bewijst de wet van behoud van energie dat alles altijd al bestaan heeft? En dus ook mogelijk een god?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens mij wil je eigenlijk stellen dat de wet van behoud van energie zou bewijzen dat god zou bestaan. Maar omdat je dat niet zo mag neerzetten, doe je net of het een vraag is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De redenering is sowieso vaag... Hoezo "en dus"?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom een bewijsvraag in *religie*?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als de wet van behoud van energie al iets bewijst, dan juist dat god NIET bestaat. Immers, god zou iets hebben gecreëerd, en dat kan niet volgens de wet van behoud van energie. De wet van behoud van energie spreekt het bestaan van god eerder tegen, dan er een "bewijs" voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke bedoelt redeneert geloof ik als volgt: als de wet tot behoud van energie bestaat, dan was er dus altijd al energie. Die energie moet dan waarschijnlijk gecreëerd zijn door een bovennatuurlijk wezen, omdat die energie ergens vandaan moet komen. Als dit bovennatuurlijke wezen niet bestaat, zou er toch ook geen energie zijn, energie moet ooit ontstaan zijn...(ook de energie die de oerknal in gang zette) in elk geval een mooie redenatie en een goeie vraag... helaas zullen er altijd mensen zijn die hier in hun antwoorden de kans grijpen hun eigen mening voorop te stellen en die als een feit neer te zetten...(huh? heb ik het nu over klaas1952???)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, je hebt het niet over Klaas, want die stelt alleen dat het 2 zaken zijn die ongerelateerd zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad, niet Klaas, maar juist iemand als aimeeTJE, die werkelijk de meest fantasievolle "redenaties" houdt om het dogma te "ondersteunen".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet van behoud van ellende is hier meer van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokum: Die wet is alleen geldig als je energie steekt in geloven ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hjth; helemaal met je eens!
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee. Als er altijd al energie was, is er geen godheid nodig om die energie te maken - want die was er altijd al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap er tenminste geen ....... van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Douglas Adams heeft daar vast wel wat zinnigs over geschreven, Elke16!

Antwoorden (7)

De wet van behoud van massa en energie zegt, dat energie een andere vorm van massa is en andersom. Ze kunnen dus in elkaar worden omgezet.

"God" is echter een door mensen bedacht construct, om onze behoefte aan verklaring van de wereld in te vullen.

