnen afleiden dat God hem als man identificeert.

Mensen die goed met de bijbel bekend zijn weten trouwens dat God figuurlijk gesproken ook zegt van zichzelf dat hij 'een vrouw' heeft.
Dat is dan zijn hemelse organisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is geen jongensnaam maar het word wel als een jongen aangeduid anders staat er wel godin. dus het klinkt in mijn oren logischer dat het een man is. maarja het is idd een titel. maar wel een mannelijke titel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
god is geen naam. Dat ligt ik nog even extra toe: In exodus 20 staat: Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde.' Daarmee wordt bedoelt dat God zo groot is dat hij in geen enkel hokje te duwen is. Daarmee bedoel ik in dit geval te zeggen dat god niet gelijk is aan een jongensnaam.

Je mag ook wettelijk je kind niet God noemen, evenals jezus, mozes of Allah. Dat staat in de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat in Exodus 20 staat gaat over de Almachtige Schepper, wiens naam JHVH is. Hij wordt ook wel aangeduid als God (met een hoofdletter). De meeste Bijbelvertalingen geven JHVH weer als 'HERE'. Het woord 'god' met een kleine letter kan allerlei 'godheden' aanduiden; de vrouwelijke vorm is 'godin'.
God is een vertaling van een woord wat de Hogere betekent. Een soortnaam, geen eigennaam. In de bijbel is God vrouwelijk en mannelijk tegelijk, hoewel mensen in die tijd vrouwen niet zo belangrijk vinden, dus god zien als mannelijk.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zoals jij een mens bent is een god een god. Wel wordt een god als mannelijk beschouwd en een godin als vrouwelijk. Dat is het eigenlijk. en een god en godin zit eigenlijk in iedereen. Elke god of godin uit de mythes zit in ieder van ons. ( de karaktereigenschappen bijvoorbeeld). Dus eigenlijk is een god mannelijk en een godin vrouwelijk maar is het ook allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God is GEEN MENS. God heeft geen geslacht.