Wat zeg je / doe je als je na je dood erachter komt dat God wel blijkt te bestaan, terwijl je zijn bestaan altijd hebt ontkend?

Graag een serieus antwoord omdat dit ook een serieuze vraag is.

Honderden euro's geven we maandelijks uit aan verzekeringen. We gaan er niet van uit dat ons huis afbrandt of dat we ziek worden. Maar 'voor het geval dat'...

We staan erop dat we een koop- en arbeidsovereenkomst zwart op wit krijgen. Niet dat we de ander wantrouwen, maar 'voor het geval dat'...

Misschien ga je er niet van uit dat er na de dood een God is die op je wacht. En al helemaal niet een God die de keuzes in je leven beoordeelt. Misschien vind je het sneu voor die gelovigen die er na hun dood misschien wel achter komen dat er niets is. Hebben ze daar hun hele leven zo voor geploeterd...

Maar stel nou dat het andersom blijkt te zijn. Heb je dan een verhaal/excuus klaar? Voor het geval dat?

Toegevoegd na 1 week:
Iedereen die nagedacht heeft over deze vraag : bedankt! Ik kan natuurlijk geen antwoord kiezen als beste antwoord. Wel bid ik dat God zich in dit leven aan je zal openbaren. En hoewel niemand alle antwoorden in dit leven zal kennen, bid ik dat je vragen, twijfels en scepsis niet in de weg zullen staan wanneer God zich aan je openbaart.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
4.6K

Antwoorden (87)

simpel... "dan had ik toch geen gelijk" en ik heb mijn hele leven wel gezegd dat ik er absoluut naast kan zitten.
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
onbegrijpelijk dat men tegenwoordig al minduimpjes geeft op iets wat mijn verhaal zou zijn tegen een god waar ik nooit in geloofd hebt. het moet niet gekker worden.
sterredag
13 jaar geleden
GVF????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus. Ik denk er precies zo over.
En ik zeg ook altijd: ik beweer niet dat ik gelijk heb, maar ik weet het gewoon niet en daar val ik niemand mee lastig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach meid, moet je eens opletten hoeveel minduimpjes IK straks ga krijgen. Alvat een plusje van mij voor je eerlijkheid, maar laat die twijfel nu maar achter je. Kijk desnoods de film uit mijn link, en lees VOORAL het boek !
Nee. Geen excuus. Ik heb aangegeven dat hij zich moet tonen. als hij dat niet doet.. Tja, dan kan je niet verwachten dat een individu, wat een stel hersenen gekregen heeft voor reflectie & zelf-onderzoeking, zijn leven baseert op een boek wat claimt 2000 jaar oud te zijn, zonder enig verder bewijs voor het bestaan van een dergelijke godheid.

Als er een god bestaat dan zal deze ook inzien dat het onredelijk is te verwachten in iets te geloven wat tegen elke logica en tegen alle wetenschappelijke kennis op aarde ingaat. Geen excuses nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik heb geen excuus. het enige wat ik heb is mijn overtuiging, dat ik goed heb geleefd. met goed bedoel ik met aandacht voor mijn geliefden, vrienden en familie, de gemeenschap waar ik leef enz. dat ik zuinig ben geweest op onze aarde. dat is alles.
als ie toch blijkt te bestaan, moet ik dus met de billen bloot, maar ik durf de vergelijking met veel (schijn)heilige knarren wel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon eerlijk zijn tegen God dan... gewoon zeggen dat het leven me zo aan het twijfelen bracht dat ik het ook niet meer wist.
Ik zou dus vertellen welke keuzes ik moeilijk vond en dat Hij me blijkbaar toch hielp met die keuzes, al ontkende ik Zijn bestaan. Daar zou ik hem voor bedanken en ook mijn excuses aanbieden omdat ik aan het bestaan van een God getwijfeld heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook een soort verzekering afsluiten, voor als god tegen je verwachting in toch blijkt te bestaan, door nu goed te leven en geen gekke dingen uit te halen. Kortweg: gewoon normaal leven dus.

Als je je dan uiteindelijk toch blijkt te moeten verantwoorden, dan is er geen vuiltje aan de lucht en heb je geen probleem.
13 jaar geleden
Dan nodig ik hem uit voor een kopje thee of een koud biertje. We hebben elkaar vast wel het één en ander te vertellen.
Of ik een verhaal klaar heb, nee ik zie wel hoe het gesprek loopt.
Of ik een excuses heb, waarvoor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuus? Ik ben tot deze conclusie gekomen omdat ik geen overtuigend bewijs kan vinden voor het bestaan van een god, en ik graag in elk geval eerlijk ben tegenover mezelf. Op dat moment een excuus gaan verzinnen, betekent dat ik uiteindelijk mezelf zou verloochenen. Zolang ik ben wie ik nu ben zal dat dus niet gaan gebeuren - deze conclusie is gebaseerd op alles wat ik nu weet.

Met de juiste extra kennis zou ik nu mijn positie veranderen, en als ik hem/haar/het daadwerkelijk zie (en dus zou kunnen weten dat hij/zij/het daadwerkelijk bestaat) zou ik mijn positie aanpassen. Maar dat betekent niet dat ik mijn huidige positie ten onrechte heb - het is een volledig correcte positie gebaseerd op mijn kennisniveau nú.

Ik ga geen smoesjes verzinnen om eerlijkheid "recht" te praten, want het is niet krom.

Toegevoegd na 1 uur:
Ziekte en calamiteiten hebben we ervaren, direct of indirect. Er zijn vele, vele aanwijzingen dat er een mogelijkheid bestaat dat je huis afbrant, je ziek wordt, er een ongeluk gebeurd, etc.

Voor het bestaan van enige godheid is veel minder tastbare aanwijzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg: "O, je bestaat dus wel!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen excuses. Heb ik nog een paar pittige vraagjes die ik hem wil stellen.
13 jaar geleden
Kan ik hem eindelijk ter verantwoording roepen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij durft!!
Sorry -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijft een hypothetische kwestie, temeer omdat --mocht het allemaal anders blijken dan ik me nu voorstel-- ik het zelfs dan zal vertikken om de hemelpoort binnen te gaan. Ik laat me niet compromitteren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou wel eens waar kunnen zijn; zou een nieuw geval van machtsmisbruik opleveren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou hij niet ter verantwoording geroepen mogen worden?
misslobe
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
............Ik denk dat ik ook zal slikken als ik voor Hem sta. Zo groot? ..........
-----------------------------------------------------------------
Hmm, ik denk hierbij aan iets anders
ow fijn u te ontmoeten ...... ik heb al ZOVEEL over u gehoord .......maar vertel ......hoe zit het nu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee geen excuses en dat is ook helemaal niet nodig. Volgens mij heeft God genoeg gevoel voor humor als hij bestaat. Ik geloof zelf niet zo in een god die je keuzes beoordeelt, ik denk dat je dat zelf gaat doen, net zoals je nu al doet en dingen die je nu nog niet goed onder de knie hebt in een volgend leven wel gaat leren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan had ik het voorheen mis en veranderen m'n ideeën overeenkomstig: gewoon een nieuw inzicht op basis van nieuwe feiten. (Maar dan moet ik er wel echt van overtuigd zijn dat ik inderdaad dood ben en dat ik ondanks dat toch dingen ervaar.)