Deze twee dingen hebben dus niets met elkaar gemeen, en er is derhalve geen bewijskracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet zo dat de wet van behoud van energie inhoud dat energie in een gesloten ruimte zoals wij aannemen dat het heelal is altijd al bestaan moet hebben?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat geeft toch nog steeds geen aanleiding om aan te nemen dat er een god bestaat Elke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw probleem, Elke, is dat je dingen niet helder definieert. Zonder goede afspraken valt er niets te bewijzen.
Je moet in dit geval aangeven wat je met 'altijd' bedoelt. En ook wat je met 'god' bedoelt. Dat 'altijd' is een probleem, waarschijnlijk is de tijd ontstaan tegelijk met de oerknal. In dat geval kun je niet zeggen dat daarvoor er iets was. Wel zegt de Wet, dat de totale massa van het heelal vanaf het begin ongewijzigd is gebleven. De mensen hebben een godsbeeld gecreëerd om hun instinctieve behoefte aan koppelingen tussen gebeurtenissen in te vullen.
Die koppelingen zijn van levensbelang, maar ze worden ook niet altijd begrepen. Zoek maar eens op Skinner, de psycholoog.
Het feit dat wij in onze hersenen koppelen construeren, betekent nog niet, dat deze koppelingen in de werkelijkheid ook bestaan. Daar leggen we dus een denkfout bloot. En, bestáát Pinocchio??
Een denkfout die mensen kunnen doorgronden, indien zij verstandig en wijs genoeg zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De laatste zin in je reactie wordt ook wetenschappelijk onderbouwd; door diverse onderzoekers en in diverse onderzoeken is een statistisch significante positieve correlatie gevonden tussen intelligentie en atheïsme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
w00t.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bliets: leuk om te horen; hoewel ik dit al vermoedde (grijns)
rose
12 jaar geleden
Dit alles mooi en wel, maar in de vraag staat "En dus ook mogelijk een god?". Er wordt niet gesteld dat (een) God bestaat, maar er wordt gevraagd (o.a.) of, als er (een) God, hoe dan ook, bestaat, of deze dan onderhavig is aan de wet van behoud van energie. Een discussie over het al dan niet bestaan van (een ) God is derhalve geenszins aan de orde. Hooguit kan worden opgemerkt dat over iets dat niet gedefiniëerd is geen zinvolle uitspraken te doen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zoals ik het interpreteer rose. Ik interpreteer de vraag als: "bewijst de WBE dat er mogelijk een god heeft bestaan?" En juist in die gedachtegang klopt iets niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 'dus' in de vragstelling suggereert een relatie tussen het eerste deel en het tweede deel van de vraag.
Het woord 'dus' wordt heel vaak op die manier (suggestief) gebruikt. Een docent Nederlands vertelde mij ooit dat het woord heel vaak uit een zin weggelaten kan worden en dat dat weglaten vaak veel verduidelijkt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echte totale onzinvraag; zie eerst maar eens aan te tonen dat God bestaat en daarbij ook nog eens ' energie' is.
Klok en klepel-verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet van behoud van energie is de eerste wet van de thermodynamica (wiki: Deze stelt dat energie niet verloren kan gaan of uit het niets kan ontstaan. Er kunnen alleen omzettingen van energie plaatsvinden). Interessant punt is dat als god zou bestaan en als god aan deze wet moet gehoorzamen zijn bestaan toetsbaar wordt omdat je (delen van) hem zou moeten kunnen omzetten in een andere vorm van energie. Persoonlijk geloof ik niet dat god bestaat en gelovigen zullen zeggen dat god niet hoeft te gehoorzamen aan de wet van behoud van energie. Kortom deze wet en het bestaan van god hebben geen enkele relatie met elkaar.
Einstein zijn theorie was ''Massa is een vorm van energie''. En hij heeft ooit eens gezegd ''eigenlijk weet ik niet of de maan bestaan als ik er niet naar kijk. God heeft dus altijd al bestaan voor de mensen die daar dus in geloven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus, hoezo dus dus?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha, deze redenering is volgens de moderne logica inconsistent. Want een redenering geldt pas, als *van te voren* gegeven is, dat de gebezigde implicatie tussen a en b bestaat.
Dit is een veel gemaakte fout. Men doet een onderzoek, en floep, daar volgt een wilde conclusie uit de hoge hoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer zo'n "dus" tussen twee volstrekt ongerelateerde zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees het boek 'kleingoderij' van Terry Pratchett, een erg vermakelijk boek dat je veel inzicht kan geven in hoe geloven werken. Disclaimer: Natuurlijk is het slechts een fantasieroman, elke gelijkenis met de werkelijke wereld en met echte geloven en Goden moet derhalve vermeden worden. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleingoderij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sir Terry Pratchett, that is! Jouw disclaimer verdient natuurlijk een fikse ROFLMAO, AdrieK!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het citaat van Einstein is fout en uit zijn verband gerukt. Einstein heeft zijn biograaf ooit de vraag gesteld "Gelooft U werkelijk dat de maan alleen bestaat als U er naar kijkt?". Dit had te maken met zijn verschil in visie op de kwantummechanica met Bohr. Het zegt al helemaal niets over het bestaan van god en heeft daar ook geen enkele relatie mee. N.B. merk het ontbreken van het woordje "dus" op in bovenstaande tekst ;-)
De wet van behoud van energie is niet van Einstein. Deze wet bewijst niet per se dat altijd al bestaan heeft, want "altijd" is niet een begrip waar de natuurkunde mee kan werken. Over het bestaan van een god zegt het al helemaal niks, al is het maar omdat we niet weten of God, als hij bestaat, bestaat uit energie in de natuurkundige zin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt wel eens de meest grondig geteste wet genoemd ,de „wet van behoud van massa en energie”, die zegt dat energie en massa niet gemaakt noch vernietigd kunnen worden, maar louter van de een in de ander kunnen overgaan.

