Wordt er ergens in de Bijbel wel eens gelachen ?

Bijna alle religies zijn meestal zo bloedserieus. Het katholieke geloof is soms wat luchtiger maar vooral in het protestantisme is de zwaarmoedigheid troef. Valt er in de Bijbel nou echt niks humoristisch te ontdekken ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
3.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind de meeste dingen in de bijbel wel om te lachen. Vooral Leviticus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het protestantisme is nogal een groot woord om in één rats zwaarmoedig te noemen: er zijn zeker stromingen die zeer vrij zijn. Er zijn inderdaad ook stromingen die zeer zwaarmoedig zijn. Er wordt in de Bijbel niet echt een gezellig avondje gevierd waar gelachen wordt, nee. Dit komt omdat dit zo onbelangrijk is dat het niet opgeschreven wordt. Wel worden er feesten als bruiloften en dergelijke beschreven. Er wordt dan niet specifiek verteld dat er gelachen werd, maar reken maar dat dat gebeurde op zo'n gezellige gebeurtenis. Vergelijk het met een geschiedenisboek: daar staat ook niet dat John F Kennedy op die en die dag lachte om een leuke grap avn een caberetier. Dat is gewoon niet interessant. Dit zegt dus niets over de zwaarmoedigheid. Ik denk dat je een beetje een vertekend beeld van het protestantisme hebt. Het zijn hartstikke normale mensen, en ze voelen zich (als het goed is) ook niet beter dan niet-christenen. Lachen is zeker niet verboden, en ik denk dat je zwaarmoedigheid beter in kunt vullen als serieusheid: een Christen is soms inderdaad serieus met het geloof bezig, maar dat betekent nog niet dat dat het label 'zwaarmoedig' verdient. @Joozd, Leviticus vertelt dan ook wel dingen die in onze cultuur niet meer van toepassing zijn. Daar valt dan misschien om te lachen omdat het raar overkomt, maarja, wat wil je met een cultuur van duizenden jaren geleden op een ander werelddeel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
beste hanson, ik vind dit een hele leuke vraag.
zelf ben ik van protestanse komaf...maar het kartholieke heeft mijn voorkeur gekregen.....ze zijn idd veel luchtiger...maar ook eerlijker vooral.
Zelf kom ik niet meer in de kerk...mijn stelling is: het geloof is van god en de kerk van de mensen.
Er werd zeker gelachen!!!!! Als er wat te vieren was....duurde dit zeven dagen.....en jezus maakte van water wijn....echt feestneuzen hoor.....dit zijn geen zwarte kousen geweest. groet aart.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben protestants, ga soms (onregelmatig) naar de kerk, en daar wordt wel degelijk gelachen, maak je maar niet ongerust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
feesten duurden meestal 7 dagebb(dit is dus inclusief de sabbat) en jezus maakte van water wijn!!!!.....lachen toch?????
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@adraainv
Dat is inderdaad behoorlijk lachwekkend; goede tip!

Het beste antwoord

Ik weet alleen dat Sara lachte toen God aan Abraham, haar man, een zoon van haar beloofde. Ze lachte omdat ze al te oud was om nog te menstrueren. Voor dat lachen kreeg ze wel een standje van God. Misschien zijn al die fanatieke gelovigen daarom zulke zuurpruimen. Zij begrijpen niet dat God het lachen op zich niet afkeurde maar zij het standje kreeg omdat ze Hem niet geloofde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken een aantal zeer fanatieke gelovigen, vrij veel zelfs, maar lachen is zeker niet verboden hoor, en als ze zuur overkomen is dat waarschijnlijk om de kleding of iets dergelijks? Ik ken ontzettend sympathieke en grappige zeer fanatieke gelovigen, hoewel ik wel het gevoel heb dat fanatiekere gelovigen het altijd beter weten dan de gelovigen die op een andere manier geloven. Dat zegt echter niets over de humor of zuurheid van deze mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
'het altijd beter weten' heeft voor mij dus een negatieve lading ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke plus!

Andere antwoorden (7)

Er is slechts 1 concrete situatie in de Bijbel waarbij gelachen werd: Sarah die niet kan geloven dat ze op haar leeftijd nog een kind zal krijgen. (Genesis 21 vers 6)

Alle andere verzen waarin het woord lachen voorkomt zijn uitspraken, spreuken:
2 keer in het Bijbelboek Job, 2 keer in Spreuken, 3 keer in de Psalmen en 5 keer in Prediker. Zie de bron.

