Hoe kijkt de Islam tegen de evolutieleer aan?

Zijn er bepaalde autoriteiten (imams koran kalief, theologen) die zich daar over uit laten. Ze kennen immers ook de bijbelse scheppingsleer van Genesis. Waar de RKK bijv. redelijk positief over is.

9 jaar geleden
in: Religie
4.7K

Het beste antwoord

Het volgende heb ik gevonden bij vraagislam.nl

_____________________________________________vraag islam?nl______
Wat zegt de Islam over de evolutietheorie?
Het hangt zeer af van wat men met ‘de evolutietheorie’ bedoelt. Als men hiermee bedoelt dat:
A De mens is geevolueerd uit een aap.
Islam wijst dit zeer zeker af. In de Koran wordt in verschillende ayaats (verzen) duidelijk aangegeven dat Allah de eerste mens, Adam, geschapen heeft uit aarde/klei.Toen uw Heer tot de engelen zeide:
“Ik ga de mens uit droge klei scheppen. Wanneer Ik hem daaruit heb gevormd en hem Mijn geest heb ingeblazen, valt dan in onderdanigheid voor hem neder.? (15/28-29) En tot Zijn tekenen behoort, dat Hij u uit aarde schiep. (30/20)
B De schepping uit het niets is ontsaan door een oerknal.
Als er een knal is geweest leert de islam ons dat er Iemand moet zijn die besloten heeft om deze knal te veroorzaken en uit deze chaos een perfect geordend systeem neer te zetten. In de Koran lezen we:
Hij is degene die de hemelen en aarde uit het niets heeft geschapen (6/101)
Hebben de ongelovigen niet ingezien dat de hemelen en aarde ineengesloten waren en dat Wij ze hebben gescheiden? (21/30)
Voorzeker, Wij bouwden de hemel met Onze macht hebben en waarlijk Wij zijn het die hem laten uitdijen. (51/47)
Ziet gij niet dat Allah de hemelen en aarde in wijsheid en met rede schiep? (14/19)Islam leert ons Allah alles uit het niets heeft geschapen en nog steeds aan het scheppen is. Het is niet zo dat hij de wereld in 6 dagen heeft geschapen en daarna zijn schepping heeft gestaakt. Allah is continu aan het scheppen en gebruikt in deze materiele wereld (natuur)wetten, zoals aarde, water, zon, lucht, sperma, eicel enz, voor Zijn schepping.. Deze (natuur)wetten zijn zo perfect op elkaar afgestemd dat men vaak de Schepper achter deze wetten niet kan en wil zien. Hierdoor geeft men deze machteloze,, levensloze, oneindig behoeftige wetten de scheppingskracht.
____________________einde citaat_____________________________________
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat hangt af van wat men met ‘de evolutietheorie’ bedoelt. Als men hiermee bedoelt dat:

a) De mens is geëvolueerd uit een aap.
Dan wijst de Islam dit zeer zeker af. In de Koran wordt in verschillende verzen duidelijk aangegeven dat Allah de eerste mens, Adam, geschapen heeft uit aarde/klei.

b) De schepping uit het niets is ontstaan door een oerknal.
Als er een knal is geweest leert de Islam dat er Iemand moet zijn die besloten heeft om deze knal te veroorzaken en uit deze chaos een perfect geordend systeem neer te zetten.
Amadea
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
Terwijl ik mijn antwoord aan het geven was, had jij al gereageerd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kortom er wijzigt weinig tot niets met bijv het katolicisme
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"a" is maar een heel klein deel van de evolutietheorie en zegt dus niks over de rest van evolutietheorie, de RKK zal dat specifieke deeltje ook vast afwijzen (de rest veel minder zoals ik wel eens begrepen heb).
"b" heeft niets met de evolutieleer van doen Kortom we zijn niks verder met dit of onderstaand antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
goed onderbouwt, dus een + :D
Er is niks in de Koran dat evolutie uitsluit met uitzondering van de mens, die zou volgens de Koran direct geschapen zijn. De meesten nemen dus evolutietheorie aan met uitzondering van aapachtige naar de mens. Ook zullen velen Allah zien als de sturende kracht achter de evolutie in sommige gevallen (vergelijkbaar met creationisme).

http://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_views_on_evolution
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat - je schrijft 'de meesten', waarmee je denk ik bedoelt: de meerderheid van de moslims wereldwijd. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Als je zou zeggen: de meerderheid van de moslimsgeleerden die in westerse landen wonen, dan zou het waar kunnen zijn.
Volgens mij is in de islam evolutie nauwelijks een issue. In het overgrote deel van de moslim wereld is men creationist en wordt de evolutietheorie (het is een theorie, geen leer) niet besproken om de simpele reden dat men zich niet of nauwelijks van het bestaan ervan bewust is.

De koran laat er zich niet echt expliciet over uit maar zoals bij alle religies heeft men de voorkeur voor creationisme als er expliciet om gevraagd wordt. Hoe fundamenteler de hoek is waar men de vraag stelt, hoe traditioneler het antwoord zal zijn.

In de links worden wat bronnen genoemd en wat gedetailleerdere uitleg over bovenstaande beschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord, stuk beter dan de vorige twee. Plusje van mij.