Kan ik de 'titel' peetoom ongedaan laten maken?

Ooit ben ik peetoom geworden tijdens een Katholieke doop van een neefje van me. Door omstandigheden wil ik dit officieel laten ontbinden. Kan dit?

Zo ja, waar en hoe?
Zo nee, waarom niet?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
12.3K
niko
8 jaar geleden
peetoom heeft geen wettelijke basis.dus daar is niets te doen.de doop is iets kerkelijks,dus een zaak van de kerk.als u het gezag van de kerk nog steeds aanvaard,zou ik eens praten met een vertegenwoordiger van die kerk.Als uzelf niet meer gelovig bent,erkent u ook het gezag van de kerk niet meer en is die titel niets meer om u druk over te maken.Of het probleem ligt ergens anders,u wilt wellicht geen peetoom meer zijn van uw petekind...
u lijkt een en ander toch te belangrijk te vinden om t zomaar te laten ofschoon t wettelijk niets voorstelt.sterkte ermee.
Erna55
8 jaar geleden
Je was als Peetoom getuige van de doop.
Dat blijft zo. Dat je niet meer verantwoordelijk wilt zijn voor een christelijke ( katholieke) opvoeding, dat kun je besluiten. Als Peetoom heb je een intentieverklaring gegeven. Daar ben je op terug gekomen.
Dit kun je aan de ouders meedelen, wanneer je dat wilt. Het lijkt me ook denkbaar dat je wilt breken met de familie. Dit kun je doen. Het Peetoom zijn heeft geen juridische consekwenties.

Het beste antwoord

Jij kan je op eender wek moment en om eender welke reden onttrekken aan jouw positie/functie als peetvader.
Van zodra jij zeker weet dat jij die positie of die functie niet meer actief wil op jouw nemen dan is het niet verplicht om dit aan de ouders en jouw petekind te melden doch het maakt de situatie voor alle betrokken partijen wel sneller duidelijker als je dat wel doet.

De ouders hebben dan de keuze om een vervangende peetoom aan te stellen.
Indien degene waarvan jij peetoom bent nog minderjarig is dan kan dat voor het kind wel een verschil maken doch wanneer het petekind reeds volwassen is dan wordt er doorgaans niet naar een vervang peetoom gezocht.

Echter...
Indien de situatie zo penibel is geworden dat zo'n gesprek voor jou als te belastend aanvoelt dan is het jouw volste recht om in stilte afstand te nemen van het peetoom engagement dat jij ooit met de beste bedoelingen bent aangegaan.

Zo'n vervangend peetoom wordt in de volksmond "Peetje Lap" genoemd omdat het een lapmiddel is ter voorkoming van mogelijk ongenoegen bij bepaalde leden van de familie of naasten.

Je kan vanop afstand nog steeds het beste wensen aan jouw petekind.
Dat is wat mij betreft evenveel waard als deze stap niet te zetten omwille van de zogenaamde lieve vrede waar uiteindelijk de lieve vrede bij elke betrokken partij steeds verder zoek raakt.

