Waarop beroemen Jehovah's Getuigen de uitspraak dat de beleidvolle slaaf enkel onder hen te vinden is ?

Sommige vertalingen geven de woorden "beleidvolle slaaf "weer met: "betrouwbare en verstandige dienaar".

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Matte%FCs+24%3A45-47&id42=1&id18=1&id47=1&id37=1&id16=1&id35=1&l=nl&set=10

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Antwoorden (4)

Ze beroepen zich op niets anders dan hun uitleg van het verhaal uit de bijbel. Dat hele verhaal is slechts een verhaal, opgeschreven door mensen (alleen mannen!) en is dus waard wat het waard is. Maar iedereen is vrij om te vinden en te geloven wat ie wil. Als ze anderen maar met rust laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht het je interesseren ,toch zijn er heel wat vrouwen bij die beleidvolle slaaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook hier wordt weer een antwoord uit zijn verband gerukt, zoals de JG's vaak dien met verhalen uit de bijbel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dien moet doen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoelde te zeggen dat de bijbel (en alle zg heilige boeken) door mannen zijn geschreven. Dus de helft van de wereldbevolking heeft niets over de inhoud te zeggen gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Psalm 68:11) . . .Jehovah zelf geeft het woord; De vrouwen die het goede nieuws vertellen, zijn een groot leger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan het nu al niet meer volgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeetje: wat is je punt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar punt is dat het niet alleen om mannen gaat, zoals jij zegt. Inderdaad zijn de evangeliën toevallig door mannen geschreven, maar dat wil niet zeggen dat er ook geen vrouwen waren die het evangelie brachten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg dat de heilige boeken alleen door mannen zijn geschreven en jij beaamt dat. Ik heb niet gezegd dat het "alleen om mannen gaat". Je moet wel eerst goed lezen voordat je reageert.
45 Wie is die betrouwbare en verstandige dienaar die de heer heeft aangesteld over zijn huispersoneel om hun op tijd te eten te geven?

De uitleg die hieraan wordt gegeven door de getuigen, is dat het ‘eten geven’ gaat over geestelijk voedsel. Omdat JG’s geloven dat zij het enige ware geloof hebben, de "waarheid", moet het geestelijk voedsel dus komen van deze getrouwe en beleidvolle slaaf, die het geestelijk voedsel ‘bereidt’ voor de getuigen.

Volgens de definitie bestaat deze slaaf uit 144.000 personen, waarvan naar zeggen nog rond de 9000 mensen in leven zijn.

In de praktijk echter wordt het geestelijk voedsel enkel en alleen bereid door zo'n 10 mannen, die het Besturende Lichaam worden genoemd. Dit deel van 'de slaaf' (in Brooklyn) probeert de volgelingen wijs te maken dat deze groep van mannen in Brooklyn direct door God worden geinspireerd en dat zij het over het algemeen ‘unaniem’ eens zijn over het ‘licht’ (= inzicht in betekenins van de bijbel). Echter, in de praktijk wordt er democratisch gestemd als iemand een nieuwe uitleg bedenkt. Merkwaardig, want democratie wordt (misschien niet met zoveel woorden) afgekeurd door de Getuigen, aangezien zij theocratie nastreven.

Toegevoegd na 14 uur:
Naar aanleiding van de reacties: De 10 mannen zijn er 7. Sinds 1992 is dit besturende lichaam officieel versterkt met een aantal comités. Uiteraard staan deze 7 leden nog steeds aan de top.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
TOEN Jezus over het samengestelde teken van de laatste dagen sprak, stelde hij de vraag: „Wie is werkelijk de getrouwe en beleidvolle slaaf, die door zijn meester over diens huisknechten is aangesteld om hun te rechter tijd ,hun voedsel te geven?” Vervolgens zei hij dat die slaaf voor zijn getrouwheid beloond zou worden met een aanstelling over alle bezittingen van de Meester (Matth. 24:45-47).
Enkele maanden daarvoor had Jezus een soortgelijke vraag gesteld. (Lees Lukas 12:42-44.) Hij noemde de slaaf een „beheerder” en sprak over de „huisknechten” als zijn „lichaam van bedienden”. Een beheerder is een huismeester of -bestuurder die over dienstknechten is aangesteld. Maar de beheerder is zelf ook een dienstknecht. Wie is die slaaf, of die beheerder, en hoe verstrekt hij ’voedsel te rechter tijd’?

