Bestaat er een gedeelde Christelijke visie op Mohammed?

De Islam erkent veel Christelijke geloofsfeiten. Zo zijn de meeste Bijbelse personen ook bekend binnen de Islam. Dat geldt zelfs voor Jezus (die binnen de Islam wel met Issah wordt aangeduid), en als ik het goed heb is de Islamitische Ibrahim dezelfde als de Christelijke Abraham. Alleen (en corrigeer me als ik het verkeerd zeg) is Jezus in de Islam weliswaar een profeet, maar dan wel een nogal onbeduidende.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken: waar ik heen wil is dat Mohammed (de Profeet) zich in principe baseerde op een basis die behoorlijk overeenkomt met de Christelijke basis.

Bestaat er een gedeelde Christelijke visie op Mohammed? (Met "gedeeld" bedoel ik een visie waar de overgrote meerderheid van de Christelijke stromingen mee instemt.) Zo ja: wat is die visie? Is Mohammed bijvoorbeeld een verzinsel, of een valse profeet, of een verkeerd geciteerde laat-Christelijke profeet, of een misleider, of nog iets anders?

10 jaar geleden
in: Religie
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het christendom bestond al een dikke 600 jaar, toen Mohamed met zijn Islam op de proppen kwam, een Islam die voor een deel gebaseerd is op bijbelse figuren.
De Islam werd te vuur en te zwaard bestreden door de christenen (kruistochten).
In de bijbel zul je dus sowieso niets over de Islam vinden, domweg door het feit, dat er in die tijd nog geen sprake van een Islam was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat niks in de bijbel over mohamed, maar er staan wl dingen over de eerdere profeten, omdat die voor de bijbel bestonden en daar spreekt de bijbel ook over... De laatste boek (koran) staan over alle profeten en ook over Mohamed de laatse profeet
Computoon
10 jaar geleden
Dan ga je uit van het islamitische geloof en niet van het christelijke.

Antwoorden (3)

Lees dit stuk en de reacties erop eens: http://www.kerknieuws.nl/debat.asp?oId=97

Jouw vraag of er een gedeelde visie bestaat wordt niet bevestigd. Mohammeds boodschap is tegenstrijdig met de Bijbel zodat christenen Mohammed niet kunnen en zullen/willen accepteren als profeet, zonder overigens te beweren dat er sprake is van een valse profeet..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volledig mee eens
In de gereformeerde omgeving waarin ik werd opgevoed Cryo, worden alle profeten die niet met het Christelijk geloof te maken hebben, die niet in de (Staten-)bijbel genoemd worden, als valse profeten gezien. Dat werd algemeen zo gezien. Ik weet niet of dat in de hedendaagse kerk nog steeds zo beleefd wordt maar de grondtoon zal hetzelfde zijn omdat de Christen belijdt dat je alleen via Jezus (de zoon) bij God (de vader) kan komen. Dus alle andere wegen zijn gesloten.
10 jaar geleden
De islamitische profeet Mohamned heeft -katholiek gesproken - geen betekenis. De openbaring is afgesloten met de dood van de laatste apostel. Het oude verbond was tussen God en het joodse volk gesloten. Het nieuwe en altijddurende verbond tussen Gods Zoon, Jezus Christus, en zijn Kerk. We staan in een joods-christelijke traditie. De Islam is van veel later datum.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mee eens, het nieuwe verbond is een geestelijk verbond, zijn kerk is een geestelijke kerk geheel ontstaan uit het oude joodse verbond.