Waarom vieren christen geen offerfeest, maar de joden wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
5.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vergist je. Het Offerfeest is Islamitisch.
http://www.youtube.com/watch?v=MCYXX-8PNBg

Het beste antwoord

christenen brengen geen bloedoffers meer, omdat met de dood van Jezus het offer is volbracht. Dit uitgangsprincipe is gebaseerd op Mattheus 5:17-18:
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.
Offers worden zowel binnen het protestantisme als het katholicisme nog wel toegepast. Het heeft alleen wel een beetje zijn eigen invulling gehad. De RKK kent zeker nog het offeren. Binnen bepaalde protestantse stromingen is er een vrij strikte naleving van het offeren in het afstaan van de tiende van je inkomsten ten bate van je naasten. Dit is op basis van Leviticus 27:30; Numeri 18:26; Deuteronomium 14:24; 2 Kronieken 31:5. Vaak gebeurt dit in de vorm van collecte tijdens de eredienst op basis van de paulinische instelling in 1 Korinthe 16 2 Op elke eerste dag van de week moet ieder van u bij zichzelf iets opzijleggen om op te sparen wat in zijn vermogen is, opdat de inzamelingen niet pas dan gehouden worden, wanneer ik gekomen ben.
3 En wanneer ik bij u gekomen ben, zal ik hen die u daarvoor geschikt acht, met brieven sturen om uw gave naar Jeruzalem over te brengen.

Hoe kloppend dit is laat ik aan een ieder over dit zelf te beoordelen. Ter verdieping lees eens Hebreeën 10. Dit zou een argument kunnen zijn:
9 Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg om het tweede daarvoor in de plaats te zetten.
10 Op grond van die wil zijn wij geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, voor eens en altijd gebracht.
11 En iedere priester stond wel dagelijks te dienen en bracht vaak dezelfde slachtoffers, die de zonden toch nooit zouden kunnen wegnemen,
12 maar deze Priester is, nadat Hij één slachtoffer voor de zonden geofferd had, tot in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand van God.
13 Verder wacht Hij op het tijdstip dat Zijn vijanden tot een voetbank voor Zijn voeten gemaakt worden.
14 Want met één offer heeft Hij hen die geheiligd worden, tot in eeuwigheid volmaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Joden offeren niet meer (deze vraag is eerder beantwoord op GV, zie de link).

Mogelijk bedoel je de islam. Niet dat dat verder iets uit maakt. Katholieken offeren nog steeds (van de overige christelijke stromingen weet ik dat eerlijk gezegd niet). Dan doen ze tijdens de eucharistie viering. Het offer is daar wel heel symbolisch geworden en er komt geen levend dier of hakmes meer aan te pas (zie de tweede link).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U heeft gelijk dat de Islam het offer feest viert. Bij joden heet het Rosj Hasjana. Zij herdenken het en blazen op een hoorn. Maar wel bedankt dat U antwoordt geeft.
Christenen offeren omdat Jezus met het grote offer (de kruisiging en dood)
alle zonden voor ons heeft betaalt