Welke onderdelen/aspecten zijn essentieel voor 't creeren van een nieuwe godsdienst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.6K

Het beste antwoord

Een godheid / entiteit die een rol van betekenis kan spelen in mensenlevens. Liefst een beetje een herkenbaar type, google eens op 'archetype'.
Een Heilige Leer (met uitvoerbare leefregels).
Een laagje mystiek, liefst wat wonderen of oneindig onwaarschijnlijke voorvallen waar de godheid iets mee te maken heeft.
Een profeet (dat kan je dan zelf zijn)
Wat heilige voorwerpen.
Een paar overtuigde volgelingen die het geloof verder kunnen verspreiden
Enkele betekenisvolle handelingen of rituelen die de volgers gezamenlijk kunnen uitvoeren.
Een ontmoetingsplaats is ook wel handig, net als wat complottheorieën waar je je geloof bij aan kunt sluiten. Het helpt ook als je eenmaal wat volgelingen hebt, om wat hiërarchie in je geloof aan te brengen zodat mensen kunnen stijgen in de pik-orde of een bepaalde titel kunnen krijgen bij geleverde diensten voor de godsdienst. Bij de Erisianen ben je gewoon automatisch Paus (pausbewijzen vrij te downloaden van internet), en dat werkt ook wel aardig.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat je volgers hebt lijkt me 1 ding al.. Daarnaast wat regels en dan lijkt me het wel zo ongeveer. Maar bovenal veel volgers..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Achterliggende reden achter de zin van het leven
- Levensregels
- Aanhangers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere godsdienst gaat over drie vragen:
-waar komen we vandaan
-waar gaan we naartoe
-waarom leven we

Als je nieuwe antwoorden weet op deze vragen, die mensen aanspreken en ondersteunen, dan heb je een nieuwe godsdienst.

Persoonlijk vind ik in de woorden van Jezus in het Nieuwe Testament voldoende inspiratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nieuwe God levert meteen een nieuwe godsdienst op, maar ook moeten er mensen zijn die in die nieuwe God geloven.
Verder kunnen er afsplitsingen zijn van bestaande godsdiensten. Denk aan de protestanten, die afgesplitst zijn van het Rooms Katholieke geloof.
Ook andere interpretaties van de Bijbel of de Koran zouden tot nieuwe godsdiensten kunnen leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een godsdienst ontstaat door mensen die antwoord zoeken op vragen. Ze verzinnen dan maar wat en dat wordt dan de godsdienst genoemd.
Het christelijke geloof en de testamenten zijn een soort wetboek met verklaringen erbij voor leven en dood en hoe dit alles ontstaat en eindigt. Ik heb niet zo heel veel toe te voegen op de andere antwoorden, maar ik las ergens een keer dat; "Hoe meer regels een godsdienst heeft, hoe langer hij zal bestaan."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een God.
Een ideologie.
Gelovigen.
Een belofte.
13 jaar geleden
Een aantal onbewijsbare beloftes en gruwelijke straffen, dat is wat mensen aantrekt. Vervolgens een sterke leider, die voelbaar macht uitoefent over zijn onderdanen. Hoe zet je dat op: als je een goede oplichter ben, hoef je alleen maar een reclame bureau opdracht te geven jouw geloof algemeen bekend te maken. Dan hoef jij alleen nog maar de centen binnen te halen.
Het klinkt niet leuk, maar het is de realiteit. Zo zijn alle godsdiensten ontstaan. Instellingen voor maatschappelijke goede doelen hebben geen grote gebouwen met gouden kandelaren, kerken hebben dat wel. Ook de Mormonen met hun marmeren tempel en hun gouden offerkist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leider(s), volgers en een doctrine.
Een goed voorbeeld van een nieuwe godsdienst is het Pastafari-geloof :-)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk in de eerste plaats een roeping. Zonder die goddelijke ingreep kun je volgens mij enkel spreken van een sekte. Enkel God kan een nieuwe beweging op gang brengen die goddelijk is. Als een mens dat probeert, krijg je sekten. Denk bijvoorbeeld aan de katholieke sekte.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katholieke sekte... goeie! Volgens mij zijn alle religies/kerken door mensen ingesteld en kan God het nooit bedoeld hebben om 'in zijn naam' zoveel verdeeldheid en rotzooi te veroorzaken. In mijn belevingswereld zijn oprichters/leiders van religies/sekten merendeel machtswellustelingen.