In het Nieuwe Testament wordt 2 keer het woord lachen gebruikt:
1 keer in Lukas en 1 keer in Jacobus. Zie de bron.

Humor wordt in de Bijbel als positief ervaren. Okke Jager, een bekend Gereformeerd predikant uit de vorige eeuw, schreef in 1954 het boek: De humor van de bijbel in het Christelijk leven. Hij beschrijft in dit boek situaties in de Bijbel die met een (glim)lach gelezen kunnen worden. Bijvoorbeeld het verhaal van Jozef die door zijn broers wordt uitgestoten (in een put gegooid) en later als onderkoning in Egypte, niet herkend door zijn broers, hen als hongerige armoedzaaiers overlaadt met voedsel, mooie kleren enzovoort.

Ook liedjes zingen komt als spreuk in de Bijbel voor. Het wordt geadviseerd als geneesmiddel tegen treurnis. (Spreuken 25 vers 20)

http://www.karlbarth.nl/archief-waagschaal/1137-verbaan-ook-jager-humor-bijbel
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijbel=Bijbel&set=11&l=nl&pos=1&qall=1&idq=37&idp0=37&idp1=38&idp2=17&idp3=36&idp4=18&idp5=19&idp6=33&m=Spr+25:20
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Over humor valt, net als over smaak, niet te twisten. Maar de grap van "Jozef in de put" zal niet bij iedereen het eerste zijn waar men aan denkt als er naar humor wordt gevraagd. Ik heb je twee bronnen bekeken en het woord "lachen" wordt daar toch vooral gebruikt in de context van leedvermaak of in termen van "het lachen zal u vergaan", niet als beschrijving van een vrolijk moment. + voor het goede uitzoekwerk.
fisbel
10 jaar geleden
De keuze van Okke Jager wat betreft de humoristische situaties in de Bijbel zijn persoonlijk.Toch is er in de situatie van Jozef in de put wel humor te ontdekken. Jozef laat de broers bij zich roepen in zijn paleis. Simeon en later Benjamin (zijn volle broer en lievelingszoon van vader Jakob) worden in de gevangenis gezet. Maar komen er ook weer uit. Uiteindelijk komt alles goed als Jozef zich bekend maakt als in leven zijnde broer. Maar de broers hebben wel een tijdlang in de piepzak gezeten omdat ze absoluut niet begrepen wat die onderkoning allemaal bedoelde. Lees de samenvatting in Wikipedia of het verhaal zelf in de Bijbel – Genesis 37 en verder. http://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_(zoon_van_Jakob)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Genesis+37&id18=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessante bronnen +
Spreuken 17:22 zegt
"Een hart dat blij is, doet goed als geneesmiddel."

Er is „een tijd om te wenen en een tijd om te lachen, een tijd om te weeklagen en een tijd om rond te huppelen” (Pr 3:1, 4). De wijze man, koning Salomo, geeft ons de raad: „Ga, eet uw voedsel met verheuging en drink uw wijn met een vrolijk hart, want de ware God heeft reeds een welgevallen gevonden aan uw werken.”

Ook over jezus werd gezegd dat hij vrolijk van was toen hij samen met God de mensen schiep.

"Toen werd ik als een meesterwerker naast hem, en ik werd degene op wie hij dag aan dag bijzonder gesteld was, terwijl ik te allen tijde vrolijk was voor zijn aangezicht, 31 vrolijk over het productieve land van zijn aarde; en de dingen waarop ik ten zeerste gesteld was, waren bij de zonen der mensen." - spreuken 8:30,31

Ik vondt het zelf wel humoristisch hoe Elia de spot drijft met de valse god Baäl in 1 koningen 18 voordat er vuur uit de hemel komt en er bewezen wordt wie de ware god is.

Het behaagt god inderdaad niet de monotone gebeden die uit het hoofd geleerd zijn en vele keren achter elkaar opgedreund worden.
(Zie Mattheüs 6:7)

Jehovah wordt in de Bijbel „de gelukkige God” genoemd
1 Timotheüs 1:11.

