Waar kan ik officiele reacties van moslimzijde vinden op de ongelukken in Mekka?

Kort voor de bedevaart begon viel er een kraan om, die 118 doden veroorzaakte. Nu zijn er door het gedrang weer meer dan 750 mensen omgekomen.
Ik ben benieuwd naar reacties van islamitische geestelijken die deze gebeurtenissen (geestelijk) duiden. Waar zou ik die kunnen vinden?
(Ik kan wel Engels lezen, maar geen Arabisch)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.ontdekislam.nl/forum/index.php

Het beste antwoord

Die kun je niet vinden om de simpele reden dat die er niet zijn. Stel je voor dat er tijdens een kerkdienst een dak in stort (RK, hervormd, protestant, maakt niet uit...). Verwacht je dan dat er van de geestelijke leiding van de betreffende kerk een soort van verklaring komt dat god straft omdat er iets mis was ofzo? Iedereen begrijpt dat je dan in een religieus moeras debat verzandt waar je nooit meer of heel beschadigd uit komt.

Wat je dus ziet is dat de Saoedies de schuld krijgen, de organisatoren op hun donder en dat men (weer meer) maatregelen gaat nemen om dit te voorkomen. Voor de religie heeft dit geen consequenties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
klopt volledig wat je zegt. +
de aangehaalde link is verdwenen in mijn antwoord en heb ze daarom verwijderd. ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mullog
Ik had al eerder een wat algemenere vraag gesteld naar reacties van moslims, maar die werd verwijderd.
Vandaar nu dus de vraag naar officiele reacties, waarvan ik trouwens niet inzie dat die er niet kunnen zijn.
Inderdaad, bij een ingestort kerkgebouw in Nederland zul je minder gauw geestelijke duidingen vinden, maar in andere landen wel. Toen ik een keer een lekke band kreeg op weg naar de kerk (en daardoor te laat kwam) zeiden vrienden dat ik niet genoeg gebeden had.
Het leven van veel mensen op de wereld is niet zo opgedeeld in materieel en religieus als dat in Nederland is. Niet alle wereldbewoners zijn door de Verlichting heen gegaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeleneF het woord "officiële" heeft me op het verkeerde been gezet. De offciele reacties zijn er natuurlijk wel maar dat zijn niet de reacties die je bedoelt (denk ik). Dat zijn er met condoleances en boosheid op de organisatoren. Ik had de indruk dat je met je vraag bedoelt reacties in de richting van "straf van god want jullie zijn stout geweest". Die verwacht ik niet dat die er officieel zijn. Indertijd met de tsunami waren die er wel, doorgaans van splintergroeperingen, omdat dat een natuurramp was. Hier gaat het zo duidelijk over menselijk falen dat god er alleen voor de extremen er een hand in gehad kan hebben.

Andere antwoorden (1)

(Islamitische) geestelijken hebben meestal geen kaas gegeten van bouwkunde, kranen, windrichting, aerodynamica, instortingsgevaar, natuurkunde, etc.

En zij geloven ook niet in 'toevalligheden'.

Dat bij elkaar opgeteld, doen ze terecht geen (officiële) uitspraken daarover.

I.t.t. bijv. Henk en Ingrid, zij hebben er even weinig (of minder) kaas van gegeten, maar zij roepen wel hun mening omdat het kan. Iedereen heeft tegenwoordig (heel) wat te zeggen over alles en iedereen weet zgn. alles. Dan zal je alleen de geleerden zien die bij hun onderwerp blijven en niet overal hun mening of visie over uiten.