Wat is het verschil tussen het geloof van molims en christenen ten opzichte van god?

Dus wat zijn de verschillen tussen de manier van het geloof beleiden van de Islam, en van het christendom.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Allereerst: God, voor christenen en moslims is niet hetzelfde.
God, voor christenen is een liefhebbende vader, die een relatie wilde met de mens. God schiep de aarde en gaf deze aan de mens. De mens kreeg de zeggenschap over de aarde. Vanaf dit punt, door middel van voortplanting, ontwikkelde alles op aarde zich (wetenschappers noemen dit evolutie, maar dat is kolder, want alles is tijdelijk en evolutie zou zich blijven voortplanten en niet, zoals wordt aangenomen van een ene soort in de andere. Van mammoet naar olifant is geen evolutie).
God, als Vader blies de levensadem in de mens, bewustzijn (iets wat wetenschappelijk nooit bewezen zal worden) en door keuzes te maken, de eigen wil, kunnen mensen voor, of tegen God kiezen. God is liefde, voor mij, maar ook voor jou.

De God, nee de god van de islam is geen god, maar een verzonnen figuur. Mohammed was een gewoon mens, die een verlichting doormaakte. Hierdoor schreef hij een boek wat verdraaid veel lijkt op de bijbel.
In het begin hadden de moslims meerdere goden. Bij wijze van handig, besloten zij deze goden allen in god onder te brengen. Ze kozen voor allah (allen), die daarvoor de bosgod was.
Helaas is de islam een religie, wettisch, verplichting om dit en dat, onthouding van zus en zo. Je kunt het vergelijken met een sekte (ik spreek uit ervaring). Hoe sterker je jezelf erin mengt, hoe beter je je voelt. Hoe beter je je best doet, om te bidden, te vasten, wat voor eten wel en niet en je te houden(letterlijk) aan wat je in de koran wordt opgedragen, hoe meer je het gevoel hebt dat je iets bent. Je streeft ergens naar en bereikt, telkens opnieuw, het doel. Vandaar dat moslims zo fanatiek zijn, je kunt het zien als een vorm van prediken naar andere mensen toe.

Christendom is geloof, vertrouwen, je hoeft niets verplichts te doen. Wil je iets niet, dan doe je dat ook niet. De kerk van tegenwoordig was in vroeger tijden (calvinisme) een trekpleister. een soort van leidraad. De mens wordt vrijer, wil meer, en dus verzetten mensen zich tegen de kerk (je moet dit, mag dat niet). Bij God mag je jezelf zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Overeenkomst: Ze geloven beide in niets.

Verschil: Moslims hebben de neiging de islam op te dringen. Dit deed het christendom eeuwen geleden.

Oftewel, het christendom is gemoderniseerd, terwijl de islam de wereld tracht te islamitiseren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gristendom is nog steeds zo bezig.. Anyway, religie is slecht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een belangrijk verschil is dat de islam is gebonden aan wetticisme, dwz: de moslim is gebonden aan bepaalde regels en wetten om tot allah te kunnen naderen.

In het jodendom geldt iets soortgelijks. Het christendom is daarin anders dat Jezus naar de aarde is gestuurd door de Vader om het verbond van de joden te vervullen en het volk en de heidenen te heiligen (heidenen, in dit geval alle niet joden). Doordat Jezus voor de mensheid is gestorven mogen wij door Zijn genade tot God naderen, ook als we onverhoopt in de zonde zijn. Het christendom is in dat opzicht dus veel vrijer dan de islam
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals gezegd, Moslims hebben de neiging de islam op te dringen. Maar een overeenkomst? Niets, nix, nada. Alleen de Moslims lezen hun bijbel totaal verkeerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedoel je van links naar rechts omdat het in het arabisch staat?
moslims zien God als een profeet.

christenen zien het als God
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Moslims zien Mohammed als een profeet en Allah als god.
Christenen geloven in een levende relatie met God die zich ook in het dagelijks leven nog openbaart. Ze geloven in een ontwikkeling in de schepping en dat verandert de manier van denken toch wel. Er komt bijvoorbeeld ook een einde aan de schepping zoals wij die zien.

Mijns inziens zijn moslims inderdaad wettischer en dat betekent dat er regels zijn die ze moeten volgen. In hun relatie met God betekent dat dat ze niet zozeer een relatie hebben met God, maar meer een verplichting om de koran na te leven. Verbeter me als ik het mis heb.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in de islam is niet de man die het brengt belangrijk maar wat hij zegt. In de religie van christus is de man belangrijk en niet wat hij zegt.
Dat betekent dat bij de Islam precies vastligt wat je dient te doen, omdat het exact beschreven staat. Je kunt dan ook de ander precies laten zien waar hij niet conform te schrift handelt. In het katholieke is de persoon belangrijk en we kennen geen geschriften die direct van Jesus komen, we kennen alleen wat anderen erover geschreven hebben. Vandaar dat er zoveel getwist wordt over hoe iets geinterpreteerd dient te worden…
Zie je het verschil? Er is daarom maar één Islam en vele kerken EN zijn er zoveel profeten en maar één Jesus EN maar één Koran en zovele bijbels…
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Christenen hebben in de 4e eeuw het beeld van Jupiter verheven tot God de vader van Jezus. Jezus zelf is door de Romeinse traditie tot God verheven omdat zijn stoffelijk overschot op mysterieuze wijze verdwenen is. Soms verscheen de Romeinse God de vader in de gestalte van een witte vogel om met een maagd te paren. Hier heb je dus de heilige geest en de maagd die de zoon van God ter wereld brengt.

De God van de Islam is de God van de Kaaba in Mekka. Een veelkleurige gewelddadige god met traditioneel vele famlieleden.
Mohammed kwam uit deze priesterkaste. Hij verduisterde het verleden van deze god Allah en plakte er de wortels van het Jodendom onder. Vervolgens is hij teksten van het Oude Testament gaan bewerken om ze meer passend te maken.
Omdat de Joden traditioneel autoriteit hebben over het Oude Testament en ze Mohammed's bewerkingen niet erkennen, zijn zij bij uitstek de erfvijanden van de Islam.