Waarom zwierf Mozes uit de Bijbel 40 jaar door de woestijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
27.5K
Cryofiel
10 jaar geleden
In die tijd hadden ze nog geen navigatiesystemen. Overigens is het niet zo verwonderlijk dat hij 40 jaar door de woestijn zwierf. Veel wonderbaarlijker is het dat hij al zijn volgelingen (dat waren er duizenden en duizenden) al die tijd voedsel en water kon geven. Probeer dat maar eens, midden in de woestijn... En dan zeggen ze dat Jezus een wonder verrichtte met zijn twee broden en vijf vissen (of was het andersom?). Terwijl Mozes een veel groter kunststukje verrichtte, want hij had zelfs geen broden en geen vissen. En hij deed het veertig jaar lang, elke dag weer, in plaats van alleen maar een keertje op een mooie zomeravond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In die tijd hadden ze nog geen navigatiesystemen. gewoon LEUK
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's een leuke theorie. Helaas niet falsificeerbaar, en daarmee automatisch nietszeggend. Blijft het vraagstuk van het voedsel en de drank. Als dat zomaar uit de hemel kwam vallen, en het volk wilde nog steeds niet geloven, dan waren ze wel bijzonder hardnekkig.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus volgens jou kwam het voedsel en het water zomaar uit de hemel vallen? Waarom wordt dit wonderbaarlijke feit dan nergens beschreven? Tweede vraag: je bent niet ingegaan op mijn opmerking dat deze theorie niet falsificeerbaar is. Dit lijkt mij toch echt van wezenlijk belang. We weten immers dat niet-falsificeerbare theorieën nietszeggend zijn. Het is dus van groot belang te kijken of een theorie wel of niet falsificeerbaar is.

Het beste antwoord

40 is het getal van de loutering waarin iemand wordt beproefd en hij uiteindelijke zal tonen aan welke kant hij staat. Je kunt dit getal gewoon letterlijk nemen.
- God liet het tijdens de zondvloed 40 dagen regenen om de aarde te zuiveren
- God zou Sodom en Gommora sparen als er 40 oprechten werden gevonden
- Izak wacht 40 jaar tot hij de beste vrouw gevonden had
- Ezau was 40 jaar oud toen hij een heidense vrouw verkoos boven zijn erfdeel
- De egyptenaren balsemde Jacob/Israel 40 dagen
- Mozes leefde 40 jaar in afzondering in de woestijn
- Mozes was 40 dagen op de berg
- Het volk Israel at 40 jaren mannah
- De tabernakel moest worden gedragen door 40 zilvere voeten
- De 12 verspieder verkende 40 dagen het beloofde land
- Als straf voor het ongeloof moest het volk 40 jaren doorbrengen in de woestijn
- Mozes vast 40 dagen om te bemiddelen voor het volk
- Toen Israel God verliet werden ze 40 jaar geteisterd door de Midianieten
- Tijdens moreel verval had Israel 40 jaar de richter Eli
- Toen Israel God weer verliet werden ze 40 dagen uitgedaagd door de Filistijnen
- Israel bloeide op onder 40 jaar leiding van koning Saul, idem David, Salomo en Jehu
- Ezechiel moest 40 dagen de zonde van het volk dragen
- Ezechiel spreekt oordeel over Egypte uit en voorspeld een ballingschap van 40 jaar
- Nineve kreeg 40 dagen om zich te bekeren
- Jezus werd 40 dagen verzocht in de woestijn
- Als louteringsstraf legde de joden 40 stokslagen -1 op
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
De redacteuren van de bijbel hebben het getal 40 overal in verwerkt, als een soort literair leitmotiv. Ik vind het trouwens te schandelijk voor woorden dat alle inwoners van twee steden moeten worden vernietigd. Die straf is buiten alle proporties. Wat het nog schandaliger maakt is dat ook de rechtvaardigen worden bestraft. Als er bijvoorbeeld 35 rechtvaardigen zijn, worden die "gewoon" mee-bestraft met de rest, geheel buiten hun schuld. En dat terwijl dat helemaal niet nodig was, want de bestraffer had de mogelijkheid die 35 rechtvaardigen te redden. Wellicht zijn zulke abscessen onvermijdelijk wanneer je een rechtssysteem niet op de Trias Politica baseert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp als je dit als redactief ingrijpen ziet. Maar kijk om je heen in alle religies vormen numerologie een vast onderdeel, daar getallen symbool staan voor bepaalde eigenschappen. 3=heiligheid, 6=kwaad, 7=volheid, 12=eenheid enz.. Officieel ging het om 4 steden. De aardsvader Abraham blijft ook pleiten dat God zijn oordeel afwend. Hij blijft afdingen van tot 10 rechtvaardigen en zelfs dan zou God geen oordeel uitvoeren. Uiteindelijk stuurt God 2 engelen die de rechtvaardigen moeten redden. Overigens gaat dit oordeel vooraf aan een collectieve verkrachtingszaak. We leven hier in een democratie en niet in een theocratie. Zie daarbij ook dat Jezus vrede en liefde predikte en geen verdeeldheid en oordeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit was het juiste antwoord!

