Mag een moeder van een gezin dat Jehovah's getuigen zijn, bepalen met wie ze een relatie aangaat?

Ik heb dus een verhouding met een meisje waarvan het gezin Jehovah's getuigen is. Ik mag haar om 1 of andere reden niet zien, omdat ik zelf geen Jehovah ben. Ze wilt me wel graag ontmoeten, maar haar moeder zegt dat ik moet wachten tot ze achttien is..
Slaat dit ergens op?..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.1K
Utrecht
10 jaar geleden
Zo werkt dat bij Jehova's getuigen: ze staan niet erg open voor relaties buiten de eigen geloofsgemeenschap.
Geldt overigens voor meer geloven en stromingen.
Poet
10 jaar geleden
Het slaat nergens op maar zo zijn veel Jehova-getuigen. Reken er maar op dat de ouders ook problemen zullen maken over jullie relatie als jullie 18 zijn. Helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je daar wel een beetje gelijk in hebt.
Maar ik ga me sowieso niet laten stoppen door problemen, noch zij. :P

Het beste antwoord

Bij Jehovah's Getuigen wordt er aangeraden om te gaan met een medegelovige omdat het geloof een manier van leven is. Er wordt veel tijd besteed aan bijeenkomsten en er wordt vaak echt oprecht praktiserend geleefd. Jehovahs's Getuigen denken over veel fundamentele zaken in het leven anders en dat zou tussen jullie in kunnen komen te staan. De moeder van het meisje is zich daar waarschijnlijk goed van bewust. Als haar dochter 18 is zal ze wellicht een wat bewustere verstandigere keuze kunnen maken als nu. Erg moeilijk voor jullie maar het is tevens ook een bescherming voor jullie beide.
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aangezien de jonge dame in kwestie niet meerderjarig is, is haar moeder gerechtigd om te bepalen met wie ze omgaat, Dat slaat natuurlijk nergens op maar bij geloofskwesties hoef je je niet af te vragen of iets normaal is ,geloofskwesties zijn niet ingegeven door redenen of redelijkheid maar door geloof en fanatisme en geloof word niet bepaald door realiteit of realisme.
Realisme zou betekenen dat het meisje zelf haar weg zoekt in de wereld en leert van haar fouten en goede ervaringen ook in relaties.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik geef je groot gelijk, maar aan 1 kant is het heel oneerlijk. Heheh
In je vraag gaat het om Jevoha-getuigen, maar in feite is dit wat IEDERE moeder doet, haar kind/dochter beschermen tegen iets of iemand waarvan zij [de moeder] denkt dat het niet goed voor haar kind is... het kan dan van alles zijn [afkomst/ opleiding/ leeftijd/ gedrag], nu is het hun geloof dat niet toestaat om een relatie aan te gaan met een "buitenstaander" [Trouwens net al bij de Amish bijvoorbeeld.]

Je kunt het belachelijk noemen, of niet eerlijk, feit is dat een kind volgens de wet nog niet zelf mag bepalen waar en met wie het mag/wil leven. Dat bepalen de ouders, meestal de moeder.

Wanneer ze achttien is, zal ze of nog steeds verliefd op je zijn of, erg afhankelijk van haar leeftijd, dus hoe oud is zij nu, je al lang vergeten zijn... kan allebei, meestal wordt het door een verbod toch aantrekkelijker, dus zul je af moeten wachten. Ze zeggen : de aanhouder wint, dus ... de toekomst zal het uitwijzen.

Je vraagt: "Slaat dit ergens op?.." Ja, wettelijk is het zo en tot de dag van haar 18e verjaardag zul je, als het aan moeders ligt, NIETS samen met haar dochter kunnen doen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het zijn niet alleen de regels van het geloof waar je tegenaan loopt, het is het MOEDERINSTINCT dat in eerste instantie zo beschermend is t.o.v. haar kinderen, dat is de taak/het werk van een moeder ten alle tijde JE KINDEREN BESCHERMEN!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niko
10 jaar geleden
goed verhaal....maar waarom die hoofdletters?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, om meer op te vallen, ik had liever "fat print" gebruikt,
maar die optie is er niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, vanwaar die hoofdletters?
En ik heb daar schijt aan, niemand gaat merken dat ik samen dingen met haar ga doen.
Zij is verliefd op mij en ik op haar..
Dan begaan we maar een fout. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En oh zo!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik lees hoe je reageert, zou ik als moeder ook een beetje huiverig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja Joan, precies, dit vergat ik.
Vraagsteller is erg heftig en kennelijk nog zo jong dat hij denkt dat zo'n reactie helpt om zijn doel te bereiken. "Oh zo!" Is uit WOII het betekent : "Oranje zal overwinnen!" Misschien kunnen we er "Ro zo!" van maken: Robin zal overwinnen! ;-)
Nee.

