Als je niet in God gelooft, wil je dan de feestdagen afschaffen?

Het valt me op dat hier veel mensen niet in God geloven. Profiteer je dan van de extra vrije dagen met Kerst, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren, en is dat niet in strijd met je overtuiging? Of zou je ze willen afschaffen en gewoon gaan werken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
2.8K

Het beste antwoord

Ik vind het vrij debiel als je christelijke feestdagen nodig hebt om je familierelaties op pijl te houden.
Nog debieler zou het zijn als je vrije dagen gaat doen om de seizoenen te vieren. Dat is precies zoals het spreekwoord zegt: 'koop een lolly en vier het'.

Van mijn part mogen we al die feesten afschaffen als nationale feestdag, zodat de essentie van de feestdagen ook gewoon blijft zoals deze is, en niet kerst wordt geassocieerd met een vrede-op-aarde-vreetfeest, en pasen niet met eieren, want dat slaat gewoon nergens op.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Je kan best feest vieren, vrij hebben zonder dat je de overtuiging habt dat er een wederopstanding is geweest. Elk excuus voor een lang weekend is goed toch?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ieder mens heeft rechten, en daar horen ook vrije dagen bij. Ik ben niet echt gelovig, maar als ze de godsdienstige dagen willen afschaffen wil ik er een andere dag voor terug, met een andere betekenis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat de Nederlandse geschiedenis sterk beïnvloed/bepaald is door het katholieke geloof, zijn die feestdagen ook onderdeel van de Nederlandse cultuur geworden en dus hebben ze voor de niet gelovige Nederlanders ook een bepaalde waarde gekregen. Wat mij betreft hoeven ze zeker niet afgeschaft te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle vrije dagen behouden of vermeerderen, maar dan gewoon een ander naam geven.

bij voorbeeld; Älle jaargetijden uitbundig vieren"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De christelijke feestdagen zitten zo ingebakken in onze samenleving dat je deze er moeilijk uit zou kunnen krijgen.

Het is ook niet verkeerd dat vakanties zich concentreren rond bepaalde dagen. In ieder geval hebben de meeste bedrijven op hetzelfde tijdstip vakantie. Hiermee weet je in ieder geval zeker dat je tussen kerst en oud en nieuw en rond pasen niet echt veel mensen zult bereiken en kan je hier rekening mee houden. Als je al deze verplichte vrije dagen afschaft, dan zullen mensen ze willekeurig op nemen (ze hebben er immers recht op) en zal het inefficienter worden. dit is dus al een groot praktisch voordeel.

Verder is denk ik het karakter van de feestdagen de laatste jaren verschoven van de puur christelijke betekenis naar een meer familiaire en/of saamhorige betekenis. Dit effect van deze dagen op familiebetrekkingen moet zeker niet onderschat worden!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je niet in God gelooft is dat al reden genoeg om van elke dag een feestdag te maken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
of je in God gelooft of niet is totaal niet van relevantie of God daarmee bestaat of niet hoor!!!
Feestdagen zijn historisch zo gegroeid. Die wil niemand echt kwijt gelovig of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als gelovigen op mijn vrije dag een feestje willen bouwen, mogen ze dat van mij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet toch een motivatie hebben om erin te geloven, dus ik zie de feestdagen als een steunpunt voor je geloof. (relaxed toch)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van mij mogen ze Pasen, Pinksteren en Kerst verbieden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
goeievraag, (mijn mening) als men God de eer moet geven (schepping) staat de wagen stil, maar zodra men er beter van wordt, is de regeling (vrije dagen) akkoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Om de aardappeloogst uit de grond te halen (handmatig) werd vroeger het hele gezin ingeschakeld. Tijdens de oogst bleven vele kinderen dan ook weg van de schoolbanken. Dit bewoog de Belgische overheid ertoe om de herfstvakantie in te voeren."

Het valt me op dat hier veel kinderen niet helpen bij de aardappeloogst. Profiteer je dan van de extra vrije dagen met de herfstvakantie, en is dat niet in strijd met je overtuiging? Of zou je ze willen afschaffen en gewoon naar school gaan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met Pasen is het laatste dat ik doe denken aan God. Het enige dat ik me misschien afvraag is waarom de religieuze achtergrond in verband gebracht is met een gigantische haas die geverfde eieren verstopt. Nu weet ik de symboliek erachter wel, maar ik denk niet dat er iemand is dit religie hier serieuzer door zal nemen.

Over de vraag; natuurlijk geniet ik van de vrije dagen, maar ik heb liever dat deze puur vrije dagen zijn dan dat ze gekoppeld worden aan religieuze gewoontes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kerst heeft als oorsprong het Midwinter feest dat de Germanen al lang vierden bij het ontstaan.

Pasen heeft als oorsprong het lentefeest. de joden vierden dat al, en dat had verder niks met geloof te maken. Meer met 'Hey de zon schijnt meer nu'.

De andere 2 weet ik de oorsprong 1,2,3 niet van. Maar ik kan allen missen als kiespijn.

Ik vind het tevens vervelend dat alle feestdagen betrekking hebben op het Christendom. Zeker omdat het merendeel dat daadwerkelijk ingeschreven staat bij de kerk, niet eens gelooft maar te lui is op zich uit te laten schrijven.

Waarom vieren we niet gewoon de neutrale feesten? For example. Het begin van de jaargetijden? De langste en kortste dag van het jaar? De dag dat slavernij verboden werd? Etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarom zou een extra vrije dag in strijd zijn met mijn overtuiging? Ik mag dan niet gelovig zijn, ik ben wél overtuigd van de zalvende werking van vrije dagen.

Ik zou er geen moeite mee hebben als de kerkelijke vrije dagen komen te vervallen, mits ik dezelfde hoeveelheid zelf te plannen vrije dagen hiervoor terug krijg. Ook stel ik voor om dan in ieder geval 5 mei wél als feestdag te gaan nemen, aangezien dit in 's lands geschiedenis volgens mij toch een redelijk betekenisvolle datum is.

Overigens, die extra vrije dagen in het voorjaar of de zomer zijn echt heerlijk als het weer meezit, dus rond die tijd zou ik waarschijnlijk sowieso een paar dagen oppikken. Datzelfde geld voor de kerstdagen, omdat ik december over het algemeen als mentaal mijn zwaarste maand ervaar (die dagen zijn zo verrekte kort, terwijl ik heel erg gehecht ben aan de zon).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Schaf maar af die religieuze feestdagen. Geen probleem om dan te gaan werken. Bijkomend voordeel: de verplichte "gezellige etentjes" met familie of vrienden behoren meteen ook tot het verleden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het objectief bekijkt heb je alleen recht op een feestdag als je deze religie belijdt.

Waarom hebben Hindoes vrij op 2e Paasdag en Christenen niet vrij op Diwali? Waarom hebben Islamieten vrij op het Suikerfeest en Christenen niet? Waarom hebben ateïsten vrij op Christelijke feestdagen?

Bekijk je het historisch dan heeft Nederland een Christelijke cultuur en behoren deze feestdagen bij deze cultuur.

Bekijk je het als vakantiedagen, dan kun je 2e Paasdag en 2e Kerstdag afschaffen en ze anders noemen.

Mijn mening: geef iedere religie zijn eigen vrije feestdagen of geef alle religies vrij op alle religieuze feestdagen.