De wetenschap erkent dus dat het stoffelijke universum uit een eeuwige bron van energie ontstaan zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'zou kunnen zijn' en die eeuwige bron van energie 'zou God, of zouden goden, kunnen zijn'.
Ja hoor, niks op tegen. Zelfs de gemiddelde atheïst zal hiermee kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste is niets mis mee, maar zegt ook geheel *niets* over (een) god.
Cryofiel
12 jaar geleden
Een niet-falsificeerbare redenatie. Zo'n redenatie lijkt altijd waar te zijn, of ze nu waar is of niet. Daarom zegt zo'n redenatie dus hoegenaamd *niets* over de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was inmiddels niet aangetoond dat de totale energie van het universum exact 0 bedraagt? Ik meen me zoiets te herinneren van Lawrence Krauss.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SNE: ssstttt, nou moeten ze weer hun redeneringen omgooien...
Cryofiel
12 jaar geleden
Ach, aimeeTJE geeft elders toe dat de aarde miljoenen jaren oud is. Andere christelijk-georiënteerden weigeren dat te accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wonderen bestaan dus toch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En aimeeTJE is het alter-ego van een automonteur van middelbare leeftijd, dus het komt helemaal goed met het universum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, AimeeTJE, er is geen 'bron'.
Materie bestaat uit moleculen, die bestaan weer uit atomen, en die bestaan weer uit elektronen om een kern. In de kern zitten protonen en meestal ook neutronen.
Een proton bestaat weer uit drie harde pitten: quarks.
De meeste massa zit in de atoomkern, een quark is dus echt loeizwaar.
Men wilde graag de opbouw van een quark weten, en in een zeer ingewikkeld model op de computer is dat gelukt: een quark bestaat grotendeels uit samengebalde energie. Daarom: er is geen bron. Je moet energie en massa zien als twee verschillende verschijningsvormen van hetzelfde. Of laat ik het heel simpel zeggen: als jij uit de kamer loopt naar de keuken toe, is het niet zo, dat de kamer een bron is van mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@klaas1952. Je hebt gelijk maar volgens mij bedoelt AimeeTJE dat niet. Volgens mij bedoelt AimeeTJE dat er iets (of iemand) aan de basis van de oerknal heeft gestaan. Lijkt mij een typisch creationistisch standpunt wat het probleem alleen maar verschuift naar wie of wat dan die iemand of dat iets heeft gemaakt. Een redenering die je oneindig kunt doortrekken en die niets verklaart. De totale energie van het universum zou zomaar nul kunnen zijn waardoor je niks nodig hebt om het universum met een knal te laten beginnen.
Als je in God gelooft, geloof je waarschijnlijk ook dat God almachtig is. Hij staat dan per definitie boven elke (natuurkundige) wet en hoeft zich daarom ook niets van de energiewetten aan te trekken.
Het bestaan van die wet zegt daarmee nog niets over het al dan niet bestaan van een God. Hij is niet voor niets bovennatuurlijk...

De wet van behoud van energie zegt iets over energie.
Volgens nieuwe inzichten zijn energie en materie aan elkaar gelijk te stellen (E=mc^2) en daarmee is het heel acceptabel dat 'alles' 'altijd' al bestaan heeft.
Met 'altijd' komt je dan wel in het gebied van de oerknal, en het is allesbehalve zeker dat ten tijde van de oerknal de ons bekende natuurwetten al bestonden. Het is zelfs waarschijnlijker dat dat niet zo was. Als je wilt kun je daar (een) God plaatsen: als initiator van de oerknal en daarmee het begin van ons universum.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AdrieK, je schetst hier een beetje de evolutie van het godsbegrip. Eerst was dat de kracht die alles doet groeien en bloeien. Maar allengs dat de mens inzicht kreeg in hoe de processen verliepen, werd het godsbegrip beperkt tot steeds abstractere vermogens.
Een moderne gedachte is, dat God zich beperkte tot het scheppen van de fundamentele natuurconstanten. En dus ook de WBE.
Daarmee trok Hij zich dan wel terug van de mensen!
En dat moet wel, want als dat niet zo zou zijn, dan zouden er dingen gebeuren die zich niet hielden aan de reeds vastgestelde natuurwetten. (En wonder) En zulks is nog nooit vastgesteld.
Dus ook jouw redenering loopt daar dood. Er is maar één goede verklaring voor God, en dat is onze psychologische behoefte daaraan. Want, helaas, het is nu eenmaal zo, dat als je iets graag wil, dat dat dan nog niet bestaat. Onze wil is pas scheppend via een daad. En God valt niet te scheppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas1952 je hebt gelijk, maar 'god' is altijd al een makkelijke uitweg geweest om het onverklaarbare te verklaren, en als het om het 'het begin der tijden' gaat is alles onzeker, dus ook het bestaan van een eventuele god die 'op de knop geduwd heeft'.
Dat die God een vent met een baard op een troon is die ons na onze dood be- of veroordeeld, daar gelooft bijna niemand tegenwoordig meer serieus in.
De wet van behoud van massa en energie probeert te beschrijven hoe een deel van onze werkelijkheid gedraagt. Hoe de werkelijkheid onstaan is, waarom deze ontstaan is, of er uitzonderingen van de wet bestaan(wonderen) en of er nog iets buiten onze realiteit is kun je niet bewijzen of uitsluiten met deze wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet van behoud van energie stel alleen dat de totale hoeveelheid energie constant is in een geïsoleerd systeem. Aangezien energie verschillende vormen kan namen waaronder b.v. massa betekend dat niet altijd alles heeft bestaan, in ieder geval niet in de zelfde hoedanigheid als nu.

Je kan het wel of niet bestaan van god nu niet wetenschappelijk bewijzen. Hiervoor zou je eerst God aan de hand van meetbare fysische parameters moeten definiëren. Dan pas kun je gaan bewijzen of iets bestaat. Het blijft dus een kwestie van geloof.