Het is voor ons allemaal van essentieel belang het kanaal te erkennen dat wordt gebruikt om geestelijk voedsel uit te delen.
Bijbel Commentatoren de christenheid brengen deze woorden van Jezus vaak van toepassing op personen die een verantwoordelijke positie onder belijdende christenen bekleden. Maar Jezus, de „meester” in deze illustratie, zei niet dat er heel veel slaven zouden zijn, verspreid over de verschillende sekten van de christenheid. Nee, hij zei duidelijk dat er maar één „beheerder”, één „slaaf”, zou zijn, die hij over al zijn bezittingen zou aanstellen. moet de beheerder dus de „kleine kudde” van gezalfde discipelen als collectief lichaam, als groep, voorstellen. In de context van Lukas’ evangelie had Jezus net over hen gesproken (Luk. 12:32). De uitdrukking „lichaam van bedienden” of „huisknechten” heeft betrekking op deze zelfde groep, maar legt de nadruk op hun rol als afzonderlijke personen.

Bedenk ook dat het verwarrend zou zijn als God verschillende religies zou gebruiken die het nu al niet met elkaar eens zijn Net als in oude tijden gebruikt hij een kanaal vroeger had je de ark des verbonds later werd Jeruzalem het centrale punt van aanbidding tegenwoordig is dat de getrouw en beleidvolle slaaf

Maar net als vroeger men Jezus niet erkende als de zoon van god zullen ook in deze tijd velen dat kanaal niet erkennen

Breed en wijd is de weg die naar de vernietiging leid smal de weg die naar het leven leid maar er zouden er weinig zijn die hem zouden vinden ( Matth 7:13)