Op basis van wat ik nu weet schat ik de kans op een (verzekerbaar) ongeluk veel groter in dan de kans op het bestaan van iets dat het hele universum creëerde en zich bovendien met het persoonlijke leven van mensen bezig houdt via gebeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die ODE;

Als je gewetensvol hebt geleefd en niemand tekort hebt gedaan heb je in mijn beleving helemaal geen excuus nodig voor het ontkennen van het bestaan van God. Mensen die zeggen in God te geloven en niet volgens Zijn woord leven hebben dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(t) jezus, is dit een opname voor Candid Camera?? In de hoop dat hij/zij?? gevoel voor humor heeft(*_*)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit is btw een serieus antwoord. Zo zou ik reageren wanneer ik niet in God zou geloven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als God toch zou blijken te bestaan, dan heeft Zij er begrip voor dat niet iedereen zomaar geloven kan zonder bewijs. Zij heeft ons dan toch zelf geschapen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is God vrouwelijk dan???? ik dacht dat niemand dat wist... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
VERRASSING!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is wel degelijk bewijs voor. Mensen willen alleen de waarheid niet weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is bewijs voor? Hoe zie je dat?...... Ben zelf niet gelovig. Ik ben er wel van overtuigt dat het een "geloof" is. Men gelooft (denkt) dat het zo is.
Zodra je het zeker weet is het volgens mij geen geloof meer. Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk om je heen! Je kan iets geloven maar dan kan het ook echt waar zijn. Ik geloof dat China bestaat maar ik heb het nooit (echt) gezien, en toch bestaat het!
Gods werkwijze is altijd rechtvaardig ook in het verleden. Hij waarschuwt eerst en dan straft hij. Als je willens en wetens op de hoogte was van het feit dat hij bestaat, je duidelijke aanwijzingen van zijn bestaan heb gezien, zal hij je natuurlijk dienovereenkomstig beoordelen. Als je absoluut er niets aan kan doen om van het bestaan van hem overtuigd te zijn, zal hij ook daarmee rekening houden.
Alleen bij hem telt je hart. Mensen kan je met je woorden en houding bedriegen, maar iemand met zijn macht niet.
Wat was je reden van ontkenning? Niet met het gevoel te willen leven om aan hem rekenschap willen geven? Vrij te zijn? Impopulariteit te vermijden, omdat je bij de grote meerderheid te kunnen behoren? Onderzoek dan wat de waarheid in deze is, voor het te laat is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi gezegd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tevens word er over hem gezegd dat Hij liefde is. Wij zijn naar zijn beeld en gelijkenis geschapen. Wij willen ook deze eigenschap zien bij elkaar en bij onze medemensen. Alles wat hij doet heeft hij ook uit liefde gedaan, ook al zien de meesten hem als hij niet bestaat, omdat hij ons laat aanmodderen en de mensen toestaat als beesten elkaar af te slachten. Hij ziet het ook, maar daar bij hem 1000 jaar als 1 dag is en 1 dag als 1000 jaar, is tijd bij hem anders als bij onze beleving van de ong. 80 jaar dat we leven. Het duurt bij ons allemaal te lang, maar wij zijn net kleine kinderen. Ongehoorzaam, juist doen wat papa en mama niet willen wat we doen en toch het wel of niet doen. Het duurt voor hun in hun beleving ook te lang om op een bepaalde tijd te wachten.
Dat is bij ons als mensen ook zo. En de religie heeft de mens niet dichterbij God gebracht, maar juist veel verder vandaan. Zelfs daden die indruisen tegen de leer van de Bijbel.
Dit heeft mensen ertoe gebracht hun eigen denkwijze op te bouwen dat tot de evolutie gedachte geleid heeft en "doen waar je zelf zin in hebt, want morgen sterven we toch".
Wanneer Hij handelde was het op juist de momenten dat men het niet (meer) verwachtte.
Dat zal nu ook zo zijn.
Geen excuus of verhaal... hoe kan je iets bedenken tegen over een macht die je ziel heeft gecreëerd en weet al de mogelijk scenario's van wat je gaat doen voor dat je geboren wordt? Ik zal gewoon stil zijn en wachten op mijn volgende les.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon eerlijk toegeven dat ik altijd ongelovig ben geweest, en hem dan mijn excuses aanbieden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zal hem dan wel vragen waarom ik in mijn leven nooit iets van zijn aanwezigheid gemerkt heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je zijn aanwezigheid niet zoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! Als je je ogen dicht doet en zegt ik zie niets! Ik zie niets! Dan is het logies dat je niet veel anders ziet dan je oogleden omdat je je ogen niet opendoet, als je me vat.
Het is jammer dat op deze serieuze vraag in het algemeen spotten wordt geantwoord. Dit is een heel ernstige vraag waarvan je het antwoord op meerdere plaatsen in de bijbel kan vinden. Twee wegen zijn er. Hemel of hel. En God zal zeggen: ga weg van mij in de buitenste duisternis, Ik heb u nooit gekend. Op duizend vragen zal je geen antwoord hebben. En je zult eeuwig zeggen: had ik maar .... had ik maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je straks daarboven komt, zul je in een andere dimensie zijn.
In een volslagen andere vorm van 'zijn' zul je God daarboven alsnog herkennen en 'thuiskomen'.
Daar hoef je niet bang voor te zijn.

God beoordeelt of veroordeelt niet.
Hij zal je helpen bij het terugkijken op je aardse bestaan, en alleen jijzelf zal dit bestaan gaan keuren: Hoe heb ik geleefd, waar is het misgegaan, wat heb ik bereikt?
Daarna ga je verder, wat en waar dat ook mag zijn.

Geen angst dus. Het gaat er niet om of je in God gelooft en netjes naar de kerk gaat en je gebedjes doet.
Het gaat erom dat jij probeert in dit leven de liefde in jezelf te delen met de mensen om je heen.
Als je dat namelijk doet, hebt gedaan, heb je wel degelijk geleefd met God in je hart.
Want God is liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo hoort geloof te zijn.. zonder angst. Jammer genoeg blijkt het voor velen toch een belangrijk ingrediënt te zijn en wordt dat ook zo naar buiten gebracht.
Het moet een waardevolle toevoeging zijn aan je leven en niet een belemmering..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...ik zou bijna zeggen .....;) maar ik hou het nu op een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is de bijbel niet automatisch de waarheid.
De bijbel is niet door God geschreven maar door mensen, en wordt vervolgens door de eeuwen heen naar willekeur geinterpreteerd.
De woorden van Jezus Christus die er WERKELIJK toe doen, passen op een A-4 tje.
Daar geloof ik in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Bijbel is Gods woord. God liegt niet. Alle woorden van Jezus doen er toe. Geloof me. Blijf niet ontkennen, Alsjeblieft!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen angst dus. Het gaat er niet om of je in God gelooft en netjes naar de kerk gaat en je gebedjes doet.
Het gaat erom dat jij probeert in dit leven de liefde in jezelf te delen met de mensen om je heen
**************************************************
Maar het is toch zeer wel mogelijk om zo te leven,zonder te geloven?
Ik zou razend benieuwd zijn naar veel dingen die mij in dit leven niet zo duidelijk zijn geworden, maar als hij een greintje gevoel en mededogen heeft zal hij me dat (in zijn almacht) al wel laten weten voor ik er naar heb kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je leeft naar eer en geweten, maakt het niet zo veel uit of God bestaat of niet.
Als Hij bestaat, kom je na je dood meer dan uitstekend terecht.
Als hij niet bestaat, heb je tóch naar eer en geweten geleefd en ben je een fijn mens geweest op deze wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HET MAAKT WEL DEGELIJK UIT OF GOD BESTAAT.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus koole 122
als je niet zo goed hebt geleefd : Oh nee,dus toch!
als je wel goed hebt geleefd : hier heb ik altijd naar toegeleefd.
(een schrale troost : in het geval dat er niets is zal ook een gelovige na zijn/haar dood daar geen weet van hebben).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, ik persoonlijk zou zoiets zeggen als: 'God, ik weet dat ik slecht ben geweest door niet in U te geloven. Dus, stuurt U me maar naar de hel. Ik verdien een plaats bij U niet.' En als ik het meen, wat ook nog een heel geval gaat worden, hoop ik dat ie me dan een goed mens vind. Maar dat is wel te simpel gedacht van mij. :P Maarja, ik ben simpel.

Ik vind trouwens dat ze wel spotten met dit onderwerp in bijv. reclames, programma's of films. Zoals die met George Clooney, dat ie in de hemel komt en God hem een tweede kans geeft in ruil voor koffie. Nogal respectloos, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je erachter komt dat god wel bestaat, wat je dan zegt?

"Geef mij gelegenheid/tijd(sduur) en om naar aarde terug te gaan en sta mij toe te leven zoals Je in Jouw boek hebt geschreven, welke ik heb ontkend"

Deze tijd zal niet meer gegeven worden helaas.

