zijn mensen die veel slechte dingen hebben mee gemaakt vaker (on)gelovig?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.1K
ronron1212
8 jaar geleden
Nee want het een heeft niet veel met het ander te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar armoede en IQ correleren ook met gelovigheid, ik kan me voorstellen dat "vaak slechte dingen meemaken" daar ook weer aan kan correleren. Maar omdat "slechte dingen meemaken" een nogal moeilijk te meten concept is, is er vooral weinig over te zeggen. Gelovig zijn, komt meer voor in armere gebieden, in armere gebieden maken mensen meer "slechte" dingen mee. (zoiets zou een redenatie kunnen zijn). En dan is er nog het ding van mensen die hun geloof hebben verlaten wellicht omdat ze juiste "slechte" dingen hebben meegemaakt. Hoe ga je dat categoriseren? De vraag is dus vooral niet te beantwoorden in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 Als je meegaat in het idee dat armere mensen gemiddeld meer tegenspoed mee zullen maken is het antwoord ja. Want armoede correleert met geloof. In de zin dat meer armoede is meer geloof. Ik zou niet weten hoe je "slechte dingen meemaken" zou moeten meten dus meer dan deze gok kan ik er niet van maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wou eigenlijk weten of er onderzoek naar gedaan is.
Castle
8 jaar geleden
Dan moet je de vraag opnieuw formuleren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@kees52 Zou je kunnen formuleren wat je verstaat onder "slechte dingen meegemaakt"? En ook veel? Als je dat probeert te formuleren zie je denk ik al dat die vraag niet in een onderzoek te vatten is.

Antwoorden (1)

Nee, niet per definitie. Er zijn mensen die iets heel ergs overkomt, en als gevolg daarvan van de weeromstuit van hun geloof afvallen, maar voor hetzelfde type gebeurtenis zijn er ook mensen die juist daardoor nog steviger aan hun geloof gaan hangen of zich zelfs bekeren. Nergens is het zo goed zieltjes werven als, bijvoorbeeld, in de gevangenis. Tussen veel meemaken en geloven is geen directe relatie, omdat je daardoor zowel teleurgesteld kunt raken in een god/geloof als er juist extra behoefte aan kunt krijgen.

Er is geen duidelijke relatie tussen geloven en gezondheid, bijvoorbeeld, waar die er bijvoorbeeld wel is tussen geloven en opleidingsniveau. Niet rampspoed en ellende doet mensen het geloof de rug toekeren - integendeel lijkt het soms wel - maar kennis en ontwikkeling. Niet alleen religieus geloof, maar ook bijgeloof en vooroordelen nemen af naarmate de kennis toeneemt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn wel onderzoeken gedaan naar de relatie tussen religie en gezondheid, maar soms lijken de uitkomsten nogal .......gekleurd, (Hoewel dat voor wel meer onderzoeken geldt natuurlijk). Vaak wordt dan juist onderzocht of gelovige mensen gezonder / gelukkiger zijn, niet het omgekeerde. Of het onderzoek hier uit de bron, waarin vooral een verband wordt gelegd tussen het voldoen aan vraag / behoefte aan spirituele zorg en ziekte ; dat zegt helaas niets over het ontstaan van die behoefte.

Ook schijnt uit weer een ander onderzoek de relatie tussen geloof en geluk niet voor alle landen hetzelfde te zijn.

Als je googelt op religie / geloof en geluk/gezondheid/ongelukkig zijn etc. krijg je echter heel wat onderzoeken en links naar onderzoeken te zien ; er lijkt dus wel degelijk met zekere regelmaat onderzoek naar te worden gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooi antwoord Marleen. Hoewel je stelt dat bijgeloof en vooroordelen afnemen als kennis toeneemt, ken ik diverse wetenschappers die gelovig zijn, niet van huis uit, maar hier zelf voor gekozen hebben. Het is dus een vuistregel, maar wel met aardig wat uitzonderingen. een plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, niks is 100 %. Een verband wil niet meteen zeggen dat het dan ook altijd wel of niet zo is.
ronron1212
8 jaar geleden
Dat verband is er ook met laag opgeleiden mensen.
Erna55
8 jaar geleden
In Nederland zie je dat er in oude vissersdorpen zoals Spakenburg, Urk, en in Zeeland, vaak een streng geloof aangehouden werd.
Juist omdat het geregeld voorkwam dat vissersschepen niet thuis kwamen, hield men zich vast aan het geloof.
-- De gevaren van de visserij en de terugkerende armoede bevestigden keer op keer het besef van de nietigheid van het bestaan en de afhankelijkheid van Gods zegen. De zondagen staan dan ook vrijwel geheel in het teken van de sabbatsviering. ---
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 hoe verklaar je dan het notoire en bovenmatige druggebruik onder de jeugd in die dorpen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog Erna55 zegt "werd". Daarnaast sluit kerkbezoek drugsgebruik niet uit. Jeugd trekt zich de laatste jaren amper iets aan van kerkelijkheid, ik denk dat dat in vissersdorpen niet anders is. Dat men een patroon kent van hard werken en daarna hard los gaan in de kroeg lijkt wel een overblijfsel van de oude tijd. Nu alleen met andere middelen. http://www.volkskrant.nl/archief/coke-op-urk~a741027/ Uit een ander interview met Volendamse jeugd herinner ik me dat gezegd werd dat er in Volendam in vriendengroepen een soort structuur zit waarin men trouw doet wat de rest doet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Marleen er is wel degelijk correlatie tussen geloof en gezondheid. Althans er is een vrij bekende correlatie tussen rijkdom en religiositeit (met als bekende uitzondering die de regel bevestigt de VS). En dat rijkdom en gezondheid correleert hoeft niet eens vermeld te worden lijkt me. https://www.google.nl/search?q=religion+correlation+to+wealth+and+iq&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAmoVChMI_Zfx4Z6VyQIVRf8OCh287ACj&biw=1920&bih=1075#tbm=isch&q=religion+correlation+to+wealth Dat is natuurlijk een wereldwijd beeld. Als je per land een onderzoek doet (wat volgens mij gedaan is in de onderzoeken die je linkt) waar de zorg ongeveer gelijk is zal je op een ander beeld kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, mensen die in een gevangenis zitten hebben geen slechte dingen meegemaakt, maar slechte dingen gedaan. Door een zee van tijd om te kunnen nadenken weten ze vaak geen blijf met hun berouw en hun leven en zoeken daarom vaak naar een hogere macht. Armoede op zich hoeft geen stimulans te zijn om te geloven, maar geen inzicht in een betere toekomst kan door te geloven helend werken. Zonder geloof ontstaat daar vaker criminaliteit. Deze zaken zijn nauw met elkaar verbonden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helaas gaat dat nogal eens hand in hand , Fader, waarbij ook niet altijd duidelijk is wat de kip is en wat het ei.