Hoe zou god anders dat licht steeds helderder laten schijnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe weten Jehovah Getuigen dat de slaaf zich onder hen bevind, en sinds wanneer is deze slaaf aangesteld over de bezittingen van de meester ? Is deze meester Jezus ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Taxandria 1 IS DEZE MEESTER JEZUS? Ja omdat Jezus zelf zei: LAAT u . . . geen ’leiders’ noemen, want één is uw Leider, de Christus” (Mattheüs 23:10). Met die woorden maakte Jezus zijn volgelingen duidelijk dat geen mens op aarde hun leider zou zijn. Hun enige Leider zou hemels zijn:
Jezus Christus zelf. Jezus is door God in die positie aangesteld. Jehovah ’heeft hem uit de doden opgewekt en hem hoofd over alle dingen gemaakt met betrekking tot de gemeente, welke zijn lichaam is’. — Efeziërs 1:20-23.
2 Omdat Christus „hoofd over alle dingen” is met betrekking tot de christelijke gemeente, oefent hij autoriteit uit over alles wat er in de gemeente plaatsvindt. Niets wat in de gemeente gebeurt ontgaat hem. Hij slaat nauwlettend de geestelijke toestand gade van elke groep christenen, elke gemeente. Dat blijkt duidelijk uit de openbaring die aan het eind van de eerste eeuw aan de apostel Johannes werd gegeven. In zijn boodschappen aan zeven gemeenten zei Jezus vijf keer dat hij hun daden kende, hun sterke en hun zwakke punten, en hij gaf hun toepasselijke raad en aanmoediging (Openbaring 2:2, 9, 13, 19; 3:1, 8, 15). Er is alle reden om te geloven dat Christus net zo vertrouwd was met de geestelijke toestand van andere gemeenten — in Klein-Azië, Palestina, Syrië, Babylonië, Griekenland, Italië en elders (Handelingen 1:8). maar ook in onze tijd! rest van je antwoord zal ik later beantwoorden daarvoor moet ik eerst wat nazoek werk verrichten wanneer het ook al weer was en waarom ik denk dat 2500 letters te kort is maar een gedeelte van je vraag is al beantwoord in het eerdere antwoord. groeten mealycook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mealycook, dankjewel voor je bijdrage, hoever sta je met je nazoekwerk ?
Wat is de getrouwe en beleidvolle slaaf?
Jezus noemde dit in Mt 24:45. Het zou een "knecht" zijn die bij de terugkomst van Jezus bezig zou zijn met de belangen van het koninkrijk.
Jezus wederkomst was geen letterlijke, maar in het hele hfdst 24 sprak hij over de tekenen die zouden bewijzen dat hij wedergekomen was.
Volgens Openb. 12:12 zou het gepaard gaan met het oprichten van het koninkrijk in de hemel (Mt 6:9), het verwijderen van Satan uit de hemel, en wee voor de aarde.
1914 is daar een gekenmerkt jaar in met het uitbreken, van "wee" op de aarde. Dat jaar kwam Christus in als koning terug. (niet letterlijk als persoon)
Op aarde was een kleine groep onder Russell begonnen zich af te scheiden van religie op dat moment.
Paulus had voorzegd dat er afval van het ware geloof zou komen1 Tim 4:1-5.
Hij besefte dat veel leerstellingen niet strookten met de gedachte in de Bijbel, soms letterlijk er niet door werden ondersteund.
Hij begon een campagne om mensen daarvoor te waarschuwen en was daar in 1914 er hard mee bezig.
Er is veel gedaan hun tegen te houden, daar ze dingen vertelden die niet gelijk waren aan de algeheel aanvaardde leringen.
Het werk werd desondanks gezegend, zoals Jezus had beloofd. Het werk groeide en zelfs wereldwijd.
Er moest een corporatie komen die het werk leidde en aan wettelijke regels voldeed. Zo ontstond het WT, Bijbel Gen.
Er werd veel werk verzet in het "geestelijk voeden" van mensen. Dit door middel van het drukken van lectuur.
Er moest natuurlijk ook beslissingen worden genomen. Daarom werd een Bes. Lich. in het leven geroepen.
Hebben ze altijd perfecte beslissingen genomen? Neen!
Hebben ze foutloos gehandeld? Neen!
Maar hun streven was gericht de dingen volgens de Bijbel te laten geschieden.
Ook in Jeruzalem was er een Besturend Lichaam. Hebben de apostelen van Jezus foutloos gehandeld? Neen! Ze waren zelfs soms dom bezig. Was Petrus volmaakt bezig? Neen! Maar toch heeft Jezus hem de sleutels van het koninkrijk toevertrouwd.
Zo veel mensen, zoveel meningen. Niet iedereen is het eens met beslissingen. Maar het BL zien als HET middel dat Christus gebruikt kan later veel voordelen opleveren. Jezus zei dat het tarwe met het onkruid zou opgroeien om later gescheiden te worden.