Een man ging naar de kapper om zijn haar en baard bij
te laten knippen. Ze begonnen te discussiëren en
spraken over vele zaken.
Al gauw kwamen ze bij de bekende vraag of God wel
bestaat.
De kapper zei: "Kijk, ik geloof niet dat God bestaat."
"Waarom zeg je zoiets ?" – Vroeg de man.
"Nou, iemand hoeft alleen maar naar de wereld te
kijken en hij zal zien dat God niet bestaat. Als God
echt bestaat, zouden daar dan zoveel zieke mensen
zijn? Zouden daar zoveel gehandicapte kinderen zijn?
Nee, Als Hij echt bestond, zou er geen ellende zijn op
de aarde. Ik kan me niet voorstellen dat een God dit
allemaal kan toestaan.
De man was even stil maar zei verder niets.
De kapper was inmiddels klaar en de man verliet de
zaak. Onderweg naar huis zag hij een oude man op
straat met heel lang haar en ongetrimde baard.
De man ging onmiddellijk weer terug naar de
kapperszaak en zei tegen de kapper: "KAPPERS BESTAAN
NIET !"
"Maar ik ben toch een kapper en ik sta hier vlak voor
je. " antwoordde de kapper.”
"NEE!" – schreeuwde de cliënt. "Kappers bestaan gewoon
niet. Als zij echt bestonden, zouden er geen mensen
meer rond lopen met lang haar en ongetrimde baarden op
de wereld."
De kapper antwoordde: "Ach, wij kappers bestaan zeer
zeker wel. Het zijn gewoon de mensen die niet naar ons
komen. "
"Exact!" – ging de man verder. "Dat is het hem nou
juist. God bestaat ook zeer zeker wel. Het zijn juist
de mensen die niet naar hem gaan en Hem niet opzoeken
en daarom is er zoveel ellende op de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi verhaal zeg, een prachtig voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaal van de kapper kende ik al, maar altijd goed om weer een keer te lezen. +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus 1!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi? Wat is hier mooi aan? Volgens dit verhaal is alle ellende op de wereld een geval van eigen schuld, dikke bult, want de mensen die de ellende ondervinden hadden gewoon 'naar god toe moeten gaan'. Van mij mag je dit persoonlijk gaan vertellen tegen de dichtsbijzijnde persoon in je leven die een pijnlijke langzame dood aan het sterven is, dit 'mooie' verhaal. Ga maar naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis, en kijk een doodziek kind in de ogen terwijl je het vertelt. "Tja, klein meisje, god bestaat wel en neemt leed weg, maar ja, als je niet naar hem toe gaat, dan ga je langzaam en pijnlijk dood. Nét zoals de man die niet naar de kapper toegaat lang haar krijgt. Mooi hè?" Walgelijk vind ik dit.
Dit is een heel goeie vraag en dit is een serieus antwoord..:

ik zou hem vragen of hij deze keer alsjeblieft zijn dochter naar Aarde zou willen sturen, zodat zij het beter kon doen dan 'r broer en haar dan alsjeblieft de dochter van een bom(bam!) of een crack-moeder zou willen maken....de onbevlekte ontvangenis bij een dertien jarige Maria heeft zijn pr geen goed gedaan..
en mss een kleine pr make-over aanraden tevens de De Moederkerk ontheffen van haar functie , een goed reclamebureau inhuren ipv daarvan? of Jacob Gelt Dekker de job geven?

Zoiets dus..
en ohh jah...in hoger beroep gaan en Spong inhuren..

jawel..ikke wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God weet van iedereen hoe die geleefd heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeggen ze ja. Maar daar gaat het niet om. De vraag is nu juist, wat ga jij dan zeggen, als hij je op bepaalde zaken aanspreekt, met name het ontkennen van zijn bestaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de Dag Des Oordeels zal men niets hoeven te zeggen om zich te excuseren voor de daden in het leven, omdat Hij weet wat die inspanningen inhielden, en Hij zal u de weg wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg een deja vu naar mijn jeugd met sinterklaas en het grote boek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt sxiopo. Je bedoelt volgens mij: hij weet niet alleen wat je gedaan hebt, maar ook waarom, dus hij hoeft helemaal niet om een verantwoording te vragen. Klopt dat?
Mensen die er na hun dood achter komen dat er niets meer is hebben het dan toch wellicht bij het goede eind.
Mijn antwoord zal in elk geval zijn dat ik niet in hem heb geloofd omdat hij zeer smerige vervelende mensen op aarde heeft gezet en die niet te vetrouwen zijn.
Ook zal ik hem zeggen dat ik mijn hele leven onder de mensen naar datgene heb gezocht wat een god zou kunnen zijn maar het niet heb kunnen vinden en alleen een paar engelen ben tegen gekomen.
Net als het bestaan van hem te ontkennen is het ook niet mogelijk het bestaan van hem te bevestigen, immers dan zou er geen sprake meer zijn van geloven maar weten en weten doe we het niet. Ondanks dat bestaat god wel maar dan in de geest van veel mensen (de gelovigen)
We weten allemaal dat de kerstman niet bestaat, maar als er s`wìnters een klein jochie uren voor het raam naar de lucht zit te staren om te zien of de kerstman al komt...nou dan bestaat hij wel degelijk en ook al weet ik dat hij niet echt is voor dat ventje is hij echt en dat wil ik hem niet afpakken dus of god of de kerstman bestaat dat maakt iedereen zelf uit, belangrijk is dat degene die er in geloofd er gelukkig van wordt en niet wat anderen er van denken of vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je geloofd dat God bestaat en in hem geloofd zou je niet meer hoeven ploeteren omdat je weet dat hij voor je zorgt. Als je niet in God bestaat ploeter je om een goed leven te krijgen. Dit leven zal nooit perfect zijn hoe je ook werk. Als dan na het leven de eeuwigheid komt en je niet meer kunt werken voor je bestaan is er dus geen keus meer of het leven in God geloven of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag m:
"Waar was jij toen die mensen in Pakistan doodgingen of bij het tsunami tijdens kerst?"
Heeft ie vast geen antwoord meer, en mag je doorlopen als je je mondje dichthoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen...even apeldoorn bellen

Toegevoegd na 23 uur:
Ik geloof niet in god
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou enorme spijt hebben en uitleg geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet, want God geeft iedereen de kans /gelegenheid om hem te aanvaarden.
Hij geeft ons die vrije keuze.
Waarschijnlijk zullen we op DAT moment beseffen welke keuze we hebben gemaakt.
De bijbel leert dat ieder op zijn beurt voor Gods troon zal verschijnen.
Zijn oordeel zal rechtvaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn niet echt bewust dat ze God ontkennen, verstandelijk wellicht. God valt nu eenmaal zonder geloof niet te beredeneren met het verstand alleen. en blijft ene levenslang proces
Een gelovige beredeneert aan de hand van zijn geloof ook zijn denken.
Paulus zei al wordt vernieuwd door uw denken.
en leg uw vlees af
God kijkt naar het hart. .... vaag he

alleen door je verstand kan je god niet kennen je kan hooguit door de schepping (natuur) bemerken dat deze een aanwijzing naar god is
maar het is God niet

Er is ook een verschil tussen Gods bestaan en God kennen.

De vraag gaat er namelijk vanuit dat je God kent zoals ie werkelijk is tijdens dit leven.
En dat je hem ondanks dat je het recht kent blijft ontkennen.
en dat kan mijns inziens niet, wie God werkelijk kent zoals ie is zal hem zeker niet ontkennen. maar blij erkennen dat hij God is, en niemand anders.

Je ontkent de god die je in je hoofd/verstand hebt, dus een beeld van god dat in de meeste gevallen ook ontkent moet worden.

Het wordt pas hopeloos als je God ontkent zoals ie echt is
Zou je dat doen dan zie ik geen hoop meer voor je
dan wordt je werkelijk in de put van vuur gegooid.
en zul je ook echt merken wat de hel is vrees ik.

