Hoe kom je er achter of je een protesranse of katolieke bijbel heb ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
1.4K
erotisi
8 jaar geleden
Kort gezegd kun je dat soms zien aan de boeken die erin opgenomen zijn. De katholieke bijbel kent wat meer OT-boeken dan de Protestantse. Bij de eerste worden ze canoniek beschouwd en bij de laatste vaak apocrief en derhalve niet opgenomen of als niet van goddelijke inspiratie. Er zijn tien (of volgens sommigen elf) boeken die, hoewel ze niet tot de Hebreeuwse canon behoren, door de katholieke kerk en de oosters-orthodoxe kerken gezaghebbend worden geacht. Deze boeken worden deuterocanonieke boeken genoemd. Maarten Luther en andere hervormers erkenden de tien boeken niet als gezaghebbend en sindsdien worden ze door protestanten "apocrief" genoemd, waardoor het woord "apocrief" een negatieve bijklank kreeg. Protestanten noemen daarnaast ongeveer tien boeken apocrief, die gezaghebbend zijn in andere kerken, zoals de Oosters-orthodoxe kerk en de Rooms-katholieke Kerk. De laatstgenoemde noemt deze boeken deuterocanoniek, dat wil zeggen ‘in tweede instantie aan de canon toegevoegd’.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Deuterocanonieke_boeken Zie voor een overzicht van die boeken :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Apocriefen_van_het_Oude_Testament Aanvankelijk bevatten de protestantse Bijbels de afgewezen boeken nog in een apart gedeelte tussen Oude en Nieuwe Testament in. De Nieuwe vertaling van 1951 bevat de boeken niet; er is wel een uitgave verschenen voor de Evangelisch-Lutherse Kerk waar de boeken aan toegevoegd zijn tussen OT en NT in. Tegenwoordig zien interconfessionele bijbeluitgaven door rooms-katholieken en protestanten samen het licht, zoals de Groot Nieuws Bijbel en de Nieuwe Bijbelvertaling, waarbij dan ook een editie "met deuterocanonieke boeken" wordt uitgegeven.

Het beste antwoord

Een kenmerkend verschil tussen de katholieke bijbel en de protestantse bijbel is gelegen in het aantal boeken. De katholieke bijbel bevat een zevental boeken meer wat het Oude Testament betreft (In verschillende protestantse bijbeluitgaven kwamen deze apocriefen echter wel voor. Luther nam ze op als een aanhangsel in de Lutherbijbel en ook de oude uitgaven van de Statenbijbel bevatten ze. Maar dan met een waarschuwing voor het gebruik erbij om ze niet met de andere boeken op één lijn te stellen).

Daarnaast zijn er verschillende katholieke bijbels verschenen, die verkort de bijbeltekst weergeven. Bepaalde herhalingen heeft men bijvoorbeeld weggelaten. Ook mis je daarin de vermelding van de naam van de bijbelboeken. Dat maakt dat je deze bijbels niet algemeen gebruiken kunt.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
de Petrus Canisius Bijbel is zo'n Boek uitgegeven door de Katholieke Bijbel Stichting (KBS)

Andere antwoorden (1)

Dat is heel eenvoudig: kijk in de inhoudsopgave of de apocriefe (deuterocanonieke) boeken erin zijn opgenomen. Dat zijn onder meer de hoofdstukken Tobias, Judith, Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, 1 en 2 Makkabeeën. Staan die in jouw bijbeluitgave, dat is het een katholieke. Staan ze er niet in dan heb jij een protestantse bijbel.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in de katholieke bijbel wordt bijvoorbeeld als heilig er gesproken als heilig over de maagt maria de protestantse gemeente beweerd dat jezus christus de zoon en de heilige geest als enige mogen worden geëerd en bij de twaalf geboden hebben zei er ook iets anders van gemaakt zoals dat je wel beelden mag maken en die dienen en dan bedoel ik beelden zoals maria jezus christus of jozef
Amadea
8 jaar geleden
Dat betreft alleen de interpretatie van wát er in de bijbel staat. Maar in de tekst van een protestantse en een katholieke bijbel zit wat dat betreft geen verschil. Beide hebben Tien Geboden, en vertellen dat je geen beelden mag dienen.