Daarnaast kunnen wij ook zijn eigenschappen in de natuur die hij gemaakt heeft terugzien.
Zo kan ik zeker god's humor terugvinden in de olifantspitsmuis met een sleurfje. (Zie filmpje) http://youtu.be/Nzj6cex6pgA

Zo saai en emotieloos als sommigen religieuze leiders het brengen hoeft / kan echt niet. En strekt god tot oneer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Een heel bijzondere vorm van humor in het Nieuwe Testament, subtiel zelfs, vind je in het verhaal van de bruiloft van Kanaän. Mooi, subtiel en goddelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker wel, God wil dat we altijd verheugd zijn!
1 Thessalonisenzen 5:16 : "Wees altijd verheugd"
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=1+Thess+5%3A16&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gen 17-17 gen 18-12 & 13 gen 21-6
job 5-22 job 30-1
ps 2-4 ps 52-8 ps126-2
spr 1-26 spr 14-18 spr 29-9 spr 31-25
pred 2-2 pred 3-4 pred 7-3 pred 7-6 pred 10-19
lukas 6-21 lukas 6-25
jakobus 4-9
dit zijn de teksten in de nbg vertaling die over lachen gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
:0
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De
Ik heb een zeer God vrezende grootmoeder gehad , ze was ernstig , zeer bezorgd over het zieleheil van haar kinderen en kleinkinderen en prate daar ook met ons over , maar echt niet te pas en te onpas , ze was ook heel vrolijk soms en kon lachen om niets tot haar tranen over haar wangen biggelden en dat ze plat over de keukentafel heen lag .
Lachen en vrolijk zijn is goed voor mensen , tussen al de zorgen die je kunt hebben is lachen iets waar je van weer opknapt.
Niet voor niets heeft God de mens zo geschapen dat het lichaam na zorgen of verdriet ook weer kan lachen , zodat het lichaam hierdoor zichzelf hersteld (als het niet te erg is ), het helpt in iedergeval om er weer bovenop te komen.
Mensen die lachen tobben niet .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Oke. Maar waar in de Bijbel is er sprake van lachen om het lichaam te herstellen? Dat wordt namelijk gevraagd...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij staat dat niet zo expliciet in de bijbel , wel dat er door enkele mensen gelachen wordt
Het is volgens mij iets wat God in de mens geschapen heeft omdat God wel wist dat de mens zorgen en verdriet zou krijgen en daar moest wel iets tegenover staan om dat weer te verhelpen .
Maar niet alles wat de mens kan of doet wordt uitgebreid beschreven in de bijbel ,
Je moet wel bedenken , dat de bijbel een richtsnoer is om mensen te wijzen op de zaligheid , Alles wat ter waarschuwing of tot nut is waardoor de mens zal leren en begrijpen hoe hij/zij moet wandelen in de wegen des Heeren is beschreven in de bijbel , ook de valkuilen waar menig mens over struikelt is beschreven opdat de mensen die na hen kwamen daar lering uit kunnen trekken , maar lachen heeft natuurlijk niets nuttigs te geven waardoor wij zalig kunnen worden , over huilen staat volgens mij ook niets extra´s beschreven , wel dat er mensen huilden van verdriet .
Zo is huilen een natuurlijke uiting van verdriet en lachen een natuurlijke uiting van blijdschap
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
de spijker op de kop , dat had ik met mijn vader , als hij over de wonderen van de Heere sprak, was hij altijd vrolijk en genoot met hart en ziel van allen dingen die hij met God beleefde , ondanks dat hij ook zeer ernstig was , was zijn leven met een blij gemoed
en het mooiste , ik en jij vergeten dat nooit meer en denken daar veel aan , dat is nu de heilige geest die in je hart werkt en je jaloers maakt op wat die mensen bezaten
Gezien de vele, zeer goede antwoorden en reacties klopt het dat het niet verboden is om te lachen.
Dat humor niet als boodschap zelf wordt verkondigd is nogal vanzelfsprekend.

Blijdschap en vreugde (humor) zijn namelijk uitingen van het ware geloof waar immers “alles geoorloofd” is. “Alles is geoorloofd, maar niet alles bouwt op” http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=1+Kor+10.

Humor mag alleen geen afbreuk doen door andermans gevoel te kwetsen, zoals bijv. cabaretiers vaak de neiging hebben om te doen .

Het is niet de religie die zwaarmoedig maakt maar veel leiders van kerkgenootschappen/sektes maken de religie tot een zware last . . . .