Je kan als je even nadenkt dit toch zeker een oproep tot bekering noemen ;)

leer God kennen zoals Hij is,...niet zoals je denkt dat ie is.
DAT is het verschil, dat er toe doet,.... na dit leven.

tip :
Er is maar 1 mens geweest die gezegd heeft
wie Mij gezien heeft heeft God gezien. en dit is het eeuwige leven God(de Vader) kennen

ik denk dat het de moeite waard is die mens te leren kennen zijn verhaal is overbekend,.... toch ?
maar snap je het ook ?

tja een ander manier om na de dood iets te zeggen /doen
om je vege lijf te redden :p
weet ik niet, ik ben nog niet dood geweest.
en volgens mij is er ook maar 1 die terug komt

maranatha !!!!
13 jaar geleden
In mijn geval: ik heb altijd geleefd in de veronderstelling dat er geen god/goden/godheid is/zijn. Ik kan er geen bewijzen voor aanvoeren, máár: ik kan ook geen bewijzen aanvoeren dat hij/zij/het niet bestaat.
Omdat het om _geloven_ gaat is er per definitie geen sprake van bewijs.
Stel nou dat ik er tzt achter kom dat er wel een god is, dan ga ik er vanuit dat diegene snapt waarom iemand niet in hem/haar/het kon geloven (dan hadden er iets meer aanwijzingen op dit gebied moeten zijn of z/hij/het had ons minder kritisch moeten maken), en ik wil dan graag antwoord op de vraag: waarom staat u zoveel lijden toe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gooi je vraag op GV ??? +je ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GV is goeievraag, niet GodenVraag ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ODE: Volgens de Bijbel is God alom aanwezig EN hij kan praten (heeft 'ie meerdere keren gedaan met verschillende personen naar verluidt). Het lijkt me daarom voor de Bijbelse God een koud kunstje om even tegen iedereen te zeggen "Hallo, ik ben 't, God. Maak je er wat moois van?" Ik bedoel dit zeker niet respectloos. Als God bestaat, had hij ons niet als marionetten hoeven maken (liever niet zeg, maar ja, dan wisten we toch niet beter, dus wat maakt 't ook uit). Maar hij had wel wat meer moeite kunnen doen om de hele geloofskwestie te kunnen vereenvoudigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ODE: ik zou niet weten wat voor aanwijzingen omdat ik me er niets bij kan voorstellen.
Maar als een god almachtig is, zou z/hij/het me toch moeten kunnen overtuigen lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ODE: Dat zou wel helpen ja. Ik denk dat ik het wel gewoon zou weten als het een god was die tegen me sprak. Mensen staan meestal voor je als ze tegen je spreken. En wat Hippo zegt, als er een god is en die is ook nog eens almachtig, dan lijkt me dat een koud kunstje voor hem/haar/het. Maar dat doet 'ie niet en dat is nou net m'n punt. Waarom mensen maken en dan vervolgens verwachten dat ze van je aanwezigheid bewust zijn zonder dat ze daar enige reden toe hebben? Dat is als een pot snoep op tafel zetten en dan je kind alleen thuis laten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar: nog erger: weggaan, tegen je kind zeggen dat ie niet aan de snoeppot mag komen, terwijl die snoeppot er niet eens is... En dat kind maar zoeken ;p
Dan zeg ik:"Sorry God,maar was u dan toen ik u nodig had?".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het eerder andersom was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een nacht had iemand een droom. Hij droomde
dat hij wandelde op het strand in gezelschap van God.
In de lucht flitsten scènes van zijn leven voorbij. Van
elke scène zag hij telkens twee paar voetafdrukken in het zand:
een van hem en een van God. Wanneer de laatste scène van zijn leven voorbij geflitst
was, keek hij terug naar de voetstappen in het zand en
stelde met ontsteltenis vast dat vele malen op zijn levens-
pad slechts één paar voetafdrukken te zien was.
Tevens realiseerde hij zich dat dit telkens gebeurde
tijdens de droevigste en moeilijkste perioden
van zijn leven.
Dat stoorde hem grondig en hij besloot God hierover te ondervragen. "God, U zei me toen ik besloten had
U te volgen altijd bij mij te blijven op
al mijn wegen. Maar ik heb gemerkt
dat gedurende mijn moeilijkste levens-
dagen er maar een stel voetafdrukken te
zien is. Ik begrijp niet waarom U
mij precies in tijden van hoogste nood
alleen gelaten hebt. God antwoordde: " Mijn zoon,
mijn geliefde kind, ik hou van je
en zou je nooit verlaten. Tijdens
jouw dagen van beproeving en
lijden, zag je maar een paar
voetafdrukken omdat ik het
was die je dan gedragen heeft."
bij voorbaat al geloven in God
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me verontschuldigen dat ik niet in God geloofde. Maar als hij aan mij durft te vragen waarom ik op aarde niet volgens zijn regels heb geleefd zal ik zeggen dat ik er niet om gevraagd heb om geboren te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou nee juist niet. Misschien heb ik als ik dood ben wel helemaal niet volgens de 10 geboden geleefd. Maar dan heb ik er voor gekozen om dat niet te doen. (puur theoretisch hoor, ik heb nog niemand vermoord :-) )
Maar misschien begrijp ik je vraag niet helemaal.
Ik stel mij God voor als barmhartig en liefdevol. Hij/zij zou blij reageren wanneer hij ziet dat jij weer wijzer bent geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer goeie vraag, zeker nu we in een nieuw tijdperk zitten/komen. Leef eerlijk en oprecht en geef om je medemens . Een redelijke verzekering dat je verder komt dan iemand die voor in de kerk zit op zondag en maandag tegenstrijdig handelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar kunnen mensen niet zeker zijn van een aanname, die dan abusievelijk wel eens geloof genoemd wordt.

Als je er achter komt als je dood bent, en dat is NIET grappig bedoeld, ben je daar rijkelijk laat mee.

Wat je dan moet doen hangt af van je opties.
Uit eigen ervaring weet ik dat je een helder bewustzijn kunt hebben zonder dat dat medisch /biologisch mogelijk is.
Dat zorgt er voor dat ik besef dat als ik dood ben, nochthans een bewustzijn houd.
Vanuit die redenering en ook van die van de vraagsteller, ben je je dan bewust NA je dood , ook van eerdere keuzes.
Persoonlijk ben ik van mening, dat je je dan geen zorgen hoeft te maken hoe je daar mee om moet gaan, die keuze bepaal je tijdens je biologische leven.
Daarna wordt er voor je gekozen, op basis van eerdere keuzes die je zelf gemaakt hebt.
Hoe daarmee omgegaan wordt, daar kunnen we naar gissen maar er zijn diverse boeken waaronder de Bijbel die daar inzicht in verschaffen(zoals ik het ervaar) of daarover schrijven.
Het woord geloven wordt verschillend uitgelegd, geloven kan een intentionele houding weergeven,
het kan als een synoniem van hopen opgevat worden of
het is een zeker weten op grond van een innerlijke overtuiging, wat laatste bij mij het geval is.
Hoeveel zin heeft het , te geloven (in de zin van hopen) om -voor het geval God wel blijkt te bestaan- je ingedekt te weten als je tijd gekomen is.
Natuurlijk weet ik niet hoe God exact met een ieder omgaat en hoe HIJ oordeelt, gelukkig maar.
Ik denk dat GOD een stuk milder zou zijn dan ik.
Daarom weet ik mij verzekerd in Zijn bescherming, zeker niet omdat ik zo goed zou zijn , maar omdat GOD zo goed is.
Deze innerlijke overtuiging troost mij en heeft ervoor gezorgd dat ik niet bang ben voor het stoppen van het leven alhier.
Ik heb twee ongevallen overleefd waarbij mijn overleven zeer onwaarschijnlijk was en ik kan mij de situaties tot in detail herinneren.
Daarom maak ik mij geen zorgen op dat punt, en heb innerlijke zekerheid over het bestaan van GOD en een voortlevend bewustzijn.
Blijkbaar is deze zekerheid bij leven dus te verwerven.
Misschien is het mogelijk voor de vraagsteller ook zekerheid te verwerven voordat de tijd daar is.
Dat vergt inspanning en legt je diepste angsten bloot.
Zonder te willen preken zegt God Zelf dat hij ons geloof geeft als wij er om vragen, we hoeven dus niet eens te geloven OM dat te vragen, we moeten alleen niet vergeten om om geloof te vragen, bij leven. en het toelaten te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht Hij mij dreigen in de hel te gooien vanwege mijn ongelovigheid, dan zou ik hem toch wijzen op Matteüs 25:31-46, het verhaal waarin de mensen die vreemdelingen huisvestten, armen te eten gaven, gevangenen en zieken bezochten het koninkrijk van God beërven. In dit verhaal is het verschil tussen ‘eeuwige bestraffing’en ‘eeuwige beloning’ juist niet het geloof in God of Jezus, maar juist je opstelling ten opzichte van je naasten. Dit is natuurlijk een fair idee en stemt meer overeen met de wetten van oorzaak en gevolg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Ode, ik denk dat jij jouw vragen stelt vanuit christelijk perspectief, maar vanuit mijn niet-christelijke perspectief is er natuurlijk helemaal geen sprake van het mij willen verplaatsen in het perspectief van de schepper, want zo'n goddelijk personage bestaat er voor mij niet. Jouw hypothetische vraag: stel dat je doodgaat en hij blijkt tóch te bestaan, wat voor verhaal heb je dan klaar? duidt erop dat jij gelooft dat mensen die niet geloven iets uit te leggen hebben aan jouw God. Toch? Dus hypothetisch gezien zou je dan het schapen en bokkenverhaal klaar kunnen hebben. De vraag nog eens andersom stellen zou ook leuk zijn: wat als je dood gaat en in plaats van de eeuwigheid wacht er reïncarnatie? Waarschijnlijk net zo onbegrijpelijk en niet te beantwoorden...
Ik denk niet dat god je zou straffen.Meer dan dood kan je niet zijn.De doodstraf valt dus al af.Op het moment dat je HEm zou zien is er ook geen sprake meer van geloven in zijn bestaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik na mijn dood zou doen of zeggen...is me totaal onbekend
Misschien kan je niets doen of zeggen ...niemand weet het.
Als hij/zij/het/wij zou/zouden bestaan ... zou mijn ontkennen dan wat uitgemaakt hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, God, maar waar was je dan toen ik je wel nodig had?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent hier op aarde om te leren. Als je dood gaat en bij Hem terecht komt, leer je nog één laatste ding: Hij bestond, dus toch wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel antwoorden getuigen helaas van spottende arrogantie en grootspraak.

