Waarom waren er volgens de bijbel vroeger meerdere goden op aarde terwijl er maar één God is?

Genisis 6:1-4 Vermenging van goden en mensen
[1] Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters.
[2] De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.
[3] Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.
[4] In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erg goeie vraag... + er bestaat geen consensus alleen theologica betreft de text die je noemt. zie antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er in de bijbel staat dat er meerdere goden zijn, waarom zou je dit dan in twijfel trekken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
om dezelfde reden waarom de 144000 in "twijfel"worden getrokken. er staan meer texten in de bijbel die het letterlijk nemen ervan bestrijden dan kracht bij zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wel een gefilosofeer hoor met een boel aannames. Daar wordt een mens eg nie gelovig van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de Koran. De Koran is duidelijk en origineel. Eén God, geen drie eenheid of andere poespas om over te piekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geluukig is de evolutieleer waterdicht... ben alleen die missing link weer kwijt.

Het beste antwoord

De drie huidige visies op Genesis 6

Een tijdje geleden had ik het hier over Genesis 6, 1-4. Een van de moeilijkste stukjes van de Bijbel.
En ik dacht: Ik doe ’s gek, en ga er volgende week zondagmorgen gewoon over preken. Nu gaan we natuurlijk niet die hele, overigens zeer boeiende, discussie van toen herhalen.
Maar ik kan de visies op de ‘zonen van (de) god(en)’ wel even clusteren. Er staat het volgende:

Genesis 6, 1-2 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters. De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de vrouwen die ze maar wilden.

Dit zijn de drie visies:

1. Een materieel onderscheid. Dat betekent dat de zonen van de goden uit de hemel komen, naar de mensen op aarde. Het verschil zit ‘m in de (bewoners van de) hemel en de aarde. De ‘zonen van (de) God(en)’ zijn dus de hemelbewoners: engelen.
Vooral Job wordt hier als bewijstekst aangehaald, omdat in dat boek driemaal de uitdrukking ‘zonen van God’ voorkomt en er ook driemaal engelen mee worden bedoeld.

2. Een spiritueel onderscheid. Dat houdt in dat met ‘de zonen van de goden’ mensen worden bedoeld die nog in God geloofden (vaak gelinkt aan de geslachtslijst van Genesis 5). De dochters van de mensen daarentegen zijn verworden heidenen die niets meer met God te maken wilden hebben.

3. Een sociaal onderscheid. Deze visie hang ik aan. Dat houdt in dat de mensheid onderverdeeld is in heersers (is een aannemelijke vertaling van ‘elohim’ = god(en), heersers, rechters) en in het normale volk. De heersers profiteren van hun macht door elke vrouw te nemen die zij maar willen.

lees verder:

http://www.davidium.nl/2008/06/26/de_drie_huidige_visies_op_genesis_6/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft allemaal precies zoals je interpreteert.

Andere antwoorden (6)

Over goden wordt gesproken want:
1 - Goden is majesteitsmeervoud (wij de koningin der Nederlanden)
2 - De drie ene Christelijke God
3 - El elohim = God der goden, obligaat meervoud, net zoals hemelen altijd meervoud is.

Met zonen van de goden wordt waarschijnlijk engelen bedoeld (de satan is een gevallen engel); dit stuk is de opmaat voor de zondvloed en laat zien hoe erg het verderf is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een vertaling van elohim of el elohim, dat goden of god der goden (=hoogste god betekent).

Bijbels gezien is alles en iedereen god, waar je een hogere macht aan toekent, zelfs al is het steen. Dergelijke goden hebben echter geen macht en kunnen niets doen, dus zijn het valse goden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de Godenzonen van een andere planeet kwamen.
Zij kwamen uit de lucht (hemel).
Waarschijnlijk is de mens toen genetisch aangepast, zodat hij een sprong maakte met zijn ontwikkeling.
Maar dit zijn alleen maar veronderstellingen, echt bewijs ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hebreeuwse woord voor zonen is: בן
Dit kan letterlijk vertaald worden met: zoon, Torah: bezorger, vreemde, veulen, kalf, kind, kleinkind, zonen, kleinkinderen

Hieruit kunnen we wel bepalen dat de vertaling naar het nederlands niet zo spaak loopt.
Dan is de volgende vraag. Wordt deze benaming in de Bijbel vaker genoemd (schrift met schrift vergelijken) en zo ja wat wordt er daar bedoeld (context bestuderen).

Ik zal er een paar aanhalen:
(1)
Deuteronomium 14:1 "Gijlieden zijt kinderen van de HEEREN, uw God; gij zult uzelven niet snijden, noch kaalheid maken tussen uw ogen, over een dode."

->Wie worden er bedoeld? Het volk Israël. Kijk maar in vers 2.

(2)
Jesaja 43: 6 "Ik zal zeggen tegen het noorden: Geef!, en tegen het zuiden: Houd niet tegen! Breng Mijn zonen van ver weg, en Mijn dochters van het einde der aarde."

-> Vooral vers 1 geeft duidelijk aan dat het om mensen gaat, niet om goden maar het hele hoofdstuk eigenlijk.

(3)
Johannes 1:12 "Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven"

-> De tekst legt zichzelf uit

(4)
Romeinen 8:14-16 "Immers, zovelen als er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen van God. Want u hebt niet de Geest van slavernij ontvangen, die opnieuw tot angst leidt, maar u hebt de Geest van aanneming tot kinderen ontvangen, door Wie wij roepen: Abba, Vader! De Geest Zelf getuigt met onze geest dat wij kinderen van God zijn"

-> De tekst legt zichzelf uit

Als de Bijbel op zoveel plaatsen spreekt over geboren mensen als 'Zijn zonen'. Waarom dan niet in Gen 6? Waarom zou het daar ineens aan andere god betekenen?

Conclusie, er was maar één God en er is nog steeds maar één God. En er zijn nooit meer goden geweest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is de bijbel niet meer dan een verzameling mythen en legend uit het Bronzen Tijdperk (de tijd van "onze" Hunebedbouwers). Er staan wel meer rare dingen in de bijbel: Sprekende ezels, vuurspugende slangen, eenhoorns, er was licht vóór de zon er was etc....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo waarom? Het is niet alleen volgens de Bijbel zo, het is ook volgens vele andere niet-christelijke historische documenten zo geweest. Eén God? Niets nieuws. Toen er meerdere goden waren, was er ook één God.