Moeten kerken nu zij geen ANBI status mogen genieten wel belasting betalen?

Be belastingdienst heeft het verozek van kerken voor de: Algemeen Nationaal Belang Instelling status afgewezen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.4K
fisbel
10 jaar geleden
U schreef:
Be belastingdienst heeft het verozek van kerken voor de: Algemeen Nationaal Belang Instelling status afgewezen.
Huh????? Bron???

Antwoorden (2)

Kerken kunnen wel degelijk een ANBI status krijgen, mits zij aan de voorwaarden voldoen.
Sterker nog: Kerken hebben een bijzondere positie, aangezien zij pas per 01-01-2016 aan de nieuwe eisen hoeven te voldoen.

ANBI staat overigens voor Algemeen Nut Beogende Instelling.

Het belastingvoordeel dat een ANBI heeft, ligt in de sfeer van erven, schenken, giften en energiebelasting. Dit betekent dus dat het hebben van een ANBI status de betreffende instelling niet vrijstelt van belastingen, zoals jij in je vraag suggereert.

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie: Een ANBI is dus niet volkomen vrijgesteld van belastingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zij betalen dus toch belasting oveer donaties?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, niet over donaties; daar is de ANBI status juist voor bedacht. (donatie is een schenking, welke ik ook heb vermeld in mijn antwoord).
Maar wel de 'reguliere' belastingen, zoals BTW, OZB, et cetera.
fisbel
10 jaar geleden
@Rabelais:
Een kerk is in beginsel géén ondernemer voor de BTW. Niet BTW-plichtig dus De achtergrond hiervan is dat een kerk geen activiteiten tegen vergoeding verricht in het economische verkeer. Vaak bestaat de enige inkomstenbron van een kerk uit giften, collecten en legaten. Deze inkomsten vormen geen vergoeding voor een prestatie die de kerk aan de gever verricht. Anders kan het liggen als er commerciële activiteiten zijn. Deze activiteiten kunnen leiden tot ondernemerschap voor de BTW. En betekent dat de kerk over de ontvangen vergoeding BTW moet berekenen en afdragen. Soms is een vrijstelling van toepassing. Een voorbeeld van een vrijstelling is de vrijstelling voor fondsenwervende activiteiten. Hoewel kerken wettelijk gezien geen gebruik kunnen maken van de vrijstelling voor fondsenwervende activiteiten, heeft de Staatssecretaris goedgekeurd dat dit toch mag. Hiervoor geldt wel de voorwaarde dat de opbrengsten niet hoger zijn dan € 68.067 voor leveringen en € 22.689 voor diensten. Concreet betekent dit dat als de leveringen of de diensten onder de grensbedragen blijven, de kerk hierover géén BTW afdraagt. Let op: de Europese Commissie heeft echter bepaald dat beide hierbovengenoemde goedkeuringen in strijd zijn met Europees recht. Dit besluit kan in de toekomst grote gevolgen hebben voor de BTW-positie van de kerk. Bron: http://www.kkgkka.nl/website/nl/96_btw__kerken.htm
Religieuze instellingen zijn vrijgesteld van BTW verplichting. Ze mogen zelf van leveranciers 0% BTW facturen ontvangen. De enige belastingplicht die zij hebben is gemeentelijke belastingen. Vandaar dat je soms wel heel bijzondere religieuze instellingen aantreft...

Toegevoegd na 46 seconden:
ANBI is dus niet vereist, maar wel prettig voor de leden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ik kan uw gedachtesprongen niet volgen. Wat bedoelt u met:
*Anbi is dus niet vereist
* Vandaar dat je soms wel heel bijzondere religieuze instellingen aantreft…
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ANBI Status voor kerken afgewezen door gerechtshof:
http://www.rendement.nl/thema/anbi/id10692-geen-anbi-status-voor-kerkelijke-instelling.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@fisbel Wat ik aangeef dat ANBI niet noodzakelijk is voor en kerk daar ze als religieuze instelling zijn vrijgesteld. Deze belasting uitzondering heeft in het verleden er toegeleid dat kerkelijke investeringsfondsen, rookkerk, sexkerk e.d. ontstonden zodat ze de belasting konden ontduiken.
@arider Dit betekend niet dat kerken geen ANBI kunnen ontvangen. Het enige is dat ze moeten kunnen hard maken dat ze het algemeen belang op gelijke mate op het oog hebben. Dus naar binnengekeerde organisaties hebben een probleem. Maar je heb ook kerken die als inloop, voedselbank, e.a. maatschappelijke functies vervullen.