http://www.partijrechtenkind.nl/rechten-3

Recht op vrienden
Lol trappen, spelletjes doen of samen op een sportclub. De meeste kinderen hebben vrienden. Ze zijn grappig, gezellig of lekker gek. Je voelt je bij ze thuis. Daarom is het leuk om samen dingen te doen. Soms hebben ouders een andere smaak. Vinden ze je vrienden niet geschikt. En verbieden ze ieder contact. Dat mogen ze niet! Want ieder kind heeft het recht op eigen vrienden. Je mag ze dus zelf kiezen.
In Nederland hebben kinderen recht op eigen vrienden. Je mag samen iets afspreken. Ook mag je lid worden van een vereniging. Of zelf een vereniging opzetten. Natuurlijk mogen ouders zich wel met belangrijke zaken bemoeien. Dat hoort bij de opvoeding. Maar ze mogen je geen vriendschappen verbieden. Je hebt recht op een vrije keuze. Monique mag dus gewoon met Michelle en Lillian blijven afspreken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdrag_inzake_de_rechten_van_het_kind#cite_note-1

Ik zou het hele stuk even lezen, er zijn nog al wat meer zaken die wellicht op jullie maar haar in het bijzonder van toepassing zijn.

Het is niet zo dat een kind onder 18 geen enkel recht heeft boven de wil van de ouders, zoals hier blijkbaar aangenomen wordt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Er is wat weerstand op mijn antwoord. Echter kan je deze nemen:

Artikel 15
Vrijheid van vereniging

Toelichting
Het kind heeft het recht om met anderen vreedzaam samen te komen, lid te zijn of te worden van een vereniging en een vereniging op te richten. Dit betekent dat kinderen vrij zijn om bijvoorbeeld in een kindertehuis een jongerenraad op te richten, of in de buurt een kindercomité.

Hieruit blijkt dus dat ouders niet zo maar mogen bepalen dat kinderen anderen kinderen niet mogen zien. In het gekste geval kan je zelfs een vereniging met je vriendin oprichten.