Wanneer je niet in God gelooft hebt en daarmee tegelijkertijd niet hebt willen geloven in de verlossing door de Heere Jezus Messias, dan heb je na je dood geen excuus nodig want dan heb je een groot probleem, een eeuwigheidsprobleem wel te verstaan!

Het probleem is dat je willens en wetens geloof in God hebt verworpen, en willens en wetens de verlossing van de hel door de Heere Jezus Messias hebt afgewezen.

Wanneer je zover gekomen bent om deze vraag te stellen dan ga ik er van uit dat je wel weet hebt van Gods woord de bijbel. Hét boek waarin God zich heeft geopenbaard aan de wereld. Daarnaast heeft de Heere Jezus Messias daadwerkelijk hier op aarde geleefd een goeie tweeduizend jaar terug. Dit alles is terug te vinden in de bijbel.

Bij het kennen van de Heere God gaat het niet om het vergaren van allerlei bewijzen maar gaat het om geloof!

Geloven in de dingen die je niet ziet!! maar er wel zijn.

Er is overigens maar één weg naar de hemel en die gaat via Jezus Messias en verder is er geen enkele andere weg iemand die meent een andere weg te moeten wijzen die is NIET op de hoogte.

Je vroeg om een serieus antwoord en dat waardeer ik want dit is een serieuze zaak.

Ik bid dat de Heere God jou de ogen opent voor het evangelie van Jezus Messias en dat je de weg naar de hemel gaat bewandelen. Dan zul je nooit meer de vraag hoeven hebben of er een excuus mogelijk is want dat is er eenvoudigweg niet.

Groet,
Henk Rijstenberg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Me gewoon aan hem voorstellen zeer waarschijnlijk weet hij nog niet wie ik ben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben vraag mij vaak af als er al een god zou bestaan die min of meer van je verlangt dat je alles maar klakkeloos aan moet nemen en geloven en via een boekje hele volkstammen achter zich wil scharen en in hem wil doen laten geloven in hemelsnaam de mens het vermogen gegeven heeft om te twijfelen.
ok. ik zal vast weg duiken want er zal wel weer wat over me heen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar was U dan toen ik nog leefde en Uw hulp best wel had kunnen gebruiken.
Toen ik dacht ze zeggen God houdt van iedereen zeggen ze, maar niet van mij, want,.................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek en je zal vinden, God houdt ook van jou. Maar, kies jij ook voor Hem?
Dan zeg ik, Beste God, had u van mij kunnen verwachten dat ik wist van uw bestaan als niemand in de wereld uw bestaan kan bewijzen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou dan zeggen dat ik naar eer en geweten geleefd heb, maar dat ik niet in U kon geloven omdat U geen enkel teken van leven gaf. Ik hoop dat U mij vergeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
God is overal, maar blinden zien niet.
"Misschien vind je het sneu voor die gelovigen die er na hun dood misschien wel achter komen dat er niets is."
Dat kan niet - als er niets is, kom je ook nergens achter.

Antwoord op de vraag:
Als je er vanuit gaat dat er geen duivel bestaat, dan is de conclusie dat God de boel niet in de hand heeft. Zo worden er bijv. goede mensen gemarteld. GEEN ENKELE God zou zulks toelaten. Een almachtige God zou een eventuele duivel direct vernietigen.
Als God dus blijkt te bestaan, dan bestaat er absoluut zeker ook een duivel. Op zich logisch, want als God goed is: dan moet er ook iets slechts zijn - anders kan je 'goed' nergens aan afmeten.

Enfin, ik zou gewoon zeggen (als je iets moest zeggen, maar dat hoeft echt niet) dat er geen enkele aanwijzing whatsoever op aarde was dat God bestaat. En dat de wetenschap perfect kan verklaren waarom zoveel mensen in (een) God geloven. (Daar zijn al boeken over vol geschreven.) En dat de wetenschap zaken verklaart, en het geloof of (een) God niet. ((De wetenschap kan niet alles verklaren (maar ontwikkelt zich trouwens wel - in het geloof van God zie ik eigenlijk geen ontwikkeling), maar God kan ook niet alles verklaren. Wat was er voor God? Dat weet zelfs God niet.))
Maar een excuus oprakelen is algeheel totaal niet nodig. Want als de gemiddelde verhalen in de bijbel kloppen, dan is God goed en aardig. Ik zeg gemiddeld, want er staan ook vreselijke / vreselijk oneerlijke zaken in de bijbel. Dat zou je de auteurs/samenstellers kunnen aanrekenen: je kan redeneren dat de bijbel een samenraapsel is van boeken geschreven door falende mensen. Dan is de bijbel echter niet Gods woord. Dan zie ik eigenlijk geen reden om de bijbel niet gewoon te negeren - anders dan dat 't interessant is i.v.m. psychologie, geschiedkunde, en dat soort zaken. Maar niet als 't verhaal van (een/de) bovennatuurlijke God. Of je rekent 't de duivel aan, dat er fouten in de bijbel staan. Dan kan je heel eenvoudig naar de duivel wijzen, dat je niet in God geloofde. Maar nogmaals, dat hoeft niet. God zoals die in de bijbel beschreven is, zou het allemaal al lang begrijpen. Woorden zouden volstrekt overbodig zijn.

