Waarom praat/bid Jezus steeds tegen zichzelf?

God is 3 gedaanten(vader, zoon, heilige geest. maar als Jezus op aarde is, bid hij steeds tot god. Waarom zou hij dat doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.7K

Het beste antwoord

God is de schepper van de Aarde en de Mens en daarom de Vader.
De Heilige Geest is de 'adem' van God waarvan de Mens het leven krijgt.
Jezus is de Mens geworden Zoon van God, geboren uit Maria.

Omdat Jezus een volkomen mens was en omdat Hij een rotsvast vertrouwen had in Zijn Schepper, God de Vader, sprak Hij tot Hem in gebed en noemde hem steevast 'Vader'.
Daarom gaf Jezus ook het Gebed mee, het Onze Vader, aan ieder die gelooft in de zuiverheid en de kracht van God de Vader.
Daarmee wilde Jezus aangeven dat hijzelf God niet is en was, maar dat God de Vader is van alle dingen en door alle mensen aangenomen zou moeten worden.
Hij was als het ware de 'interface', de verbinding, tussen de mensen op aarde en de Schepper uit de Hemel, zijn Vader, die niemand ooit gezien had en heeft.

Daarom bad Jezus dus niet tot zichzelf. Het zijn de mensen zelf die Jezus tot God hebben verheven en die de essentie van het geloof dus niet goed hebben begrepen.
Jezus zelf was net zo kwetsbaar als alle mensen om hem heen en heeft dat op een gruwelijke wijze ondervonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ik snap het nu! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, ik begrijp het. :)
ArTrA
een jaar geleden
Alleen dit kan de juiste verklaring zijn.

Andere antwoorden (5)

Jezus is geheel God (namelijk Zoon van God) en geheel mens. Als mens bidt Hij tot God, zijn Vader.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus bid hij nogsteeds tot zichzelf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je dit ook in lekentaal opschrijven? Het maakt het voor mij er niet duidelijker op.
Computoon
10 jaar geleden
Een geloofsmysterie laat zich moeilijk uitleggen en kan feitelijk alleen in geloof worden aanvaard. Maar ik doe als niet-theoloog een poging: God is er van eeuwigheid. Van eeuwigheid is Hij Drie-enig: God de Vader, God de Zoon en God de heilige Geest. De drie goddelijke Personen zijn wel van elkaar te onderscheiden maar niet wezenlijk van elkaar te scheiden, daarom spreken we ook van de heilige Drie-eenheid. Nu ongeveer 2000 jaar geleden is God mens geworden, in het vlees gekomen. Dat is wat we vieren met Kerstmis. Om mens te kunnen worden, heeft Hij het 'ja-woord' gevraagd van een vrouw, Maria. Met de woorden van de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel: "Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria
en is mens geworden." Als mens heeft Hij ook alle ellende meegemaakt die een mens mee kan maken. Dit heeft Hij niet opgezocht maar toen het lijden kwam, heeft Hij het wel aanvaard, uit gehoorzaamheid aan God, zijn Vader. Zo bidt Hij bijv. (Matteus 26, 39): "Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan. Maar niet zoals Ik wil, maar zoals U wilt." En, terwijl Hij hangt aan het kruis (Marcus 15, 34): "Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij mij verlaten." Katholiek wordt wel gesproken van de goddelijke natuur en de menselijke natuur van Jezus. De menselijke natuur van Christus kon pijn voelen en zelfs sterven en dat heeft Hij gedaan op Goede Vrijdag. Op de derde dag is Hij echter verrezen, wat betekent dat Jezus door zijn eigen goddelijke kracht terugkeerde van de doden. Laten we verder gaan: de hemelvaart van Jezus. Die herinnert de gelovigen eraan dat de menselijke en goddelijke natuur van Christus, die bij de menswording waren verenigd, nooit meer van elkaar gescheiden kunnen worden. Zijn menselijk lichaam zal voor altijd blijven bestaan. Jezus ging met ziel én lichaam naar de hemel en de gelovigen hopen ooit Hem daarnaartoe te volgen. Die navolging van Christus bestaat dan uit het geven van jezelf tot heil van de ander en daarmee gelijktijdig tot eer van God. Jezus bidt dus niet tot zichzelf: de God de Zoon bidt als mens tot God de Vader, zoals gelovigen doen als ze het Onze Vader bidden.
Voordat hij gekruisigd werd, was hij mens. Daarom bad hij tot God als een andere persoon.

Pas na zijn verrijzenis uit de dood en de Hemelvaart van hem, werd hij als god gezien. Omdat er maar één God is, ziet bijvoorbeeld de Rooms Katholieke Kerk God als een drie-eenheid. God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat dit een moeilijk concept is om te begrijpen. Ten eerste wil ik zeggen dat Jezus de Zoon van God is en tevens God Jezus is. Johannes gaf dat aan in zijn evangelie en Jezus gaf het zelf aan (Joh 10:30).

Wat mijn gedachte hier echter over is is dat God van een perfecte staat in een imperfecte staat is gegaan. Hij werd mens en de mens is imperfect. Ik denk dat Jezus bidt vanuit een imperfecte staat naar zijn perfecte staat om er zeker van te zijn dat dit de weg is die hij moet belopen, aangezien mensen niet perfect zijn en blootgesteld aan zonde. Als Jezus volledig een mens was, had hij dezelfde verlangens en verleidingen als ieder ander persoon. Ik denk dus dat hij bad om zeker te zijn van zijn zaak dat het echt op deze manier moet, omdat hij niet in zijn perfecte staat is als waarin de Vader verkeerd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jezus bad niet tot zichzelf,maar tot zijn hemelse vader Jehovah.

Jezus was de eerste die door zijn hemelse vader werd geschapen.

(Openbaring 3:14) . . .het begin van de schepping door God
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jezus zei: Indien GIJ mij liefhadt, zoudt GIJ U verheugen dat ik heenga naar de Vader, want de Vader is groter dan ik.
(Johannes 14:18)
Als de vader groter is, kunnen ze niet dezelfde zijn.