Waarom hebben Joden een extra anti-discriminatie bescherming nodig in de vorm van het verbod op antisemitisme?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Er is geen extra bescherming. Antisemitisme staat niet in de wet/het Wetboek van Strafrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.monitorracisme.nl/content.asp?PID=105&LID=1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je verwijst naar een aantal uitspraken waarin het algemene antidiscriminatiebeginsel, dat wel in de wet, onder meer in het Wetboek van Strafrecht, staat, wordt toegepast in gevallen van antisemitisme. Deze bepalingen worden ook toegepast bij discriminatie van vrouwen, turken, homo's etc.

Andere antwoorden (4)

Wat er is gebeurd tijdens WOII met joden is zo verschrikkelijk en traumatisch, dat niemand meer wil dat dit ooit nog kan gebeuren.. Natuurlijk zijn er meer volken die ooit in de geschiedenis slachtoffer zijn geweest van vervolging, maar de meest recente Jodenvervolging gebeurde niet zo lang geleden, en ligt dus extra gevoelig... De afgelopen 2 generaties hebben directe gevolgen ondervonden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo extra?
Niet alleen antisemitisme is verboden, maar alle vormen van racisme zijn verboden.
Je mag gewoon niet discrimineren op etniciteit of religie.
Je mag trouwens helemaal niet discrimineren.

Je mag vinden wat je wilt en denken wat je wilt, maar je mag iemand niet beledigen. Daar komt het denk ik op neer.

Lees ook hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/antisemitisme-strafbaar-uitleg.40691
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waar ligt de grens van beledigen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt dat je niet mag discrimineren, dat staat in de wet. maar waarom moeten joden daar een extra bescherming overheen hebben in de vorm van het verbod op anti-semitisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Discrimineren is gewoon een ander woord voor onderscheid maken. In bepaalde gevallen moet je zelfs onderscheid maken, bv bij een crimineel. Ook zijn er bepaalde ideologieën en religies die je best mag onderscheiden als fout en geweldadig, ook al zou dat de betreffende gelovigen in het hart treffen. Wel moet je met steekhoudende argumenten komen, want anders is het een vorm van smaad.
Omdat Joden al sinds mensenheugenis afgeschilderd worden als "slecht".
Onterechte sentimenten van afkeer en afweer jegens een Joodse groep, als vreemde minderheid, treden sinds de Oudheid in telkens andere vormen weer op. Vanaf het jaar 1096 is het een herhaaldelijk terugkerend verschijnsel in de geschiedenis. Eeuwenlang droegen de reacties op Joden een overwegend religieus karakter. Later viel de meeste nadruk op de economische trekken Joden worden afgeschilderd als perverse mensen die zich te goed zouden voelen voor handenarbeid en het economisch beter zouden hebben.
Veel informatie hierover vind je op Wikipedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hebben ze net zo nodig als andere etnische groepen. Echter niemand zal het in zijn hoofd halen om blanke heterosexuele mannen uit de upperclass mannen te willen discrimineren.