Andere antwoorden (4)

De reden dat hij door de woestijn zwierf was inderdaad dat zijn volk het gouden kalf aanbad. De reden dat het 40 jaar was, is dat dat (in die tijd) precies één generatie was. De generatie die aan god twijfelde zou het beloofde land niet zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het volk werd teruggestuurd de woestijn nadat ze aangekomen waren bij het aan hun beloofde land Kanaän omdat ze niet vertrouwden op God. Hoewel het genoemde gouden kalf uit de andere antwoorden daar één van de uitingsvormen van was, was dit niet de directe aanleiding hiervan. Mozes had twaalf verkenners vooruit gestuurd om verslag uit te brengen van het land. Tien van die verkenners vertelden dat hoewel het een mooi en goed land was, ze het nooit in zouden kunnen nemen omdat de mensen die er woonden, te sterk waren. Slechts twee van hen, Jozua en Kaleb, geloofden dat God hen het land in handen zou geven zoals het ook aan hen beloofd was.

Omdat het volk de tien verkenners volgden in hun ongeloof, stond God niet toe dat die generatie het land in zou gaan. Iedereen die op die dag twintig jaar of ouder was, zou in de woestijn sterven voordat hun kinderen het land binnen mochten gaan. Met uitzondering van Jozua en Kaleb, omdat zij wél geloofd hadden.

Je kunt dat lezen in Numeri 13 en 14:

(..)Nadat ze het land veertig dagen lang verkend hadden, keerden ze terug (en) vertelden ze aan Mozes: (..) de bevolking van dat land sterk is. De steden zijn versterkt en heel groot (..) Kaleb (..) zei: ‘We kunnen zonder probleem optrekken en het land in bezit nemen. We kunnen dat volk makkelijk aan.’ Maar de mannen die met hem mee waren geweest zeiden: ‘We kunnen dat volk niet aanvallen, het is te sterk voor ons.’ En ze vertelden de Israëlieten allerlei ongunstigs over het land dat ze verkend hadden. (..)