http://www.kinderrechten.nl/p/13/229/artikel-15
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat
De tekst hieromtrent in je linkje luidt:
recht op:
- leven (inherent recht, art. 6)
- een naam en nationaliteit (art. 7-8)
- gepaste vrije mening (art. 12-15)
- privacy en een thuis (art. 16), band met de ouders (art. 18)
- aangepaste informatie (o.a. kinderboeken, art. 17), onderwijs (art. 28-29)
- de grootst mogelijke geneeskundige verzorging (art. 24-25)
- sociale zekerheid (art. 26), een toereikende levensstandaard (art. 27)
- vrije tijd, spel, en dergelijke (art. 31)
Hier staat dus NIET dat minderjarigen zelf mogen beslissen met wie ze een relatie aan mogen gaan. Geen valse hoop / verkeerde voorstelling van zaken geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste link is een propaganda-pamflet voor de oprichting van de Partij Recht en Kind ergens in het jaar 2000.
De wikipedia link bevat de verwijzingen naar de artikelen. Daarin kunnen eventueel beperkingen staan.
Wat de wet zegt en wat de Nederlandse traditie zegt is je wel bekend. Als je bedoeld of er voor een religieuze basis is voor de houding van de moeder, zou je moeten weten hoe er wordt gedacht over relaties en waarom iemand uit deze gemeenschap wel of geen relatie aan mag gaan. Lees eens de onderstaande link van het Wachttoren Genootschap. Dit is eigenlijk de autoriteit voor hoe om te gaan met het leven. Een relatie aangaan met een 'ongelovige' is niet verboden daar de 'ongelovige' wordt geheiligd in het geloof van de Getuige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nagel op de kop !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Twee kinderen vinden elkaar leuk. De ouders gaan op geloofsgronden dwars. Alsof we weer een eeuw terug in de tijd gaan. Moet je in de huidge tijd vooral doen als je van je kind af wilt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je al weet dat je de vraag niet probeert te beantwoorden, kan je hem gewoon als reactie onder de vraag zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat: Volgens mij heb ik een heel eerlijk antwoord gegeven. Wat ik en heel Nederland met mij vind heeft iemand niets aan. Jehova Getuigen hebben zeer strikte principes en de enige manier om ze te bereiken is door binnen te komen met voor hun gezagsdragend is. Je zult met de ouders alleen kunnen communiceren als je op hetzelfde kanaal kunt komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ pastoralvragen, kijk even op goeie vraag forum en zoek naar religie, jehovahs getuigen, reli freaks, christenen. en verwante onderwerpen. Dan zie je wat er op goeie vraag in deze categorie gebeurt. http://goeievraagnl.123forum.nu/viewforum.php?f=4 Ik hoop dat je wordt toegelaten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je de vraag niet begrijpt kan best. Dan kan je nog zo eerlijk zijn, het is gewoon geen antwoord op de vraag of het mag. Ik kan geen ja of nee uit je antwoord destilleren, het is handiger als je het er überhaupt inzet, maar ik haal het er nu nog steeds niet uit,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat Zullen we het aan de vragensteller overlaten of de vraag is begrepen? Had ik jou vraag beantwoord dan had je een verduidelijkingsvraag kunnen stellen. Als je de moeite had genomen om de bronnen te lezen dan had je kunnen ontdekken dat hier zowel ja als nee op geantwoord kan worden afhankelijk of je alle informatie gebruik of er tussen uit vist wat je uitkomt. En aangezien ik geen glazen bol hier heb staan kon ik niet nagaan wat die moeder zou doen. Zou je in het vervolg mij een bericht willen sturen in plaats dat je de vraagsteller en andere hier mee lastig val?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mr Tomaat, in dit antwoord wordt een link aangehaald.
Een christelijke moeder mag en zal zich meestal moeien in een relatie van haar zoon of dochter en zeker als de ongelovige voldoet aan de volgende criteria zoals in de link van het WTG wordt aangehaald.: Het gaat allemaal erg snel
Hij is kritisch en vernedert me.
Hij wordt snel kwaad
Hij wil onze relatie geheimhouden.
Hij is niet van plan te trouwen.
We hebben een knipperlichtrelatie.
Hij zet me onder druk om seks te hebben. „
Anderen hebben me voor hem gewaarschuwd. Is dit nu zo moeilijk om dit hieruit te begrijpen ?
Misschien wil je het niet begrijpen en gebruik je dit punt om kritiek te geven. Muggezifterij Vervolgens worden er suggesties gegeven onder de paragraaf:
Hoe je het kunt uitmaken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@pastorale Ik stuur nooit berichten over dingen waar nou exact de reacties voor dienen, namelijk het reageren op een antwoord. De informatie die geeft nooit antwoord op de vraag want is niet rechtsgebaseerd, maar gebaseerd op wat er in geloof over iets gedacht wordt. De vraag had net zo goed kunnen zijn Mag een moeder van een gezin dat blank is/joods/atheistisch is, bepalen met wie ze een relatie aangaat? Uiteindelijk maakt DAT niet uit. Jij beantwoordt meer de vraag: Is het te begrijpen dat een moeder VANWEGE haar specifieke geloof mij van haar dochter probeert weg te houden. Maar dat is dus een hele andere vraag. Die je verder prima beantwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MrTomaat OK, dan is dat duidelijk. Ik ben overigens geen Jehova Getuigen. Sterker nog ik beschouw het als een sekte. Dit neemt niet we dat ik wel zekere verbondenheid voel zoals met iedere ander medemens. Ik ben zelf heel traditioneel opgevoed en weet dat je dan alleen tot mensen kunt doordringen en openheid kan krijgen door in te leven in hun wereld en vanuit daar een probleem te benaderen. Door te wijzen wat je rechten zijn of wat gebruikelijk is bereik je echt niets bij ze. Je moet met elkaar op gelijke hoogte komen en dat betekend vaak eerst afdalen tot dezelfde plek als waar de ander is.Ik kan als theoloog duizend dingen aanvoeren waarom een dergelijke houding 'niet gepast zou zijn' maar daar help ik niemand mee.