Werden vroeger al kerken met vissers-thema gebouwd, of is dat iets moderns?

Ik was bij de Salinas del Carmen, op Fuerteventura. Daar bezocht ik een klein kerkje.

Het interieur van het kerkje had een vissers-thema - zie de foto.

Was het gebruik van een vissers-thema in een kerk vroeger al gebruikelijk, of is dit bouwwerk puur gericht op toeristen?

Toegevoegd na 1 minuut:

Op de "reddingsboeien" aan de achterwand staat "Salinas del Carmen - 2009".

Toegevoegd na 1 dag:

Achtergrond van mijn vraag is eigenlijk: is dit kerkje authentiek te noemen, of is het een toeristenlokker?

Picture for question
9 jaar geleden
in: Religie
1.1K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Het thema gaat op zich terug tot het nieuwe testament zelf. In mattheus 4:9 zegt Jezus tegen Petrus (visser van beroep): Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken!" Het lijkt me dan ook waarschijnlijk dat dit motief in kerkversieringen van alle tijden een rol gespeeld heeft.
kierkegaard47
9 jaar geleden
Matth 4:19, typfout, sorry. (ik maak hier geen antwoord van omdat ik geen zin heb te googlen naar daadwerkelijke architectonische geschiedenis van kerken om te zien of ik hier voorbeelden van kan vinden).
Cryofiel
9 jaar geleden
Goed punt. En nu je het zegt, ook de uitdrukking "het over een andere boeg gooien" komt uit een bijbelverhaal. Dat wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat het van oudsher gebruikelijk was de Heilige Maria met Kind in een bootje af te beelden, en roeispanen met reddingsboeien aan de wand te hangen.
kierkegaard47
9 jaar geleden
inderdaad, maar dat is nou juist wat ik uit zou moeten zoeken , en wat ik (voor nu) aan een ander overlaat :) Wel kan ik nog zo uit mijn hoofd zeggen dat het 'ichtus'-teken (vis) in Romeinse tijden al populair was als herkenningsteken voor Christenen.
Erna55
9 jaar geleden
Ichtus Grieks: vis: door de eerste christenen als geheim symbolisch letterwoord gebruikt voor de Griekse woorden Iesous CHristos Theou HUios Sotèr (Jezus Christus, Zoon van God, Verlosser)
Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10694
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ook in het oude testament is het geloof/evangelie op basis van (vis)sers verkondigd , denk maar aan jona in de walvis
Erna55
9 jaar geleden
Het is dus door de eerste christenen gebruikt als geheim teken.
Overigens ken ik de vis niet uit katholieke kerken die ik bezocht heb in Nederland , noch in andere landen. Toen er jaren geleden " plotseling" op auto die gestilleerde vis verscheen, nam ik aan dat het van een gereformeerde kerk kwam, en dat het iets met de EO te maken had.
Ik weet mijn " bron" van toen niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onder invloed van het ondergrondse karakter van het vroege christendom, een gevolg van de christenvervolgingen door de Romeinse staat, ontstonden symbolen die door niet-christenen op het eerste gezicht niet als christelijk konden worden herkend. Binnen de eigen kring was de betekenis wel bekend en de symbolen werden dan ook gebruikt om erachter te komen of iemand (ook) christen was.Dus de beginletters van Jezus Christus, Gods Zoon en Redder vormen in het Grieks het woord ICHTHUS = VIS. Zo konden de eerste christenen dit symbool als geheim teken gebruiken. In de catacomben in Rome, waar de vervolgde christenen een schuilplaats hadden, heeft men dit teken meerdere keren ontdekt. Tegenwoordig is de vis vaak te zien op auto's en zelfs als tatoeage. Men wil daarmee aangeven dat men christen is. Het woord ἰχθύς heeft in het bijzonder geleid tot twee symbolen: Het zgn. wagenwiel werd gevormd door de Griekse (hoofd)letters van het woord over elkaar te schrijven. Uit dit symbool is later vermoedelijk het labarum ontstaan.
Het feit dat het woord letterlijk 'vis' betekent (het is daarmee een acroniem) heeft geleid tot het bekende symbool van een (gestileerde) vis.
In de catacomben (begraafplaatsen voor o.a. christenen in het Romeinse Rijk), zijn dergelijke tekens nog veel te vinden, speciaal in Rome.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Ichtus teken komt wel meer voor, ook in Nederlandse kerken , in mijn woonplaats is een kerk met een heel groot Ichtus-teken in glas en lood raam gemaakt en auto´s waar je een Ichtus-teken op ziet zitten is echt niet van de EO of een bepaalde kerkgenootschap ,maar is een algemeen teken om te laten zien dat de eigenaar een christen is . Ze geven daar gewoon op deze manier uiting aan , maar lang niet iedere christen heeft zo´n Ichtus-teken op zijn/haar auto geplakt . En Urk kent ook een kerk waar een bootje in de kerk hangt , ook ten teken dat Urk zelf een vissersplaats is ,maar het heeft natuurlijk ook gelijk een andere betekenis
Cryofiel
9 jaar geleden
Dat Ichtus-teken ken ik wel, daar heb ik over geleerd op school. Lang geleden verscheen ineens die gestileerde vis op auto's. Tegen die tijd dat ik doorhad wat die betekende, was inmiddels ook de Darwin-vis een bekende verschijning: diezelfde gestileerde vis, maar dan de andere kant op kijken, met pootjes, en met de letters 'Darwin' in zijn lijf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Punt is alleen dat in dit kerkje er geen vis te bekennen is, maar wel visserswerktuigen. Lijkt MIJ dus dat het niet zozeer op ICHTUS slaat, als wel op de analogie tussen de visserij en "zieltjes winnen" (niet oneerbiedig bedoeld). Daarnaast is Salinas del Carmen natuurlijk een visserdorp, dus ook in die context is het begrijpelijk dat ze voor zo'n stijl inrichting kiezen, omdat de inwoners de analogie snel zullen herkennen.
Cryofiel
9 jaar geleden
Is het een vissersdorp? De Salinas is juist een zoutwinningsinstallatie. Bij vloed komt zeewater in grote bekkens die met lage dijkjes van de zee zijn afgeschermd. Bij vloed stroomt het water over die dijkjes heen, zodat het in de grote bekkens komt. Bij eb raakt het water in de bekkens afgesloten van de zee. Het water in de bekkens verdampt, waardoor het zout achterblijft. Het zout kan dan eenvoudig worden opgeschept. Salinas del Carmen is dus een zoutwinnersdorp, als ik het goed heb gezien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zout van Fuerteventura was afkomstig van de zoutpannen bij het vissersdorpje Salinas del Carmen.
http://test.vakantie-fuerteventura.com/salinas-del-carmen/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom zou het een toeristenlokker zijn. Salinas del Carmen is een oud vissersdorpje. Haast voor ieder huisje ligt een vissersbootje. Het kerkje bevat veel symbolen die naar de visvangst op zee verwijzen. Riespanen, reddingsgordels, schelpen. Midden in het bootje staat een eenvoudige vorm van het genadebeeld Maria Sterre der Zee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Riespanen = roeispanen

