Heeft de protestantse leer een belemmerende invloed op het worden van orgaandonor?

Globaal beschouwt lijken juist de meer protestants gevormde landen zoals engeland nederland denemarken en duitsland een veel lager aantal orgaandonoren te hebben dan de iets zuidelijkere en/katholieke landen zoals portugal frankrijk polen en belgie. Nu kan dat natuurlijk afhangen van de manier waarop de donatie wordt gevraagd bijvoorbeeld met of zonder bezwaar. Maar is er iets in de protestantseleer die daar ook invloed op kan hebben?

8 jaar geleden
in: Religie
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben zelf protestant ,maar op zich speelt dit niet de hoofdrol bij mij om geen donor te zijn. Bij leven wil ik donor zijn als 1 van mijn familieleden ziek zou worden , maar nooit en ten nimmer zal ik donor worden bij overlijden. Kijk en daar komt wel mijn geloof om de hoek kijken , ik ga er persoonlijk vanuit dat God mijn levenseinde bepaald heeft , daar zal ik geen minuut overheen gaan , van eeuwigheid af wist God dat ik ooit geboren zou worden en God weet ook van eeuwigheid al af ook het tijdstip van mijn overlijden , daar kan geen arts of apparaat mij langer in leven houden (dit is mijn vaste geloofsovertuiging ) Daar je als donor bij overlijden niet echt dood bent voor ze de organen eruit halen ben ik daar persoonlijk op tegen om dit te doen. Als het leven echt eruit is en het hart staat echt al stil , dan kunnen ze de meeste organen niet meer gebruiken , dus je moet nog in leven zijn als de organen eruit gehaald worden , je bent dan misschien op dat moment hersendood , maar hersendood is nog niet de absolute dood en daardoor gaat de arts ingrijpen in het stervensproces wat in feite niet goed is , en als de organen eruit gehaald zijn, dan sterf je pas echt en gaat het hart echt dan pas stilstaan . En vanwege mijn geloofsovertuiging kan alleen God mijn levenseinde bewerkstelligen en mag dat niet een arts doen door mij in mijn stervensproces open te snijden en organen er uit te halen en dan pas sterf je echt. Dus het is niet de protestantse leer die het verbied of zo , maar ik voel persoonlijk als protestant dat God mijn levenseinde moet bewerkstelligen en niet de arts . ( dit is wel mijn persoonlijke mening , er zullen wellicht ook protestanten zijn die er anders over denken )

Het beste antwoord

De Protestante Kerk in Nederland heeft geen bezwaar tegen orgaandonatie en laat zijn leden vrij daarin zelf te beslissen. In meer orthodoxe kerken is men tegen orgaandonatie, met als argument dat gezondheid en ziekte van God gegeven zijn en dat de mens dat heeft te accepteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De PKN+orthodoxere hoek is wel iets anders dan 'de protestantse leer'. Er zijn in de meer vrijzinnige kerken ook veel mensen die zich afvragen hoe het moet met de wederkomst als je (veel) organen mist.
Al met al zijn er ook in de protestants-christelijke hoek veel wisselende ideeën over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb mij in mijn antwoord met opzet beperkt tot de officiele leer van de betrokken kerken en me niet uitgelaten over hoe de individuele gelovigen daarover denken. Daar gaat de vraag ook niet over.