Om meerdere redenen kunnen JG zich beroemen op het feit dat de Slaaf dus hun werk leidt. En dat er oude mannen het werk leidt is niet juist. Vele jongeren bevinden zich in de comités die uit meerdere personen bestaan, en niet eens tot de 144.00 behoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@piertje
Ook in Jeruzalem was er een Besturend Lichaam waar in de bijbel kan ik lezen dat er in jeruzalem een besturend lichaam was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nebukadnezar had een droom. Daniel zou deze droom verklaren. (Daniel 4:1-17)
Deze had een profetische vervulling gelet op Dan 2:44 dat God een koninkrijk zou oprichten.
In Dan 4 wordt gezegd dat God het koningschap zou worden gegeven aan wie hij wil.
Dan 4: 16 zegt dat vanaf dat moment (dat de banden om de boom zouden blijven) 7 tijden zouden duren.
Lees over tijden in Ezechiel 4:6 en Numeri 14:34.
In Openbaring 11:2 wordt er iets soortgelijks genoemd 3 1/2 tijd die 1260 dagen zou duren.
7 tijden dus 2520 dagen.
Daar voor straf (Num 14:34) dagen als jaren gerekend moesten worden zou het dus 2520 jaar duren voordat God zijn koningschap wederom zou herstellen.
Met de natie Israel was hij klaar (Mattheus 23:37-39.
Gods zou het koninkrijk in de hemel herstellen.
Wanneer gingen deze 2520 jaren in?
Op het moment dat er geen koningen meer in Israel werden aangesteld over Gods volk.
Dat was met de vernietiging van Jeruzalem door de Babyloniers in 607 voor G.T (absoluut erkend jaar)
2520 jaar later komen we uit in 1914. Let wel er bestaat geen jaar 0. (1 voor G.T tot 1 G.T. zijn 2 jaren)
Dit wordt in Dan 7:13, 14 nogmaals benadrukt.
Dit jaar komt overeen met de wereldgebeurtenissen vanaf 1914, en historici zeggen dat sinds dit jaar de vrede op aarde ver te zoeken is (Uitbreken van de eerste WO en zie ook Openbaring 12:12). Jezus sprak ook in Mattheus 24: 7, 8 ook profetische woorden over deze tijd, als antwoord op de vraag in vers 3: wat het teken van zijn tegenwoordigheid zou zijn en van het besluit van het samenstel van dingen.
Sorry, voor de verkorte uitleg in steno.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de apostelen in Jeruzalem beslissingen namen als besturend lichaam lees je in Handelingen hoofdstuk 1 en 2 over een vergadering van de apostelen. Er moest een vervanging voor Judas worden gekozen.
Het werd geen besturend lichaam genoemd, maar functioneerde als zodanig.
Zij namen de beslissingen. Zie daaromtrent een beslissing die zij namen in Handelingen 15.
Bij meningsverschillen en onenigheid werd Jeruzalem geraadpleegd.
De beslissing van Hand 15, lees je in vers 22-29.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@gideonz
Als je het toch beter weet en je beweringen wil baseren op vage niet onderbouwde beweringen, en ik de Bijbel als maatstaf hanteert, waarom stelde je de vraag?
Ook in Paulus dagen waren agnostici.
Alles in twijfel trekkende en filosofisch benaderen.
Het is zo of niet.
Een excuus om ergens niet in te geloven zal je altijd vinden.
Ik sluit daarom hier de discussie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ gideonz, 607 vgt is gebaseerd en ook onderbouwd volgens de berekeningen uit de bijbel. 587 vgt is volgens critici, en niet volgens de bijbel. Geleerden en critici leerden toch ook dat de aarde plat was ? Wie had gelijk ? Juist? Gods Woord de bijbel. Wel in dit geval geloven wij Jehovah's getuigen ook dat Gods Woord boven allen staat. De tijd zal uitwijzen of het nu -607 of - 587 is. Jehovah's getuigen zullen niet alleen lectuur van de BL ter hand nemen, maar zullen hun kennis ook verruimen met andere lectuur.
Maar jij zult waarschijnlijk zeggen dat dit verboden is. Sommige anderen die zich christenen noemen, zullen eerder de mening vragen en ook volgen, van hun voorganger, oudste , priester of hoe je het mag benoemen.
Dus wat is het verschil met jou redenatie ? Alle religies der christenheid zijn goed, behalve ?
Ja juist: Jehovah's Getuigen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk versta ik onder religie het aanvaarden van of geloven in een "opperwezen, hoe denk jij er dan over ? ;-)