kan er iemand mij zeggen wat dit voorwerp is ? Waarschijnlijk heeft het iets met de katholieke kerk te maken ?

Toegevoegd na 9 uur:
alleen boven kan men er iets zoals een wiekje uithalen . Er staat op " Made in Zwitserland" en daar onder "+ patent+"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.1K
Amadea
10 jaar geleden
Valt er iets te openen of te klingelen? Hoe ziet de onderkant eruit?
niko
10 jaar geleden
kan het open?
Amadea
10 jaar geleden
Op het antwoord op die vraag zit ik al twee uur te wachten...
niko
10 jaar geleden
oh,sorry.niet goed gelezen.
Poet
10 jaar geleden
Een Zwitserse kaas dispenser?
Amadea
10 jaar geleden
Wat bedoel je met 'een wiekje', vanmuis? Het is geen deksel dus met een schaaltje eronder?
niko
10 jaar geleden
wiek=lont. olielamp?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meerdere foto's vanuit andere hoeken, zou best handig zijn... Kun je die nog posten? Verder meer info??? Alles wat je ervan weet... Hoe kom je eraan? Van welk materiaal is het gemaakt? Is het zwaar? Is het hol? Ruikt het ergens naar (bijv. as, olie of vet)? En waarom denk je dat het iets met katholieke kerk te maken zou kunnen hebben? (Ik zat ook al te denken aan een wijwaterbakje, maar ja, je kan me daarin gestuurd hebben met je eigen gedachten)... Het ziet er wel oud uit. Ga er eens mee naar een antiquariaat. Die weet er misschien wel wat van... En als je het weet, graag hier weer posten! Wij willen het nu ook wel weten! ;-)

Het beste antwoord

Het zou een voorwerp kunnen zijn uit de Katholieke kerk voor de ziekenzalving. Dan wordt de hostie (het lichaam van Christus) naar de zieke gebracht. Die hostie bevindt zich in het onderste gedeelte. De olie voor de zalving heeft er ook een plaats in en mogelijk kan er zelfs een oliepitje op brandend gehouden worden terwijl de priester door de straten gaat met de misdienaar op weg naar de zieke.

Dit zullen we nu niet meer zien, maar in mijn jeugd kwam het regelmatig voor dat de priester lopend vanuit de kerk, na de mis, naar een ernstig zieke op weg ging. Mensen in het dorp knielden dan of bogen het hoofd uit eerbied.