Wat is een marialegende precies?

Ik heb al wat informatie gevonden voor mijn nl presentatie. Nu moet ik marialegende uitleggen, maar kan ik lang niet genoeg informatie vinden over marialegendes.
dingen die ik al gevonden heb:
- maria speelt een grote rol
- mensen tot mariaverering zetten
- beatrijs is een marialegende

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrip uit de genreleer voor een legende waarin Maria een hoofdrol vervult. Soms betreft het legenden over het aardse leven van Maria, zoals dat is overgeleverd in de apocriefe evangeliën en in middeleeuwse bronnen. Gewoonlijk betreft het verhalen waarin Maria op wonderbaarlijke wijze ingrijpt in het leven en door mirakelen haar getrouwen beloont of uit gevaren redt (mirakelspel). De Marialegenden ontstaan in de 12de eeuw en zijn bijzonder populair bij dominicanen en franciscanen. Onder hun invloed verandert het 12de-eeuwse beeld van Maria van de verheven Moeder Gods, afgebeeld als de koningin van de hemel, in de 13de eeuw in een glimlachende troostende moeder die optreedt als middelaarster tussen God en de (zondige) mens.
http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_01353.php

Antwoorden (2)

Wat wil je nog meer weten? Volgens mij heb je het meeste al. Een Marialegende is een verhaal waarin Maria een belangrijke rol vervult, Vaak om een onschuldige(meestal vrouw of kind) te behoeden voor gevaar. En dat gevaar kon van alles zijn: Van het ontlopen van een huwelijk met een wrede man, tot het ontlopen van de dood, doordat men op wonderlijke wijze, een andere weg werd gestuurd zodat men niet het water, of het mes van de moordenaar inliep.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Begrip uit de genreleer voor een legende waarin Maria een hoofdrol vervult. Soms betreft het legenden over het aardse leven van Maria, zoals dat is overgeleverd in de apocriefe evangeliën en in middeleeuwse bronnen. Gewoonlijk betreft het verhalen waarin Maria op wonderbaarlijke wijze ingrijpt in het leven en door mirakelen haar getrouwen beloont of uit gevaren redt (mirakelspel). De Marialegenden ontstaan in de 12de eeuw en zijn bijzonder populair bij dominicanen en franciscanen. Onder hun invloed verandert het 12de-eeuwse beeld van Maria van de verheven Moeder Gods, afgebeeld als de koningin van de hemel, in de 13de eeuw in een glimlachende troostende moeder die optreedt als middelaarster tussen God en de (zondige) mens.
http://www.dbnl.org/tekst/dela012alge01_01/dela012alge01_01_01353.php
Marialegende zijn onbevestigde verschijningen van de Heilige Maagd. De RKK heeft voorwaarden opgesteld waar deze aan moeten voldoen. Daarmee willen ze de onbevestigde verschijningen niet als onwaar wegzetten en spreken dus ook van legende. Zie link voor meer informaite

Toegevoegd na 2 minuten:
Afbeelding wordt niet goed weergegeven. Heb hem als bijlage er bij gedaan. Mogelijk heb je er wat aan.