Hierop barstte het hele volk in tranen uit, heel de nacht door klonk hun gejammer. Ze begonnen zich allemaal te beklagen. (..) tegen elkaar zeiden ze: ‘Laten we een leider kiezen en teruggaan naar Egypte.’ (..) Jozua (..) en Kaleb (..) zeiden tegen de Israëlieten: ‘Het land (..) is een buitengewoon goed land, een land dat overvloeit van melk en honing. Als de HEER ons goedgezind is, zal hij (..) het ons geven. (..)De HEER zei tegen Mozes: ‘Hoe lang zal dit volk mij nog afwijzen? Hoe lang nog zal het weigeren op mij te vertrouwen ondanks alle wonderen die ik verricht heb? Ik zal (..) het verhinderen het land in bezit te nemen. (..) Mozes zei tegen de HEER (..) toon uw grote trouw en vergeef dit volk zijn schuld (..) De HEER antwoordde: ‘Ik zal vergeving schenken (..) Maar (..) niemand van hen die mij hebben afgewezen krijgt het te zien (..) met uitzondering van uitzondering van Kaleb (..) en Jozua. (..) Jullie kinderen (..) zal Ik er wel brengen.(..)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Een onderonsje tussen Mozes en God. Mozes wist God te vermurwen. Maar God had dat in Zijn Alwetendheid toch al lang voorspeld? Het blijft raadselachtig...
Cryofiel
10 jaar geleden
Overigens: een welverdiende plus voor je goede antwoord.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je bedoelt: een weekje in de woestijn, toen honger en dorst gekregen dus snel terug naar Egypte, en 40 jaar later nogmaals een weekje door de woestijn kuieren om een ander land te bereiken. En dan achteraf beweren dat je 40 jaar door de woestijn hebt gezworven. Tja, zou kunnen. Maar... zijn er eigenlijk wel aanwijzingen dat er daadwerkelijk zo'n grote groep mensen door de woestijn heeft gelopen? De Egyptische geschiedschrijvers zouden zo'n grote uittocht beslist hebben genoteerd, lijkt mij zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een alwetende god had ze Koeweit kado gedaan. Dan hadden ze nu fluitende binnengelopen op de olieinkomsten.
God leidde Zijn Volk in en door de woestijn om hen op de proef te stellen: “‘Wees niet bang, God is gekomen om u op de proef te stellen en u met ontzag voor hem te vervullen, zodat u niet meer zondigt.”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ex+20&id18=1&l=nl&set=10

Want er was een kortere weg: “Toen de farao het volk had laten vertrekken, leidde God hen niet langs de weg die door het gebied van de Filistijnen loopt, ook al was dat de kortste route. God dacht namelijk: Als ze strijd zouden moeten leveren, konden ze wel eens spijt krijgen en teruggaan naar Egypte. Daarom liet hij het volk een omweg maken en door de woestijn naar de Rietzee ( = Schelfzee) trekken”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ex+13&id18=1&l=nl&set=10

Die gebeurtenissen van toen hadden nog een belangrijke functie; zij werden opgeschreven om als waarschuwing te dienen voor latere geslachten:
“En toch heeft God in het merendeel van hen geen welgevallen gehad, want zij werden neergeveld in de woestijn. Deze gebeurtenissen zijn ons ten voorbeeld geschied, opdat wij geen lust tot het kwade zouden hebben, zoals zij die hadden”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Kor+10&id16=1&l=nl&set=10

