wat is een voorbeeld van een niet-godsdienstige levensbeschouwing?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
8.8K

Het beste antwoord

Humanisme

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder het hedendaagse humanisme wordt een levensbeschouwing verstaan die de mens centraal stelt en uitgaat van de waarde van de mens (Latijn: humanus = 'menselijk'). Tijdens de renaissance waren er veel geleerden die pas in de 19e eeuw "humanisten" werden genoemd. Dit woord werd afgeleid van het Italiaanse umanista = "docent Latijnse letteren" of humaniora. Deze geleerden meenden dat door een vernieuwde studie van de Griekse en Romeinse klassieken de westerse beschaving tot op haar bronnen kon worden teruggevoerd. In deze oudste betekenis is het humanisme een historisch fenomeen. Als levensbeschouwing ziet het hedendaagse humanisme zichzelf als de erfgenaam van een verandering van het wereldbeeld die door de renaissance-humanisten werd ingezet, zowel op intellectueel als op religieus terrein. De invloed van zijn humanitaire en seculiere gedachtegoed op het socialisme en het liberalisme is groot, terwijl het humanisme zelf als georganiseerde levensbeschouwing geen grote aanhang heeft. Recent onderzoek wijst uit dat ruim een half miljoen Nederlanders, zich herkent in de humanistische levensbeschouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U was mij voor! +1

Andere antwoorden (6)

Vrijzinnigenleer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Levert een nieuwe vraag op: wat is vrijzinnigenleer?
Het humanisme ik haal mijn geloof uit de mensen om me heen.
Het grote voordeel vind ik dat het echt is (zolang je jezelf niet voor de gek houd of toneel speelt)
Geen indoctrinatie geen verplichtingen en verboden (alleen die van jezelf) waarin voorop staat dat je je medemens helpt en geen onnodige overlast veroorzaakt, begrip en respect hebt voor je medemens en respectvol omgaa met de natuur.
Mijn geloof is dat ieder normaal denkend mens dit in zich heeft. Jeugdigen die er nog mee bezig zijn dit te ontwikkelen moeten dit odor volwassenen voorgedaan krijgen binnen ruimte en tijd en op een respectvolle manier.Hier is geen Godsdienst voor nodig en kan alle kwalijke kanten die er aan het geloof kleven eliminieren.
Maar laat in godsnaam mensen die hier een bijbel of een boedah of iets anders voor nodig hebben, de ruimte krijgen dat in te zetten. Niet de wijze maar het resultaat (goed voor elkaar zijn)moet hierin de hoogste prioriteit bekleden naar mijn idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeddhisme, want dit is een godsdienst zonder god....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
anarchisme,
communisme
socialisme
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het moderne atheïsme is een denken dat ontstond toen in Europa na de Middeleeuwen het denken omtrent natuur, mens en maatschappij zich grotendeels los had gemaakt van het religieus denken van het christendom. In het atheïstische denken wordt er van uitgegaan dat de resultaten van de natuurwetenschappen voldoende hebben aangetoond dat er geen kracht buiten de levende en niet-levende natuur ('transcendente kracht') hoeft te bestaan om het ontstaan en bestaan ervan te verklaren.

Veel atheïsten zijn sceptisch ten aanzien van alle bovennatuurlijke wezens en verklaringen, en wijzen op het gebrek aan empirisch bewijs voor het bestaan van goden. Andere redenen waarom atheïsten het bestaan van een god of goden afwijzen kunnen filosofisch, sociaal of historisch van aard zijn. Veel atheïsten zijn aanhangers van seculiere ideologieën zoals het humanisme en naturalisme, maar dit is niet noodzakelijk. Er zijn ook religies die geen geloof in goden vereisen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Humanisme
Humanisme is een levensbeschouwing. Een levensbeschouwing gaat over het beantwoorden van vragen over hoe je een zinvol leven kunt leiden en wat je daarvoor als bron van inspiratie kunt gebruiken.
Het Humanisme is een levensbeschouwing waarin de mens centraal staat. Humanisten gaan ervan uit dat mensen zelf zin en vorm aan hun leven geven. Zij hechten bijzonder aan zelfbeschikking: de vrijheid om op een manier te leven waar je zelf achterstaat. Deze individuele vrijheid gaat samen met verantwoordelijkheid voor en betrokkenheid bij anderen en je omgeving. Menselijke waardigheid, rechtvaardigheid en vrijheid staan centraal. Ook de waardering voor zelfontplooiing, vorming en cultuur zijn typerend voor een humanistische levenshouding. Net zoals een voorkeur voor dialoog en een afkeer van dogmatiek.
Humanisten zetten zich in voor een humane samenleving, waarin iedereen gelijke kansen krijgt om zich te ontwikkelen. Zij richten zich op de schoonheid van dít leven en déze wereld, met al zijn diversiteit en mogelijkheden. Een grote hoeveelheid humanistische organisaties zet zich in om de samenleving humaan in te richten en een betekenisvol leven mogelijk te maken.