- VERVOLG IN REACTIE !!! -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In elk geval: als je gelooft omdat je vreest, omdat je God vreest, dan doe je echt iets niet goed. Een goede God hoef je niet te vrezen. Je bent goed voor je naaste omdat dat goed is - niet omdat dat van God moet. Als dat de reden dat je goed bent voor je naaste, dan doe je 't uit vrees en dan heeft 't geen waarde anders dan dat je in feite bewijst dat 't geloof in God een mechanisme is om mensen onderling beter te kunnen laten leven.
Dit trouwens even afgezien van 't feit dat er geen eenduidige definitie van 'geloven' is. Eenvoudige conclusie: het maakt voor jezelf niks uit of je nu in God gelooft. En voor God maakt 't ook niks uit. Tenzij God iets heel anders is dan zoals die in de bijbel wordt geschetst. Je zou bijv. God (geheel naar eigen inzicht) kunnen interpreteren/opvatten/definiëren als de som van al het goede, het om-elkaar-geven, en dat soort zaken. Ook voor zo'n God echter hoef je niet te vrezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi mmm,
Je zegt dat God in het gemiddelde Bijbelverhaal goed en aardig is. Goed is Hij inderdaad. Maar aardig niet. Ten minste, bij aardig denk ik aan sinterklaas o.i.d. en niet aan de Schepper & Verlosser... Een kerneigenschap van God is dat Hij rechtvaardig is. Rechtvaardigheid heeft niets met aardig te maken, al zit het woord er wel in :). Rechtvaardig betekent wel dat je woord houdt en doet wat je zegt. In de Bijbel staat dat wie in Jezus gelooft, zijn zonden belijdt en het leven door Hem laat leiden, op genade (gratie) kunnen rekenen. Maar wie niet in Hem gelooft, zal daar de straf voor ontvangen. Een tekst die dit duidelijk zegt in de Bijbel: Het loon op de zonde is de dood (Romeinen 6, vers 23). Iedereen, alle mensen, hebben die straf verdiend. De één is niet slechter of beter dan de ander, want we gaan allemaal tegen Gods wil in. Maar als we mogen leren om in Hem te geloven en ons aan Hem over te geven door in Jezus te geloven, krijg je gratie en dus niet de doodstraf. Dat betekend niet dat je geen lichamelijke dood meer sterft, maar dat je geen eeuwige dood zult sterven. Een andere naam van Jezus is Middelaar: Hij slaat de brug tussen God en mens. Er is geen andere brug mogelijk, omdat Hij gestorven is aan het kruis en 3 dagen later is opgestaan. Door Zijn lijden heeft Hij de zonden op zich genomen. Maar als ik daar niet in zou geloven, dan zou ik er niks aan hebben dat Hij dat gedaan heeft en zal ik dus zelf moeten boeten voor mijn zonden. God wil graag een vergevende God zijn, maar dat kan alleen door Jezus heen. Het maakt dus wel degelijk uit of je in Hem gelooft of niet... PS. qua taal is Romeinen een moeilijk te lezen brief. Maar wel zeer de moeite waard als je meer wilt weten over de rol van Jezus Christus en genade! (http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Rom+6&id42=0&id18=1&pos=0&l=nl&set=10)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ mmm,
je zegt dingen als "Maar een excuus oprakelen is algeheel totaal niet nodig", "Ook voor zo’n God echter hoef je niet te vrezen" en "het maakt voor jezelf niks uit of je nu in God gelooft". Je hoort hier je mening te geven, maar jij doet het klinken alsof dat de waarheid is. Sorry, maar daar ergerde ik me gewoon even aan. Trouwens, kan de wetenschap verklaren hoe ons heelal is ontstaan? Dat kan ze niet. Ooit gehoord van Roger Penrose? Volgens mij was hij de man die zei dat het heelal onmogelijk toevallig kon zijn ontstaan (als hij het niet is, neem me dat dan niet kwalijk; ik ben pas 14, onwetend etc :)). En hij heeft gelijk! Volgens mij, dan. De kans dat alles toevallig is gebeurd, was 1 op de 100 miljard tot de 123ste macht (ook dit weet ik niet precies zeker, maar het was geloof ik wel ergens in die buurt). En als het toch nog allemaal toevallig was, dan zou er zeker geen ordelijk heelal zijn ontstaan zoals we het nu hebben, maar een chaotisch heelal. Want, volgens de tweede wet van de thermodynamica neemt in een geïsoleerde ruimte de wanorde (entropie) toe. Dit betekent dat er geen sterren bijkomen, maar dat alles achteruit zou gaan - of zoiets; dit wordt allemaal wel erg ingewikkeld!! Misschien kan ik maar beter ophouden met schrijven...
Religie is geen verzekering of garantie dat je er na je dood warmpjes bij komt te zitten. Probeer gewoon een eerlijk en goed persoon te zijn. Voor jezelf en voor anderen.
Stel dat je juist elke zondag braaf te kerke te gaan 'voor het geval dat' - juist dan ben je egoistisch en hypocriet bezig. Bovendien - welk geloof is het ware. Het christendom, omdat dat toevallig het beste in onze cultuur past? Of de islam, omdat de koran het nieuwste door God geopenbaarde geschrift is, en daarmee het logische vervolg op Oude en Nieuwe Testament?

Met het bovenstaande is uiteraard niet gezegd dat het hypocriet is een geloof aan te hangen - gemiddeld genomen zijn religieuzen de 'betere' burgers, die gemiddeld actiever zijn in het verenigingsleven en meer over hebben voor goede doelen dan niet religieuzen. Da's alleen maar mooi.

Als jij je gewoon netjes hebt geleefd en oog hebt gehad voor je medemens heb je helemaal niks te vrezen, mocht je ooit verantwoording af moeten leggen aan een opperwezen. Om het bijbels te zeggen ben je dan een goede boom geweest, die goede vruchten heeft voortgebracht, en heb je de tijd genomen alles te onderzoeken en daarbij het goede te bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou blij verwonderd zijn dat er dus kennelijk wel een hogere macht is, en proberen of ik misschien in dat na-levendse bestaan meer zou kunnen begrijpen van de motieven en drijfveren van deze hogere macht, omdat ik er tijdens mijn aardse leven geen enkele lijn in heb kunnen ontdekken.

Ik heb geen excuus of verhaal nodig, als ik in de hel kom omdat ik niet geloofde dan is dat maar zo. Verder heb ik mijn aardse leven eerbaar geleefd, van mijn fouten geleerd, mijn naasten liefgehad als mijzelf enzovoorts.

Voor eeuwig met een gouden lepel van gouden bordjes rijstepap eten lijkt mij eerlijk gezegd al hels genoeg dus de hemel mag ik waarschijnlijk ook niet in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen enkel probleem .
Gewoon normaal leven goed zijn voor je medemens en goed voor je lichaam en geest.
Is bij "gelovige" nog wel eens ver te zoeken.

En je moet niet goed leven voor een ander dus niet voor god maar voor jezelf .Als je het niet voor jezelf doet maar voor een ander deugd het al niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan leven in angst of leven in liefde .
Als je voor het laatste kiest komt alles goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ODE inderdaad. Iets wat in jouw ogen goed is, is in andere ogen te onverschillig. Alleen Hij kan daarover oordelen, omdat Hij de perfectie zelve is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En daar kan jij je als mens dus geen voorstelling van maken, omdat je zelf niet perfect bent. Dus kun je ook geen uitspraken doen over de drijfveren van een perfect wezen. Waarmee de hele bijbel gediskwalificeerd is. Of word ik nu te filosofisch?
Als je zo'n vraag stelt hou je de mogelijkheid open dat God toch wel bestaat... In jouw geval zou ik aan God vragen jou te tonen of Hij werkelijk bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het meest realistische zou zijn als je het nog steeds weigert te geloven.

ik zelf zou mij hier niets van aan trekken en doen waar ik zin in heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf geen gelovige meer want ik hoef er niet zoveel van te hebben... ik vind het wel grappig om te zien van. jaa als je goed geleeft heb dan wilt god je alsnog wel. in de bijbel staat dat iedereen die NIET gelooft in God en gelooft dat hij voor onze zonde is gestorven(en hem daarvoor aanbidden) dat die nooit een plekje in de hemel zou krijgen.

in de bijbel staat ook dat je zeker met dit punt geen eigen maatstaven mag maken: zo van: ach ja, als je je best doet en niet steelt enz. dan kom je er ook wel. ik denk dat als je dood gaat en ALS God dan bestaat dat hij vraagt: [naam], wat zou JIJ hebben geroepen, toen jezus werd veroordeeld. met de massa meeroepen: Kruisig jezus! of, Laat hem vrij! en als je dan nooit gestolen heb, of niet bent vreemd gegaan. daar bestaat het leven niet uit. het gaat niet persee om een goed leven want dat bereik je toch nooit. het gaat om spijt hebben en vergiffenis vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben zelf geen gelovige meer want ik hoef er niet zoveel van te hebben… ik vind het wel grappig om te zien van. jaa als je goed geleeft heb dan wilt god je alsnog wel. in de bijbel staat dat iedereen die NIET gelooft in God en NIET gelooft dat hij voor onze zonde is gestorven(en hem daarvoor aanbidden) dat die nooit een plekje in de hemel zou krijgen.