Veel Geluk ermee!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Want de doop blijft geldig, en daarbij tevens het feit dat jij toen beloofd hebt in te staan voor de opvoeding van het kind wat betreft het geloof. Dat jij er nu anders over bent gaan denken doet er niet toe. Ik neem aan dat je destijds erover nagedacht hebt, en het toen jouw bewuste keuze was om ja te zeggen. En dat blijft van kracht.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar hoeft niet altijd een bewuste keuze aan ten grondslag te liggen ; ik heb jaren geleden hemel en aarde moeten bewegen om mijn doop ongedaan te maken, maar ondanks dat het niet mijn keus was en ik er niets over te zeggen had en mij niets is gevraagd, is dat volstrekt onmogelijk. Ik kon me alleen laten uitschrijven uit het doopattest, maar dat was niet meer dan een soort ledenadministratie.
Gelukkig heb ik er in het dagelijks leven totaal geen last meer van. Ook niet zo doordachte keuzes, of ooit weloverwogen keuzes gevolgd door grote onenigheid zouden niet zo absurd definitief moeten zijn.
Amadea
8 jaar geleden
Kinderdoop is iets heel anders dan peetouderschap. Een baby kan niet kiezen om te worden gedoopt, een peetouder is oud genoeg om te weten wat hij of zij wil. Dat staat ook in de kerkorde, Canon 874: minimaal 16 jaar zijn; katholiek zijn, gevormd en de H. Communie hebben ontvangen, en een leven leiden dat overeenstemt met het geloof; niet vader of moeder zijn van de dopeling.
Erna55
8 jaar geleden
Je kunt terugkomen op een besluit.
Je kunt terugkomen op een huwelijksbelofte. Dan volgt scheiding.
Je kunt terugkomen op de wens om Peetoom te zijn. Dit heeft geen juridische consekwenties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien kan een pastoor je antwoord geven op je vraag.
Het siert je dat je je peetoom-schap zo serieus neemt.
( mijn peetoom wist niet eens mijn naam, zo bleek op een begrafenis van een familielid).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Amadea Hoewel je voor de kerk formeel peetoom bent, is het aan jou om daar invulling aan te geven. Wat dat betreft heb je de volledig vrije keuze: je helemaal niet (meer) met die persoon bemoeien; haar of hem als een engelbewaarder beschermen; en alle mogelijkheden die daar tussen in liggen. Ik ben trouwens volledig met je eens dat mensen diepeetoom of peettante worden, vaak niet (voldoende) over de (formele) consequenties hebben nagedacht. Overigens was mijn peetoom Godfrey (overleden op 95-jarige leeftijd) van een ander geloof dan waarin ik ben gedoopt (Anglicaans vs. R.K.). Daar heb ik nooit enig nadeel van ondervonden en hoewel hij al 55 was toen ik werd geboren werd hij mijn favoriete oom (waarnaar ik ook vernoemd ben). een plus voor je antwoord.
Peter en meter zijn - zeker in Nederland - geen officiële titels, en ook geen officiële familiebanden. Tenzij je dat nadrukkelijk zo hebt laten vastleggen bij de notaris, is het alleen opgenomen in de administratie van de katholieke kerk.

In de praktijk echter stelt het peetouderschap in elk geval in Nederland formeel niet zo veel voor. Je kunt gerust een ander kiezen om je kind bij te staan bij officiële, zelfs kerkelijke, gelegenheden zoals eerste communie.

Als je via een notaris een en ander hebt laten vastleggen, kun je dat natuurlijk gewoon notarieel laten ontbinden. En in hoeverre dat gebruikelijk is en ook daadwerkelijk gebeurt weet ik niet, maar je kunt altijd een verzoek indienen bij de kerk of ook daar in de administratie iets kan of moet worden aangepast ; dat hangt er van af of de peter en de meter daadwerkelijk zijn ingeschreven in die fúnctie/hoedanigheid, of alleen als getuigen van de doop. (Dat laatste kun je natuurlijk niet veranderen ; wie er bij was, was er bij).

In de praktijk echter mag je natuurlijk gerust andere mensen aanwijzen van wie jij wilt dat ze een net-iets-meer-dan-gewone oom- of tanterol op zich nemen, en die daartoe ook bereid zijn. De ultieme consequentie van peetouders is / was natuurlijk dat dát de mensen zijn die voor jouw kind gaan zorgen nadat jij / jullie zijn overleden, maar afgezien van het feit dat dat niet heel veel meer voorkomt, is het in Nederland ook zeer beslist geen automatisme. Veel peetouders realiseren zich dat niet of nauwelijks.

Toegevoegd na 6 minuten:
Andersom kun jij dus ook gewoon laten weten die rol niet meer te willen vervullen. Er zit geen enkele juridische verplichting aan vast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen,
ben het geheel met je eens (plus van mij en ik snap niet waar de minnen vandaan komen). De katholieke kerk zal het peterschap trouwens wel als iets formeels zien; wat dit betreft heeft Amadea een punt waar ze zegt dat dit niet ongedaan kan worden gemaakt (jouw eigen constatering dat wie erbij was, erbij was).
Wat betreft de vrijheid van invullen sla je de spijker op de kop!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een peter of meter , heb ik altijd heel vreemd gevonden , want hoe kun jij nu instaan voor de (geestelijke) opvoeding van zo´n klein neefje of nichtje ?? Jij kunt de ouders niet dwingen om het kind (geestelijk) op te voeden, dat is puur een ouderskwestie en vandaar uit bekeken zeg ik , in feite kan het helemaal niets voor stellen behalve dat je als een soort suikeroompje of suikertante fungeert, omdat een peter of meter in de praktijk zich totaal niet bemoeit met de opvoeding , dus waarom zou je dan je verbonden moeten voelen ?? Als er kerkelijk of notarieel niets is vastgelegd dan ben je vrij om zich vrij te maken van je peter of meterschap om het de ouders van desbetreffend nichtje of neefje dit mee te delen