“wie waren het dan die zijn stem hoorden en toch opstandig werden? Waren dat niet degenen die onder Mozes’ leiding uit Egypte waren weggetrokken? En van wie heeft Hij een afkeer gehad, veertig jaren lang? . . . . Zo zien wij, dat zij niet konden ingaan wegens hun ongeloof”.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Heb+3&id42=1&id18=1&id16=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Tweede alinea: God wist niet zeker of ze wel of niet terug zouden keren naar Egypte? En kennelijk was een eventuele strijd voor hem geen probleem, zelfs niet als daar doden bij zouden vallen. Die doden waren geen probleem, maar het mogelijk terugkeren naar Egypte wel... En dat voor een alwetend persoon... Derde alinea: hij stuurde het volk dus expres via een route waarvan hij wist dat die vele dodelijke slachtoffers zou eisen. En dat terwijl er een kortere en makkelijkere route beschikbaar was. Maar god treurde niet om de slachtoffers: hij mocht hen sowieso al niet, dus liet hij ze maar sterven. Eerste en derde alinea samen: leuke beproeving is dat, je laat gewoon een groot deel van de mensen doodgaan. Derde alinea: je misleidt je mensen zodat ze een gevaarlijke weg inslaan. Daardoor vallen er slachtoffers. Vervolgens zeg je tegen de overlevenden: "Moet je maar beter luisteren naar wat ik zeg. Zij waren slecht en daarom heb ik ze dood laten gaan, dus pas jij maar heel goed op met wat je doet!" En dan zeggen dat hij zijn volk keuzevrijheid biedt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Want zoals de hemelen hoger zijn dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan uw wegen en mijn gedachten dan uw gedachten" en ook
"De Heer kent de mensen, niet meer dan lucht zijn hun gedachten".
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuke uitspraken, leuke theorie, maar natuurlijk totaal nietszeggend. Niet meer waard dan de uitspraak "het is zo, want het is zo". Ken je het idee van falsificeerbare uitspraken? En weet je wat het betekent wanneer een uitspraak niet falsificeerbaar is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik het antwoord van Wolfijntje relateer aan dat van Lies12 zie ik dat god ze bij Lies12 40 jaar door de woestijn laat trekken omdat de Israëlieten het beloofde land vanwege de mensen die er woonde niet binnen durfde te trekken. En god stuurde ze bij Wolfijntje bij aanvang niet langs de Fillistijnen omdat hij bang was dat ze om zouden draaien. Er kan veel veranderen in een korte tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog. Het antwoord van @Lies12 komt overeen met mijn antwoord: het volk Israël kon en mocht niet het land in vanwege hun ongeloof. Het schijnbare verschil zit in de belichting van de gebeurtenissen; in onze antwoorden stemmen wij overeen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Wolfijntje mijn punt is niet dat julle verhalen niet overeenkomen. Mijn punt is dat god bang is om ze langs de Fillistijnen te sturen omdatgene wat precies is wat gebeurt als ze bij het beloofde land aankomen. In het eerste geval vermijdt hij dat door ze een andere route te geven en in het tweede geval straft hij ze. Dat is niet consistent.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wanneer het om de bijbel gaat, kun je altijd alles aan elkaar praten. Laat ik eens een poging wagen: Ik vermoed dat de god ze straft door ze op een dwaalroute te sturen.
Slechts twee van de twaalf verspieders die naar het Beloofde Land waren gezonden, hadden na hun terugkeer een geloof dat sterk genoeg was om hun broeders ertoe aan te sporen het land binnen te vallen en te veroveren.

Wegens dit algemene gebrek aan geloof besloot Jehovah derhalve dat — op enkele uitzonderingen na — allen die boven de twintig jaar waren en die uit Egypte waren weggetrokken, daar in de wildernis zouden sterven (Nu 13:25-33; 14:26-34).

En zo kwam het dat het reusachtige kamp van Israël veertig jaar lang op het Sinaï-schiereiland rondtrok.
Zelfs Mozes en Aäron stierven zonder een voet in het Beloofde Land te hebben gezet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Dus ook de gelovers werden veroordeeld, alleen omdat ze toevallig boven de 20 waren. Pure leeftijdsdiscriminatie dus, en zo onrechtvaardig als het maar kan!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het leven in de wildernis was beslist nog beter dan te sterven onder de dwangarbeid in Egypte! (Hebreeën 11:6) ... Bovendien is het zonder geloof onmogelijk [hem] welgevallig te zijn, want wie tot God nadert, moet geloven dat hij bestaat en dat hij de beloner wordt van wie hem ernstig zoeken.
Cryofiel
10 jaar geleden
Leuke theorie. Ik wacht nog even, misschien ga je nog in op het punt dat ik te berde bracht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze waren reeds gezegend door verlost te worden uit Egypte.
Grotere zegeningen werden gewoon uitgesteld.
Cryofiel
10 jaar geleden
En daarom mag je dus iedereen die toevallig ouder is dan 20 bij voorbaat al veroordelen, ook al zijn sommigen zo vroom als maar mogelijk is? Terwijl je iedereen die jonger is wel een kans geeft? Wat een grove onrechtvaardigheid! Hoe en wanneer zal dit onrecht worden bestraft?