in de bijbel staat ook dat je zeker met dit punt geen eigen maatstaven mag maken: zo van: ach ja, als je je best doet en niet steelt enz. dan kom je er ook wel. ik denk dat als je dood gaat en ALS God dan bestaat dat hij vraagt: [naam], wat zou JIJ hebben geroepen, toen jezus werd veroordeeld. met de massa meeroepen: Kruisig jezus! of, Laat hem vrij! en als je dan nooit gestolen heb, of niet bent vreemd gegaan. daar bestaat het leven niet uit. het gaat niet persee om een goed leven want dat bereik je toch nooit. het gaat om spijt hebben en vergiffenis vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar spijt hebben doen we als we inzien dat we een fout hebben gemaakt. En dan zeggen we sorry, wat vergiffenis vragen is. Dat is toch gewoon de bedoeling? Daar hoef je nog niet voor in een god te geloven. Dat je per se in 'm zou moeten geloven en dat je zoniet naar de hel zou verdwijnen, is een verzinsel van iemand die dacht, laat ik de mensen eens lekker bang maken zodat ze ook mijn geloof aanhangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar inderdaad. Het klopt niet dat je naar de hel gaat als je niet gelooft. Als je dat denkt, heb je de Bijbel verkeerd geïnterpreteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mvrtimmit: AMEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stap 1: Houd van iedereen (Lucas 10: 25-28)
Stap 2: Verkoop al je bezittingen (Lucas 18: 18-22)
Stap 3: Verbreek al je aardse relaties (Lucas 14: 26-27)
Stap 4: Eet Zijn vlees en drink Zijn bloed (Johannes 6: 53-56)
Stap 5: Word als kinderen (Matteüs 18: 2-3)
Stap 6: Word herboren (Johannes 3: 3-8)
Stap 7: Houd je aan de 613 wetten uit het OT (Matteüs 5: 17-20)
Stap 8: Geloof in Jezus (Johannes 3: 16) Dat staat in de bijbel. Of het klopt, wat waar is. weet ik niet, ik geloof zelf niet dus ik heb er geen oordeel over. ik laat die mensen in hun waarde maar ik citeer enkel en alleen wat er in de bijbel staat. als je niet in God gelooft en hem liefheb, dan zul je niet in de hemel komen. zo staat het in de bijbel en niet anders
Mijn excuses aanbieden, zelf ik maak fouten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit tijdelijke eenmalige leven (hoewel er uitzonderingen zijn) is om een keuze te maken. Een keuze in welke eeuwigheid je komt. Er is een hemel en een hel. Je komt of in het ene of in het andere. Er is geen tussenweg. De hemel en de hel zijn beiden eeuwig. Je komt alleen in de hemel als je Jezus aanneemt als je verlosser. Dit leven is je kans om te kiezen voor Jezus (of niet).
Als je God altijd hebt ontkent en je komt voor zijn troon op de dag van het oordeel...
Aan jou de keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dan komt mij toch het beeld van die man in mijn geboorteplaats voor ogen. De man was zeer godsdienstig. Lid van de Noorse broeders, godsdienstleraar op een protestantse middelbare school, elke zondag vooraan in de kerk, 12 kinderen (vanwege het gaat heen en vermenigvuldigt u). Deze man was elke dag met God en Jezus bezig. Hij geloofde keihard in Jezus. Wat deze man ook deed, was aan minderjarige mannelijke leerlingen van die school zitten. Niet een, niet twee, nee velen heeft hij "onderhanden" gehad. Dus deze man zou in de hemel komen? En ik, die niet in Jezus gelooft en z'n best doet om niemand kwaad te doen, niet? Zo'n God wens ik niet eens te kennen. Ook niet als ik daardoor werkelijk eeuwig zou moeten branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb meelij met je. Maar wat er ook gebeurt, Jezus houdt van je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Boaz, jouw reactie is nu precies 1 van de redenen waarom ik niet meer geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Widar, God wil iedereen vergeven die om vergeving vraagt. Die man heeft misschien wel in Jezus gelooft (Al vraag ik me af of je nog zulke zonden wilt doen als je met God leeft, ik denk het niet...), maar er niet naar geleefd. Wanneer deze man is gestopt met die zonden en zijn schuld heeft beleden en in Jezus gelooft, dan zal hij inderdaad naar de hemel gaan.
Overigens betekend het niet, als God je vergeeft, dat je dan ook je ' aardse' straf niet meer hoeft te hebben! En als deze man inderdaad berouw krijgt over zijn daden, zal hij zichzelf aangeven bij de politie en gewoon zijn straf uit gaan zitten.
Wil je hiervan een voorbeeld uit de bijbel? Jezus werd gekruisigd tussen 2 moordenaars in. Eén van die twee mannen zag wie Jezus werkelijk was, en toonde berouw over zijn zonden. Jezus' antwoord daarop"was: "Nu zul je met Mij in het paradijs zijn". Ondanks de vergeving van God, stierf de moordenaar wel de doodstraf... Je laatste zin is wel heel heftig! God houdt niet van de zonde, die haat Hij zelfs. Maar hij houdt wel van de mens erachter, Zijn creatie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aidyL +1+1+1!! zo denk ik er PRECIES over, alleen ik weet het nooit te verwoorden! :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aidyL: Die man hoefde zichzelf niet aan te geven, hij werd opgepakt. Hij gelooft nog steeds in Jezus, maar of hij berouw heeft, ik weet 't niet (maar dat doet er volgens de antwoorder dus niet toe en dat is nu net mijn punt). Mijn laatste zin is best heftig ja, maar ik meen het oprecht. Als zo'n god alleen maar schijnheiligen wenst, dan wil ik daar geen deel van uitmaken. Kwestie van principe.
ik zou nooit mijn excuses aanbieden...ik heb alleen 1 vraag....waarom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is privé
Je zegt niets, want als je sterft leef je niet verder..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zal je spijt krijgen natuurlijk als je er niet in geloofde en een smoesje vertellen aan god dat helpt zeker nier want hij is GOD hij heeft alles geschapen dan weet hij toch zeker wel wie de waarheid spreekt en wie niet..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks dat IK vind dat dit niet een serieuze vraag is, toch geprobeerd een serieus antwoord te geven.
Ik zou zeggen:
Dag god, prettig met u kennis te maken. Had u zich niet wat eerder kunnen manifesteren, zodat deze pijnlijke confrontatie u en mij bespaard was gebleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geprobeerd in u te geloven, maar het lukte me niet. Het enige wat ik kon doen was net doen alsof. Aangezien ik dat schijnheilig vindt heb ik ervoor gekozen dit niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommigen (Cees...) denken dat Hij je naar de hel stuurt omdat je niet hebt geloofd. Als je wat dieper nadenkt, zul je er al snel achter komen dat dit niet waar is. Je moet geen excuses maken omdat je niet in Hem geloofde, want het is ook heel moeilijk om gewoon in iets te geloven zonder bewijs. En in de Bijbel staat heel duidelijk dat hij van ieder mens houdt, net zoals een vader zijn kind, dus dan stuurt Hij je echt niet gelijk naar de hel zoals Cees zei. Het is trouwens vreemd om tegenover Hem te zeggen dat je spijt hebt dat je niet geloofde, want tijdens je leven zeurde je geweten nooit dat je verkeerd bezig was omdat je niet geloofde dus er valt niets te rechtvaardigen.

Toegevoegd na 37 minuten:
veel mensen willen bewijs. Maar wat zou in Godsnaam doorslaggevend bewijs kunnen zijn om je te laten geloven? Als je iemand zou zien die water in wijn veranderde zou je hem alsnog uitlachen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mvrtimmit, er staat nog meer in de bijbel dan alleen dat Hij van mensen houdt. Er staat namelijk ook dat wie niet in Hem geloofd niet behouden zal worden. En wie wel in Hem geloofd zal leven.
sterredag
13 jaar geleden
Bewijs? Als ik ineens een heeeeeel groot hoofd uit de wolken tevoorzijn ziet komen, en ik 100% zeker weet dat ik geen rare middelen heb ingenomen, zou dat toch wel een bewijs zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ AidyL dat zijn de woorden van jezus... God zelf spreek hele andere dingen vandaar dat ik vmrtimmit weldegelijk geloof en van mij een PLUS krijgt.
Ik zou god waarschijnlijk bedanken voor wat ik tijdens mijn leven gekregen heb.

