Welke religieuze stroming in Nederland is het meest vrijzinnig en het minst dogmatisch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je precies met 'vrijzinnig' en met 'dogmatisch'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo apestaartje72. Ik begrijp niet, dat mijn antwoord verwijderd is. Degene die dat gedaan heeft beweert dat het geen antwoord was op de vraag. Volgens mij was het dat wel.
Er was ook een reactie op geweest van iemand die het niet met mij eens was.
Ik kan begrijpen dat er mensen zijn die het niet met mij eens zijn, maar ik vind dat geen reden om mijn antwoord te verwijderen.
Ik ben het ook geregeld niet eens met antwoorden, maar iedereen heeft toch het recht om er een bepaalde mening op na te houden? Als het verwijderd wordt kan ik mijn antwoord niet goed meer verdedigen.

Antwoorden (2)

Het Boeddhisme:

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

De vier nobele waarheden in haar klassieke definitie zijn:
Er is lijden en ontevredenheid in het leven
Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens
Er is een einde aan dit lijden mogelijk
En er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.

Dat achtvoudige pad komt er op neer dat je juist en goed handelt en leeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha’s. klinkt mij vrij dogmatisch in de oren, daarbij is boeddhisme de religie opzich en kan slechts een denominatie die zich weinig van de regels van het boeddhisme aantrekt maar toch clamt boeddhistisch te zijn als vrijzinnig worden aangemerkt. het christendom kan bijvoorbeeld ook niet als vrijzinnig worden aangemerkt. de nederlands gereformeerden in vergelijking mat de bevindelijke stroming wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Menno: De term 'religieuze stroming' kun je zo breed nemen als je wilt. Je kunt er best een complete religie onder verstaan, als je dat wilt. Ik ben 't wel met je eens dat er toch weer een paar dogma's worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vrijzinnig heeft een referentie nodig. een religie is opzich niet vrijziing een stroming daarin kan dat zijn, maar heeft dus de religie (christendom islam etc) als referentie nodig. of mis ik iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mja, daar heb je wel grotendeels gelijk in.
Binnen het Christendom is dat de Vrijzinnige geloofsgemeenschap. Ook de Remonstrantse Broederschap is niet dogmatisch.
http://www.vrijzinnigen.nl/generalinfo.aspx?lIntNavId=7&lIntNavLeftId=1&lIntEntityId=33
http://www.remonstranten.org/site/index.php?page=waar_staan_wij_voor