Het beste antwoord

In een aantal Nederlandse kerken vindt men zeventiende-eeuwse modellen van zeilschepen, en ook nu worden er in Nederland soms kerkscheepjes geschonken om kerkgebouwen mee te versieren. Het voorbeeld van het schip in een Spaanse kerk is dus niet een recente vinding. In de bouwkunde hanteert men het begrip `schip´ voor het langste gedeelte van een kerk in kruisvorm. De uitdrukking "het schip der kerk", de beeldspraak waarin de kerk als een schip wordt voorgesteld, gaat terug op de evangelieteksten in het Nieuwe Testament.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de tijd (en leefgebied) van Jezus was de visserij een veelvoorkomend beroep. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel van zijn apostelen dit beroep uitoefenden.

Jezus zegt ook in Mattheüs 4:19 : "... ik zal u vissers van mensen maken", ofte wel, ze zouden in vervolg vooral bezig zijn met het "oogsten" van mensen, door discipelen van hen te maken.

Soms zie je in bij de kunstwerken ook teksten als Lukas 5:10, Markus 1:17 en Mattheüs 4:19 vermeld staan die deze beeldspraak weergeven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En heb je ook nog een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat
Het antwoord volgt al uit wat ik vermeld heb, in zoverre, dat het dus geen ongebruikelijk thema is voor kerken. Wellicht dat de eigenaar in kwestie het stiekem wel toeristisch bedoeld heeft voor extra inkomsten, maar dan zal hij dat naar zijn parochianen vermoedelijk niet snel openbaren.
M.a.w.: hijzelf is de enige die het echte antwoord weet voor dit specifieke geval.