Werden vroeger al kerken met vissers-thema gebouwd, of is dat iets moderns?

Ik was bij de Salinas del Carmen, op Fuerteventura. Daar bezocht ik een klein kerkje.

Het interieur van het kerkje had een vissers-thema - zie de foto.

Was het gebruik van een vissers-thema in een kerk vroeger al gebruikelijk, of is dit bouwwerk puur gericht op toeristen?

Toegevoegd na 1 minuut:

Op de "reddingsboeien" aan de achterwand staat "Salinas del Carmen - 2009".

Toegevoegd na 1 dag:

Achtergrond van mijn vraag is eigenlijk: is dit kerkje authentiek te noemen, of is het een toeristenlokker?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

In een aantal Nederlandse kerken vindt men zeventiende-eeuwse modellen van zeilschepen, en ook nu worden er in Nederland soms kerkscheepjes geschonken om kerkgebouwen mee te versieren. Het voorbeeld van het schip in een Spaanse kerk is dus niet een recente vinding. In de bouwkunde hanteert men het begrip `schip´ voor het langste gedeelte van een kerk in kruisvorm. De uitdrukking "het schip der kerk", de beeldspraak waarin de kerk als een schip wordt voorgesteld, gaat terug op de evangelieteksten in het Nieuwe Testament.

In de tijd (en leefgebied) van Jezus was de visserij een veelvoorkomend beroep. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel van zijn apostelen dit beroep uitoefenden. Jezus zegt ook in Mattheüs 4:19 : "... ik zal u vissers van mensen maken", ofte wel, ze zouden in vervolg vooral bezig zijn met het "oogsten" van mensen, door discipelen van hen te maken. Soms zie je in bij de kunstwerken ook teksten als Lukas 5:10, Markus 1:17 en Mattheüs 4:19 vermeld staan die deze beeldspraak weergeven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100