Klinkt misschien schijnheilig, maar ik kan niets beters bedenken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou vragen, god,waarom hebt u die stakker van een vader van mij zo ver gedreven,dat hij zelfmoord pleegde! En waarom hebt u ons 9 maanden jonge dochtertje laten sterven. Ik vind,dat niet wij,maar god maar eens verantwoording moet afleggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verwondert mij altijd hoe dit soort gebeurtenissen voor sommige mensen een reden zijn om heel erg gelovig te worden, terwijl anderen zich realiseren dat er geen god kan bestaan als het leven en de dood zo keihard willekeurig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht je ooit in een mededogende god geloofd hebben, wat ik al niet deed, zou dat de ultieme reden zijn om van elk geloof af te stappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie, weet je, ik heb met het geven van dit antwoord met opzet gewacht, omdat ik niet d reacties van iedereen over me heen zou krijgen. Mijn ervaring is dat de meesten de 1e pagina aan antwoorden lezen en dan hun interesse kwijt raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me helaas veel te goed inleven in jouw antwoord, heb soortgelijke ervaringen met de volstrekte willekeur van leven en dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat vind ik nou ook als er een god is waarom laat hij dan ook alle goede mensen zo vroeg sterven en dat met dat dochtertje kunnen ze zeggen dat bijv jij niet goed hebt geleefd maar dan heeft dat dochtertje toch niks gedaan
'Dus toch.....Wat bent u geniaal zeg!!! Het best bewaarde geheim ter wereld vol blijven houden!!!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heeft hij ruzie met mij en niet zo'n beetje ook!!.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is het te laat,zorgen dat je jong sterft dan is de pijn in de hel minder,want je heb minder zonde gedaan zei mijnheer pastoor op catichisatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat al als god te leven en te ervaren wat god nu werkelijk is. peace on earthe people!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen: wauw u bestaat toch, geweldig u te ontmoeten, heb veel over u gehoord :-)
Verder geen excuus, zou niet weten waarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk maak ik me daar eigenlijk niet zo erg veel zorgen om. Uit je vraag klinkt een angst of je dan wel of niet juist hebt geleefd en ter verantwoording kan worden geroepen. Ik probeer me meer bezig te houden met hoe de mensen die ik achter laat me zullen herinneren, was ik een goed mens? Dat is waar ik invloed op kan hebben, niet op wat er hierna komt. De gene die naast me leven mogen me ter verantwoording roepen,hier en nu, niet als ik er straks niet meer ben. God of geen God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na je dood doe of zeg je daar niets van.
Op dat moment is er de absolute klaarheid, die vragen of 'handelen' overbodig maakt.
Je hebt je losgemaakt van de persoonlijkheid.
DIE vond ergens iets van, of geloofde ergens in, maar die is er niet meer,
dus JIJ zou er iets van zeggen, maar DAT niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan dat onmogelijk een serieuze vraag vinden, want de kans dat iets dergelijks gebeurt is ZO hypothetisch, dat het eigenlijk grappig is. Maar vooruit.

Ik zou vermoedelijk iets zeggen als : sorry, maar dan had je toch op zijn minst wel ergens iets van één enkele kleine, logische, duidelijke verklaring of aanwijzing kunnen achterlaten dat er een God bestaat, die zich ook nog daadwérkelijk iets aan zijn schepselen gelegen laat liggen en zich met hun lot bemoeit ? Dat hedft er namelijk geen moment op geleken, terwijl ik ECHT heb gezocht, en ook ECHT in die waan ben grootgebracht. Gelukkig heb je me genoeg hersens en moed gegeven om de verzinsels achter me te laten, en me te verbazen over de eindeloze schoonheid en volmaaktheid van alles dat WEL echt bestaat.

Sneu voor de gelovigen vind ik het niet ; het zal ook hen achteraf alleen maar meevallen dat er toch geen straf en beloning in het hiernamaals wacht. Helemaal niks zelfs. Dus er is niet eens een bewustzijn óver om teleur te stellen.

(Het boek is beter (The God delusion-Richard Dawkins), maar neem in elk geval de moeite de hele FILM uit de link even helemaal te kijken. Kost je maar een enkel uurtje van je leven, maar kan je leven blijvend veranderen. Altijd de moeite waard, dus. Tenzij je niet WILT dat iemand met argumenten tegen je geloof komt, dat is een wapen waar ik niet tegen kan strijden). En ik heb ook de hele bijbel gelezen, en me zelfs -voor die andere 'gelovigen' - door "what the bleep...." heengeworsteld, dus eerlijk is eerlijk....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
he what the bleep.... heb ik ook gekeken, die vond ik trouwens wel grappig. Een andere kijk op de bijbel kun je ook vinden als je het filmpje kijkt van Bram Vermeulen (in den beginne) als je ff googlt vindt je hem wel (kost ook maar een uurtje van je leven :) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha......ja, die is leuk. Eigenlijk wist ik al wat ik kreeg toen ik het woord Annunaki hoorde, maar okee.
Maar dit gaat wel erg richting Von Daeniken enzo.
Dan vind je ' Oorsprong van de graalkoningen en 'Erfopvolgers van de Graal' van Laurence Gardner vast ook geweldig.
sterredag
13 jaar geleden
mooi heb ik weer wat te googelen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Marleen,
Ik geef je een + voor je duidelijke en eerlijke antwoord, niet omdat ik dezelfde mening ben toegedaan.
Tot nog toe valt het mee met de minnetjes, zoals je had aangekondigd toen je dit ging posten! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt door de lengte van de draad denk ik ; lang niet iedereen haalt het tot pagina 8.
Twee dingen:

1. Ik heb nooit overtuigende redenen gezien om in goden te geloven, dus heb ik dat ook niet gedaan.

2. Ik heb een goed en moreel leven geleid, en zie niet wat er mis mee is om een goed en moreel leven te leiden zónder daar eerst een dreigement van een mysterieuze hogere macht voor nodig te hebben over wat voor engs er zal gebeuren als je je niet gedraagt.

Een verhaal, excuus of smoes lijkt mij nergens voor nodig. Wel zou ik in zo'n geval hopen dat die god niet lijkt op het beeld van 'god' dat wordt geschetst in 'heilige' boeken zoals bijvoorbeeld de bijbel. Die god lijkt me namelijk geen aangenaam gezelschap.

Zoals in een eerder antwoord ook al wordt geschetst: zou ík me in zo'n ontmoeting moeten verantwoorden? Voor zover ik weet en van mezelf verwacht, zal ik tegen de tijd dat ik doodga niet verantwoordelijk zijn voor bijvoorbeeld volkerenmoord. Zo'n god zou me ongetwijfeld eeuwig straffen, maar ik zou in de ontmoeting het morele gelijk aan mijn kant hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hoop ik toch echt dat 'ie Nederlands spreekt en niet dat het de god is van een of andere Afrikaanse stam...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb noch een excuus, noch een verhaal nodig.

Als God (Jaweh/Jehova), de schepper bestaat, dan heeft hij ook mij geschapen en hoef ik mij voor niets te verontschuldigen.

Als ik geschapen ben, dan toch als agnost.

(Waarschijnlijk zijn mijn eerste woorden: 'nou weet ik het helemaal niet meer'.)
13 jaar geleden
Dan zeg ik dat ik niet wilde geloven in al die verhalen en eerst de heer in levende lijf zou willen zien omdat ik een type ben dat graag ook een bewijs had van het bestaan van een god.
(eerst zien dan geloven).

Bovendien vond ik de manier hoe het geloof in god mij op werd gelegd erg opdringerig en agressieve trekjes hebben (doe je dit niet, dan kom je in de hel).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, god bestaan dus wel dan. Maar het is dan nog de vraag in welke mate hij een rol heeft gespeeld in het aardse leven. Als god bestaat dan betekend dat niet automatisch dat alles wat er in de bijbel staat of dat alle religieuze denkbeelden van de gelovigen kloppen.

Mmm, beetje hypothetisch allemaal. Maar als je god kan ervaren dan ben je daar op een een of andere manier dus zelf ook. En ook in een of andere ruimte (hemel).

Ik zou dan observeren welke rol god in het hemelse leven heeft. Meer niet. Weet ik veel, ik ben in een nieuwe omgeving en laat niet meteen het achterste van mijn tong zien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh ja, ik ben trouwens agnost en geen atheist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar was je al die tijd? Hoe werkt dat nu zo God zijn?
Waarom kan je niet tussenkomen in onze wereld? Wat betekent onze wereld nu voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou zeggen dat de christenen zelf soms veel erger leven maar omdat ze geloven dan toch naar de hemel zouden mogen omdat ze in god geloven maar iemand die goed leeft en niet in god gelooft vind ik van dat die eerder mag want je kan wel geloven moet je nog steeds wel goed leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heftige vraag hoor...Als je dood bent, is het te laat. Dat is zeker. Geloof je misschien toch stiekem in je hart dat hij bestaat? Weet je dat God door mensen heen werkt? en dat hij zich aan je kan tonen door iemand heen. De vraag is herken je het dan, noem je het toeval of geluk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Had ik toch gelijk! Het is helemaal niet die straffende vaderfiguur zoals de Christenen hem voorstellen maar daadwerkelijk een abstract en niet manipulerend niet 'levend' iets wat in zijn geheel buiten onze collectieve werkelijkheid opereert en los staat van de inhoudt van ons universum/onze multiversums en alleen daarbuiten gemanifesteerd is."

Of "Hahaha, bestaat er een god, hadden alle gelovige van alle religies het alsnog fout!"

Maar de kans is echter groot dat na mijn dood mijn bewustheid wordt gedeeld door nul...